de_ville
2003-08-20, 11:48
En Ford Sierra 4x4 2.8 -88
vad är dåligt/bra, vad ska man kolla extra på vid köp osv?
Ungefär värde för en i OK skick, dvs inte sönderrostad.
Tack för hjälpen
Hej!
Vad är det för någon 4x4? En XR4x4, Ghia 4x4 kombi, eller något annat?
Som på alla gamla bilar bör du hålla utkik efter rost. På en Sierra 88 är väl de vanligaste ställena dörrars nedkant och bakkant, samt under fönsterlisterna, skärmkanter bak, runt "stötdämpartornen" fram (öppna huven och kolla mellan tornen och innerskärmarna), samt området precis bakom bakhjulen och stötfångaren på sidan. I vissa fall kan även rost hittas på trösklarnas nedkant eller om man lyfter på dörrlisterna och kontrollerar den skarven.
En gammal 2.8 brukar ofta låta lite "knackigt". Det beror i regel på att ventilerna inte justerats på väldigt länge. Inget att oroa sig för, går att fixa. Lägg mer vikt vid om den går jämt och fint och varvar lätt. Reservdelar till 2.8: an är något dyrare än till gamla 2.0: or, men ändå väldigt billiga för en V6:a. Största problemet är att Ford har allt mindre av grejorna i lager!
Lägg märke till att de flesta 2.8: or INTE går på blyfri bensin, utan kräver blyersättning!
På en 4x4 är det viktigt att alla drivaxlar och tja...drivknutar eller vad man kallar dom, är i god kondition. Lägg dig på backen och ryck i alla axlar! Det ska bara vara ytte-pyttelite glapp, inte mer. Lyssna efter "klonkande" eller "vinande" ljud vid provkörning. Lyssna också efter ett "kvittrande" läte vid gaspådrag. Det kan vara "fördelarlådan" som har låg oljenivå. Om man har tur räcker det att fylla på, men den kan ju ha tagit skada...
Oljeläckage är vanligt på gamla 4x4 V6: or och går att fixat, men det kan vara besvärligt. Se till att det inte går "torrt" i differensialer!
Ungefärligt värde....mycket svårt att säga. En schysst XR4x4 2.9 brukar kosta 15 000 till 30 000 för en riktigt kanonfin. De äldre 2.8: orna ligger något billigare. Jag köpte en för endast 3500:-, men den var ganska risig så jag har nog kostat på den åtminstone 5000-6000 :- i nya och begagnade delar, men nu börjar den bli riktigt bra! Priserna på övriga 4x4 vet jag inte.
Lycka till!
/ Magnus
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.