Visa fullständig version : Sierra 2,0i ohc "pinto" motorn
R.Eklund
2004-01-08, 07:01
Okej nu har jag börjat lite lätt med att felsöka avgasvärdena på min Sierra 2,0i ohc -89
Vet att folk sagt att det kan vara katten som e dålig men jag började med att kolla upp Lambdan eftesom den inte varit inkopplad sen jag köpte den så det kan ju kanske vara bra att kolla upp den ändå.
Så vad tror ni?
Ska en Lambda se ut så här till min bil?
Har aldrig sett en irl förut så...
Och kan man mäta upp den på nått sett nu när den ligger här inne eller går det inte att mäta så?
Om det inte går att kolla upp det hur vet jag då om en på tex. skroten funkar?
Tacksam för alla tips och synpunkter jag kan få?
EDIT: http://www.picturecd.com/system/view.cgi?user=blandat&session=1073552601.67569&album=57802&guest=1&m=a
Den ser rätt ut, prova mäta upp den men då måste den sitta på plats, mät mellan den svarta tråden och jord. Du ska få ut mellan 0,3 - 0,75 volt vid lung körning.
therealpinto
2004-01-08, 07:45
Hej
Sonden är nog rätt men den är rejält sotig. Det ser ut som det har gått tokfett och då kan sonden slagga igen. Ibland får man fart på den om man värmer dem med gasollampa.
Det går faktiskt att göra ett första test i bänk - mät späningen i vanlig luft, och när du blåser gasol eller butangas (från en tändare) mot sonden. Funkar den så skall spänningen ändras med gas.
/Gustaf
R.Eklund
2004-01-08, 08:07
Okej ja den e nog rätt igen sotad eftersom jag kört utan att den varit inkopplad i nått år nu och hur länge förre ägaren gjorde det vet jag ju ej.
Men här kommer iaf facit på lite värden jag mätt upp med den ditskruvad på bilen.
Men alltså jag satte dit Lambdan och mätte på stiften som sitter i kontaktstycket och då e den ju alltså inte kopplad till bilens system e det rätt sätt eller?
Jaja här e iaf värdena:
Tomgång 1000varv - 0.94 V
1500varv - 0.16 V
2000varv - 1.09 V
2500varv - 1.095 V
3000varv - 1.1 V
Han e ju orolig på tomgången också så han pendlar mellan typ 7-800 upp till 11-1200varv en tre/fyra ggr för att sen stabilisera sig ett tag och sen kommer pendlingarna igen.
Vid dessa pendlingar går också värdet upp och ner mellan typ 0.25 V vid lägsta varvet och upp till 0.95 V som e tomgångsvärdet typ.
Så vore det bättre om det låg på konstant 0.25 V vid tomgång för att få ner hc värdet eller?
Provade att sänka tomgången men när jag kommer ner under 1000varv så börjar kan pendla hela tiden.
Om man skulle få honom att gå jämt då skulle det bli bättre för hcn alltså?
Jag höjde nu tomgången till ca 1100varv och nu verkar han ligga stabilt där istället men då med ett Lambda värde på 0.94 typ.
Så vad tror ni?
Tackar för den otroligt snabba responsen här iaf. :p
therealpinto
2004-01-08, 08:36
Hej
Sonden bör helst ha förvärmningen inkopplad för att ge säkra värden. Men det verkar som sonden är någorlunda okej utifrån dina mätningar. Dock ligger spänningarna lite högt (högre än vad sonderna brukar ge).
0,94 volt är för fett på tomgång (när motorn är varm, du måste alltid mäta på varm motor) och 1,1 volt på 2000-3000 varv är också för fett.
HC är oförbrända kolväten (olja eller soppa) och när det går så fett som det gör här kan det dra iväg - CO-värdet borde också ligga högt.
På tomgång kan du ligga på 0,2-0,3 volt i spänning, det brukar vara rätt lagom.
Minns att spänningen inte är lika med lambdavärdet (hög spänning = fet blandning, högt lambdavärde = mager blandning, de är alltså "tvärt om").
/Gustaf
R.Eklund
2004-01-08, 08:53
Så vad jag ska försöka göra e då alltså att få ner tomgångsvarvet till typ 800 eller nått och att han ligger där stabilt då kanske eftersom det verkar som om värdet på mina Lambda mätningar skulle sjunka till typ 0.3 V då.
Så vad beror det på at motorn svajar så på tomgång då?
Har lite nya bilder på länken ovan där jag fotat vad jag tror e tomgångsmotorn... Stämmer det?
E det den jag skall bort med och prova att rengöra?
I så fall vilka skruvar e det jag skall bort med?
E det hela skiten typ eller e det bara vid första skarven nr1 som skall bort?
HC samt CO värdet e för övrigt okej vid Besiktingen vid högre varv det var endast på tomgång som det sket sig med ett HC på 200 och CO pendlade runt 0.75 upp till 1.4 eller nått sånt och tänkte kanske det beror på den oroliga tomgången då...
Lambda värdet på Bes. var också ok. (1.04)
Passar på att fråga om det e nått att tänka på vid bortmont av tomgångsmotorn så det inte e några fjädrar eller nått som sticker iväg??? hehe ;)
Japp det är den, skruva bort alla skruvar och dränk allt med 5-56 kolla att kolven innuti går lätt.
Den fungerar som en ventil som släpper in luft till motorn när spjället är stängt, och om den börjar kärva så blir tomgången orolig.
Du behöver inte vara orolig vid bortmontering, finns inte mycket i den.
therealpinto
2004-01-08, 09:41
Hej
Okej. Är det skruvat med bilen tidigare - vet du om spjällägesgivaren är bytt? Om den är bytt eller bortmonterad någon gång kan den vara feljusterad. Du ska ha 0,3-0,7 volt när spjället är stängt (mellan brun/grön och jord). Sikta på 0,4 volt om du kan.
Tomgångsvarvet ska ligga på 900 rpm (testa med spjällägesgivaren urkopplad), tändningen på 18 grader föd enligt mina papper (låger högt?).
/Gustaf
R.Eklund
2004-01-08, 09:49
Hej igen
Nope tomgångsmotorn var det inte...
Den var i riktigt gott skick kändes det som men jag smörjde lite ändå men det blev ingen skillnad iaf.
Så den här spjällägesgivaren vet jag inget om vart sitter den?
Och kan man alltså justera den på nått sett eller vad?
Edit:
Kollade tändningen alldeles nyss…
Alltså när man kör strobbon mot skivan så e det ju x antal sträck på den och just nu visar pekaren ca 1cm förbi det sista sträcket åt höger.
Har ju haft in bilen i sommras när dom letade efter ett el fel som gjorde att bilen inte startade ibland och efter det så hade dom ju fipplat med tändningen och jag var tvungen att åka tillbaka med bilen för att han misstände så förbannat vid motorbroms så dom ska ha ställt den så bra som det kan vara möjligt nu men….
R.Eklund
2004-01-08, 10:44
Igen då...
hehe tror jag luskade ut vad som e spjällläges givaren och jag mätte lite på den också.
Se bild. http://www.picturecd.com/system/view.cgi?user=blandat&session=1073566027.3583&guest=1&m=p&image=20040108064814_4367_9175_01_blandat.jpg&ss=780
Mätte ohm vet inte om det e så man ska göra men så här e det iaf.
mellan
1 och 3 - 0.9kohm
2 och 3 - 3.8kohm stängd
2 och 3 - 700ohm öppen
och det är en fin ska man säga kurva på ohm talat när man öppnar och stänger spjället och mäter mellan 2 och 3 vilket jag fattat att det ska vara. Alltså inget avbrott eller dylikt...
Så det verkar alltså inte vara den heller så vad gör jag nu?
therealpinto
2004-01-08, 10:45
Hej
Spjällägesgivaren är den som kabeln på din bild "kontakten" går till...
Givaren sitter med två skruvar mot spjällhuset och om man lossar dem kan man vrida en en aning och justera viloläget.
Edit: Att du mätt på den är bra, det visar att giavren är hel men du bör som sagt mäta spänningen också - med kontakten ihopkopplad så du får stoppa in lite trådändar i kontakten och mäta.
Står du framför motorn så är strecket längst till höger på remskivan 12 grader, 18 grader är då alltså en bit till åt höger.
/Gustaf
Luftmängdmätaren....
Det jävliga är att i mina papper (dåliga kopior) så syns inte vlka stift som är vilka.....
Men dessa värden ska man få fram iaf
26 & 46 max 2,5 kohm
27 & 46 25-120 ohm
27 & 46 med spjället nästan öppet max 2,1 kohm
Kolla också att spjälet inte går allt för lätt, då kan den också ha orolig tomgång.
på inkommande kabel ska:
Brun/svart vara 26.
Brun ska vara 46.
Brun/orange ska var 27.
Luftmängmätaren är den stora klumpen som sitter på luftfilter lådan.
Tändningen går inte att ställa själv... boxen reglerar bara tillbaka det, man måste koppla en dosa mellan boxen och tändmodulen, känner du någon på ford så kanske du får låna.
R.Eklund
2004-01-08, 11:47
Hmm...
Okej har iaf mätt spänningen på givaren nu och det blev 0.74 V och om jag skruvade loss den lite och vred på den så gick det inte att få ner det lägre utan bara uppåt och då till ca 0.9 volt som max.
Och detta då vid ca 1000varv
Verkar ju dock som om alla värden ligger ungefär innom era tolerans som jag fått.
Dock något något högt....
Ska jag prova att byta Lambdan ändå kanske?
Kan den ha att göra med orolig tomgång?
Massemätaren den går inte att mäta upp va den byter man bara eller? Men faan bilen går ju annars bra och startar ju utan problem mm.
Arrrrgggg va trisst...
Ursäkta men blev lite less nu känner jag.
Vet ju inte vad jag ska göra?
Tackar iaf för att ni hjälper en total Idiot här. :cool:
therealpinto
2004-01-08, 11:53
Hej
Lambdasonden bör inte påverka tomgången.
Om spjällägesgivaren ger ifrån sig för hög spänning, så tror boxen att du gasar. Det är inte bra. Att du inte kan justera ned den, kan bero på att du ställt upp mekaniska tomgången (skruven vid spjället) för högt.
Tändningen går att justera om man ställer boxen i serviceläge (kod 60), allt som behövs för det är en lysdiod och en bygling. Info på min sida i signaturen.
/Gustaf
R.Eklund
2004-01-08, 12:23
Ok.
Men tändningen den tror jag inte att jag rör än iaf.
Verkar ju kunna stå på 18 grader ungefär så.
Angående det här med inställning av spjällägesgivaren då.
Har redan provat att skruva ner själva tomgångsskruven och visst sjunker värdet på givaren då också.
Men då pendlar ju motorn heöa tiden också.
Om jag skruvar upp tomgångsskruven så mycket att den inte har nån funktion så får jag iaf inte ner värdet på givaren mer än till 0.6 V. För att motorn ska gå jämt så ligger värdet på min 0.72 V.
Men om jag skruvar ner tomgången så mycket jag kan alltså helt bort med skruven så ligger iaf värdet på Lambdan på ca 0.9 nästan 1 den lilla stund det ligger på jämnt varv så det verkar ju ändå inte som om att det värdet skulle gå ner om jag fick ner tomgången till typ 8-900
Det här med orolig tomgång det e ju inget som stör mig det kan jag leva med utan det e ju bara att jag ska få ner hc värdet som jag e ute efter.
Samt att om jag ställer tomgången på 1100varv så ligger han stablit där hela tiden.
Så kanske blir det en lambda imorrn på skroten iaf. för att se om det blir nån skillnad.
Eller vad tror ni? Hur gör jag så inte bilen går så fett annars?
För det e väl det det handlar om att den går för fett och ger för höga utslag på besiktn?
therealpinto
2004-01-08, 12:47
Hej
Jo, den går för fett, men det gäller ju att ta reda på vad det beror på. Du borde mäta upp resistansen på motorns tempgivare och i mängdmätaren också.
Visst har du läst av felkoderna?
Att den går ojämnt på tomgång skulle kunna bero på vakuumläcka eller taskiga stift/kablar/rotor/fördelare. Misständer den så kommer också HC-halten att dra iväg.
Problemet med att ställa upp tomgången mekaniskt är att man då riskerar att hamna utanför det som styrsystemet anser vara tomgång, och då kan avgasvärdena dra iväg.
Det går att justera CO-halten på mängdmätaren men det maskerar bara något annat fel i detta fall.
Jag tror att du måste få bilen att gå jämnt och rent på tomgång först... Kolla *alla* vakuumslangar också.
/Gustaf
R.Eklund
2004-01-08, 12:58
Ja det e ju det att bilen har gått så här sen jag köpte den.
Inte mer eller mindre pendlingar utan det har varit så hela tiden.
Förre ägaren sa att det var tomgångsmotorn men det var kanske inte helt rätt då...
Jaja alla kablar, stift, rotor, lock,modul, spole, databox har bytts.
Ja i stort sätt allt man kan byta böts i sommras och det var lika före och lika efter så nått sånt borde det inte vara.
Masse mätaren då kanske men det låter inte som det tycker jag.
Dom gånger det varit masse på andra bilar så brukar det visa sig på andra sätt också. Bilen brukar typ inte gå så bra, svårstartad osv. Sen har det ju varit så här i ett par år nu vilket ju inte gör saken mer begripligt. Det har liksom inte blivit värre eller nått sånt.
Hela jävla botten på luftfilter boxen e sönder borrad så det e mer hål än plast iaf. hehe
Kan det ha nån betydelse?
Och nej koder e inte utlästa nu men får väl göra det.
R.Eklund
2004-01-08, 13:26
KOllat felkoderna.
*=blink
Varje radbrytning = 2sek mellan
Första försöket:
*
*
*
*
**
**
**
**
*
Andra och tredje försöket såg ut som nedan och var lika bägge två.
*
*
*
*
**
*
*
*
*
*
Okej och vad säger då dessa?
hehe...
therealpinto
2004-01-08, 13:50
Hej
Lite tajt med tid nu, men koderna ska separeras av 4s "tystnad".
Men, jag får dina koder till:
11: Inga fel (just nu...)
22: Luftmängdmätare, signal för hög
52: Autlåda i läge D
73: Kolkanisterventil, avbrott i spolen
Den sista 71 ska nog vara 73 (71 finns inte).
Eftersom koderna försvann i andra testet, så är de lagrade koder från cirka 20 kallstarter bakåt. Det är alltså fel som funnits men som inte märks just nu.
/Gustaf
R.Eklund
2004-01-08, 13:59
Hmm.. Och hur väl kan man lite på detta då?
Jag menar Automatlådan står i läge D???
Okej jag har ju ingen Automat så...
Men jaja blev jag nå klokare på det här då?
Kolkanisterventil vad e det för nått?
Sen säger han ju nått om Luftmängdmätaren...
Jag provade att starta upp bilen och slog sen av och läste av igen men då blev det som 2a och 3dje försöket ovan.
Kolkanister är avgasreningen, alltså allarör som går ner i grenröret det finns en ventil till dessa som sitter (sett framifrån) nere till vänster, en lten svart ventil med två kablar och två slangar. kallas sekundär luftmagnetsventil
Den kan du också mäta, ska vara 65-70 ohm mellan stiften.
Provade du att mäta luftmasse mätaren? jag skrev ju värdena lägre upp....
therealpinto
2004-01-08, 16:41
Hej
Koden för automatlådan kan du få om stiftet som går till neutrallägesbrytaren på aut (men ska vara jordat på manuell låda) tappar kontakten med jord. Bör vara stift 30.
Prova som sagt att mäta upp mängdmätaren och du måste se till att få justeringen av gaspjället och spjällägesgivaren rätt. Allt över 0,7 volt tolkar boxen som fel vid tomgång.
/Gustaf
R.Eklund
2004-01-08, 18:52
Originally posted by Persson
Kolkanister är avgasreningen, alltså allarör som går ner i grenröret det finns en ventil till dessa som sitter (sett framifrån) nere till vänster, en lten svart ventil med två kablar och två slangar. kallas sekundär luftmagnetsventil
Den kan du också mäta, ska vara 65-70 ohm mellan stiften.
Provade du att mäta luftmasse mätaren? jag skrev ju värdena lägre upp....
Okej masse mätar värdena tolkade jag som om dom var till spjälllägesgivaren sorry.
Dom var så snarlika... Men alltså hur mäter jag upp det då?
Jag menar ska jag dra ut den kontakten och sen mäta på stiften på själva massen eller hur går en sån mätning till?
Jag menar inte ändras väl resistansen i massen om jag vrider spjället till fullt öppen???
Eller ska jag mäta på stiftkontakten med alla kablarna kanske?
Sen det här med Kolkanister har jag aldrig hört faktiskt.
Ska kolla upp det med.
Tackar å bockar så länge!!!
R.Eklund
2004-01-08, 18:53
Originally posted by therealpinto
Hej
Prova som sagt att mäta upp mängdmätaren och du måste se till att få justeringen av gaspjället och spjällägesgivaren rätt. Allt över 0,7 volt tolkar boxen som fel vid tomgång.
/Gustaf
Hmm det verkar lite jobbigt att få det att funka faan.
Jag menar om jag sänker tomgången för att få ner det värdet så börjar ju motorn pendla hela tiden.
Och för att motorn inte ska pendla ska jag sänka värdet så mycket det går??? Går inte ihop.
Kanske e den paj ändå alltså.
Men värdena verkade ju stämma vid resistans mätningarna ju...
Undra vad en sån givare kostar på skroten?
Men annars då vad finns det för knep att få ner den spänningen?
Tackar å bockar så länge!!!
Luftmassemätaren plockar du bort (sitter bara i klippsen, kontakten och ett slangklammer)
Sen mäter du på stiften, det jag skrev om kablarna var bara för att lokalisera vilket stift som är vad, alltså att stift nr 26 går det en brun/svart kabel till. (har ingen bild.)
Du kan åka på att skära upp höljet lite för att se kablarna, men jag vet inte.
Innuti massemätaren sitter ett spjäll som öppnar sig ju mer luft som sugs in i motorn, därav skickar den signal till styrboxen hur mycket luft som kommer in i motorn. (blev lite snurrigt :Odd: )
Det är det spjället du ska trycka upp.
En ny spjällägesgivare kostar 1200:- tror inte det är lörnt att köpa på skroten då detta är ett standard fel....
Om du inte kan justera den till rätt läge så kanske det går att göra hålen till den större? Men det är bara en fundering... Gustaf? Vad tror du?
therealpinto
2004-01-09, 04:14
Hej
Visst kan man göra justerhålen större men grundfelet är något annat. Det kanske funkar som band-aid men nåt är knas om tomgången inte går att lägga på 900-950 varv.
/Gustaf
Du kan ju prova att mäta tempgivare, den sitter under insugsröret och kan vara lite jävlig att komma åt.
Den styr tillskotts bränsle, är motorn kall så ger boxen mer soppa.
Är den trasig kan den lura boxen att det är 20- ute och då går bilen fett.
Givaren har två stift lägg den i varmvatten med en termomenter och ohm mät den.
-20 271 kohm
0 95 kohm
+10 60 kohm
+20 37 kohm
+25 30 kohm
+30 24 kohm
+45 13 kohm
R.Eklund
2004-01-09, 14:05
Hej igen killar!
Har inte kommit in på FMCS nå vidare idag haft problem med uppkopplingen men det här e vad som har hänt idag.
Hehe inte mycket faktiskt har haft fullt upp men jag har kollat upp Massemätaren och den var okej enligt dom siffror jag fick av dig.
Och nu fattar jag vad du menar med spjäll på den också.
Dom masse jag haft att göra med tidigare har bara varit av tunna tunna trådar som mätt luften så det var därför jag inte hängde med på ditt tidigare inlägg när du nämde spjäll.
Jaja Sen letade jag reda på den där tempgivaren.
Tror det e den iaf. Kolla bilden: http://www.picturecd.com/system/view.cgi?user=blandat&session=1073664338.6500&guest=1&m=p&image=20040109100612_9839_7317_01_blandat.jpg&ss=780
E det den rackarn i mitten av bilden?
Tog bort tomgångsmotorn för att försöka få tag på den men det var en nyckel större än 24 och naturligtvis så hade jag ingen sån men har vart och köpt en nu! Blir lite mer mek imorrn då för jag har inte tagit bort den idag....
På bilden sitter inte kablarna anslutna heller.
Alltså när jag rycker kablarna så börjar bilen pendla hela tiden precis som han gör när han pendlar annars.
Så e det så den ska reagera när man rycker kontakten där eller?
Verkar ju i så fall lovande att det kanske kunde vara den iaf. som spökar lite.
Ska försöka mäta upp det imorrn.
Idag var ju första dan jag körde med lambdan inkopplad, har ju bara provat starta den tidigare, och faan va kass han gick.
På låga varv var han väldigt orolig i trafiken och ville att man skulle gasa fullt typ för att han skulle gå rent så jag åkte och köpte den enda lambdan dom hade på den lokala skroten för 100:-
Tänkte den kan ju om inte annat ligga här hemma om det nu eså att min e okej trots allt men eftersom det var den enda han hade så...
Jaja jag tackar å bockar så länge för all hjälp och hör av mig igen när det kommer mer fakta om detta.
Trevlig kväll på er nu! :p
Det är en 25as nyckel till tempgivaren.
Det är den du har på bilden.
För att plockabort tempgivaren tycker jag det är enklast att först ta bort den stora metalplattan som sitter i insugsröret, sen skruvar du tempgivaren underifrån.
R.Eklund
2004-01-10, 14:31
Hehe det var lite kul att du redigerade ditt tidigare inlägg från igår. ;)
Angående det här med plåten så kan nog det stämma rätt bra att det blir lättare så. Har inte hunnit idag heller får försöka imorrn.
Kommer det att spruta vatten från det hålet som givaren sitter i?
Sen har ni nått bra knep för att få värma samt kyla vattnet så det blir dom olika värdena du skrivit ovan?
Tackar så länge och önskar en fortsatt trevlig kväll. :D
Hehe, jo jag va lite knöl när jag skrev det...
Jag trodde att det skulle komma vatten men det kom inget när jag skruvade bort min iaf, men jag kan inte garantera.
När jag testade min givare så satte jag krokodilklämmor på givarens stift kopplade ihop den med ohm mätaren la ned den i het vatten tillsammans med en termometer sen är det bara att vänta och skriva upp värden.
R.Eklund
2004-01-11, 09:08
Okej nu så var den borta och den var uppmätt och klart.
FAAN!
Det stämde ju bra med dom siffrorna du gav mig.
Skillde bara på typ 1k vid vissa temperaturer och då vet man ju inte om det var exakt det värdet i vattnet som stod på min termometer heller så den var nog ok.
Så vad gör jag då?
Som jag skrev så började ju motorn pendla så fort jag drog bort kontakten till tempgivaren så jag trodde faktiskt att det skulle vara den ändå eftersom symptomen kom fram just då men aj så fel jag hade då!
Så vad drar jag för slutsats av det här då?
hmmm... hmm.. jaaa...
hehe, börjar nästa bli skrattretande det här.....
Vi kan prova map-sensorn.
map-sensorn sitter på längst in i mitten överst en liten svart dosa med en kontakt och en slang, finns även en pil på den som visar vilket håll den ska sitta. Den sitter i två stjärn skruvar.
Mäta på den Brun/gula kabeln och jord, täningen på men motorn av, där ska du få 2,4 - 2,6 volt och ca 160hz.
OBS! detta har jag aldrig provat och jag tycker det låter konstigt att man ska kunna mäta hz i ett 12v likströmssystem...
Lättast är nog att prova byta med någon då den sitter så bra till.
Annars så prova att koppla ur styrboxen en stund, starta motorn en gång stäng av den, gör en självdiagnos och skriv resultatet här.
R.Eklund
2004-01-11, 09:49
Hehe jag skrattar nog inte lika mycket som ni men det e ju bra att jag kan underhålla lite iaf. :D
När du säger koppla ur styrboxen menar du då att jag skall ta bort batterikablarna en stund för att nollställa det hela och sen starta den en gång? Varm kall motor vid diagnosen sen?
Tackar iaf. för att ni ställer upp. ;)
Ja det är nog lättare att koppla bort batteriet, men jag brukar ta bort boxen för att vara säker. Den sitter bara i en tias bult.
Jo jag menar att det blir lättare att se vad som felar eftersom alla gammla felkoder raderas = mindre koder, varm eller kall spelar nog ingen roll.
Om du inte vet vart styrboxen sitter så sitter den inne i kupen på passagerar sidan innanför den lilla luckan.
R.Eklund
2004-01-11, 10:10
Ok jorå jag vet var det sitter och ska ut och prova det nu.
Men jag mätte på den brun/gula kabelt till mapsensorn.
Där hade jag 5,0V tändning på motor av.
Men jag kom på nu att då hade jag alltså dragit bort kontakten så den inte var inkopplad i mapsensorn alltså. Var det fel?
Ja precis mapen ska sitta kvar men annars så ska matar spänningen vara 5volt så det va ju rätt.
Försök pillra in en kabel bit i kontakten annars kan du trycka en nål genom kabeln och mäta på den.
R.Eklund
2004-01-11, 10:34
Okej tog bort boxen. Startade motorn låt den gå kanske 45sek.
han gjorde några pendlingar på den tiden iaf. :p
Sen ut och gjorde ett diag.
11
11
21
11
11
fick jag det till.
Kollade också mapsensorn och hade 2,55 volt på den kabeln när den var inkopplad.
Hmm....
Har fått lite förslag på bensinpumpen eller filtret?
Vad tror ni om det?
Kod 21 är tändningen, kanske tändmodulen? Är den bytt?
Map-sensorn såg ju bra ut iaf...
Jag vet att dåligt bränsle filter kan få bilen att gå ojämt, men det borde ju vara när man kör...
R.Eklund
2004-01-11, 11:05
Jarå hela jävla tändsystemet e ju bytt i sommras så det var ingen skillnad efter det heller så... Där ligger nog inte problemet iaf.
Ja vad gör jag nu då?
E det bara att lämna in skiten nu eller?
Till pressen på skroten alltså! :Odd:
Faan va trött jag blir.
Men om det kanske skulle vara soppapumpen som inte trycker tillräckligt med soppa då när han står på tomgången eller nått sånt`?
Äh inte vet jag...
Konstigt att om man sänker tomgången under typ 1000 varv så blir det värre och värre pendlingar ju lägre man sänker tomg.
Det enda bilen gnäller på är att han får oregelbunden signal från tändningen... sååå ja nä...
Nu kommer jag inte på någe mer...
Hmm... oregelbunden signal från tändningen...
Kollat jordpunkter? kanske långsökt...
Skumt, bilen jävlas men allt är ok...
R.Eklund
2004-01-11, 11:24
Ja näe det enda som gäller e ju att få den igenom besikt.
Sen skiter jag i om jag har tomgången lite pendlande eller att den nu ligger på typ 1050 och e stabil.
Kanske blir det till att fixa lite med spjälläges givaren för att få ner det värdet lite så på nått sett.
OM nu det blir bättre avgasvärden av det det vet jag ej...
Har fått funderingar på nått som kallas insugsluft temp givarn, vart sitter den då och hur kan jag kolla den isf?
Lufttempgivare sitter på DOHC och 2,9 inte på Pinto.
Häll i han ordentligt med sprit till besiktningen så går det nog bra.
Gustaf har inga fler förslag??
R.Eklund
2004-01-11, 11:50
Hehe nu e det så här iaf.
Jag bytte till Lambdan som jag köpte på skroten.
Det var inte exakt samma nr som på min men den passade och var 4trådig så jag provade.
Om jag kopplar bort lambdan och mäter vad den ger ut så visar den vid första mätningen så här:
1050 varv tomgång - 0,69 V
1500 - 0,66 V
2000 - 0,74
2500 - 0,75
3000 - 0,76
Provade att höja tomgången lite till för han hade tendens att börja pendal lite så nu 1100 varv igen. Och nu var kansk motorn lite varmare ändå:
1100 - 0,58
1500 - 0,55
2000 - 0,63
2500 - 0,64
3000 - 0,65
Efter detta så ner på tomgång igen och då låg värdet på 0,47 V
Så nu faan får vi se om det går på besikt.
Tänker byta olja och filter också samt tanka 2 flaskor sprit på typ 10-15 liter alldeles innan.
Så jag lägger ner det här just nu och tackar som faan för all hjälp.
OM det inte går den här gången på besikt. så får jag väl ta tag i Katten och skruva ner den.
Tackar igen!!!!
(Blev ju en liten guide för andra som kanske kan ta hjälp av detta i framtiden iaf. :p )
therealpinto
2004-01-11, 16:40
Hejsan
Lufttempgivare sitter i mängdmätaren, så den kan man ju mäta upp om man vill.
Lambdavärdet ser bättre ut nu - 0,47 volt är ganska precis lambda 1 så det verkar ju bra.
MAP-sensorn genererar en frekvenssignal (det är inte 0-5 volt som andra givare), det är därför man ska mäta frekvensen ut ur den också.
Men jag är också lite inne på jordningar, som Persson.
Sedan kan jag heller inte låta bli att fundera på om det kan finnas ett mekaniskt fel som spökar ändå - någon packning eller o-ring (kanske runt spridarna?) som ger ett litet vakuumläckage, trånga ventilspel eller kanske ventiler som det är dags att slipa in. Ibland är det för lätt att gå på elektroniken, så man glömmer det mekaniska.
/Gustaf
R.Eklund
2004-01-11, 18:42
Ok det här med Lambda 1 som du nämner vet jag inte nått om men jag tycker också att det verkar lovande. Klar skillnad från förr iaf. Vi får se.
Lufttempgivare hur kollar jag den då? Värden mm?
Har fått itps om att det var en kille som också hade samma oroliga tomgång och han bytte den och det blev bättre...
Fast då på en Cosworth men ändå.
Sen det här med Jordningar vad mer exakt e det för jordningar vi pratar om i så fall?
Typ dom vanliga, jordfläta från batt samt jord till motorn eller e det mindre grejer också? Men kan en sån sak göra så det blir pendlande tomgång då?
Sen mekaniskt har jag också tänkt på...
Jag tror ju att ventiltätningarna börjar bli lite slitna.
Han puffar ju ett moln vid kallstart vilket jag fått förklarar vara pga. tätningarna. Kanske e det nått sånt.
Men bara jag får igenom han på besikt. så tar jag tag i det till sommaren sen.
Jaha så det är en lufttempgivare... Den lilla svarta ploppen i massemätaren, där ser man, har faktist undrat vad det var.
Jag har inga mätvärden på den.
Dåliga jordpunkter kan ställa till med allt möjligt, putsa överallt där kablar går till chassit!!!
Molnen är nog garanterat ventiltätningarna.
Se till att komma igenom besiktningen bara och renovera toppen till sommaren, en sotningssats och inslipade ventiler kan göra underverk.
R.Eklund
2004-01-11, 21:43
hehe inte bara jag som lär mig saker här alltså! ;)
Och den där lufttempg. kan man byta ut bara den eller e det nått som hänger med hela massen typ?
Du känner ingen med en sierra? isåfall är det ju lätt att bara kastbyta masse mätare, jag vet inte om det går att byta bara tempgivaren men jag kan ta reda på det senare idag.
therealpinto
2004-01-12, 09:24
Hej
Lufttempgivaren är inte direkt löst utbytbar (dvs den är inte gjord för att kunna bytas) utan du får ta hela mängdmätaren (mängd, inte masse) då.
Värdena på lufttempgivaren ska vara:
0 grader: 95 kohm
20 grader: 37 kohm
50 grader: 11 kohm
80 grader: 4 kohm
100 grader: 2 kohm
Borde var brun/gul kabel till givaren men du kan få ta isär mängdmätaren och kolla.
/Gustaf
Jajo mängd mätare... ja e lite:Odd:
R.Eklund
2004-01-12, 11:28
Originally posted by therealpinto
Hej
Lufttempgivaren är inte direkt löst utbytbar (dvs den är inte gjord för att kunna bytas) utan du får ta hela mängdmätaren (mängd, inte masse) då.
Värdena på lufttempgivaren ska vara:
0 grader: 95 kohm
20 grader: 37 kohm
50 grader: 11 kohm
80 grader: 4 kohm
100 grader: 2 kohm
Borde var brun/gul kabel till givaren men du kan få ta isär mängdmätaren och kolla.
/Gustaf
Okej bra med lite värden iaf. Men hur löser jag det med att fixa 80 100 gradig luft då? Men inte går det väl luft därigenom på 100 grader eller?
Och sen vad e det för skillnad på Masse- och Mängd-mätare då?
E det samma sak vi snackar om fast olika namn bara?
therealpinto
2004-01-12, 11:33
Hej
Det räcker säkert att mäta vid 0 och 20 grader.
Sierran har mängdmätare, massemätare sitter på en del andra bilar. Skillnaden ligger i vad som mäts - mängdmätaren mäter volymen luft som passerar, med en klaff, medan massemätaren mäter luftmassan med en hettråd.
Med en mängdmätare måste sprutet kompensera för temperatur och (helst) tryck, medan massemätaren direkt ger den info som man vill ha - nämligen hur många luft(syre)molekyler som motorn drar i sig. Luft har ju olika densitet (=olika antal (syre)molekyler per liter luft) beroende på temperatur och tryck.
/Gustaf
R.Eklund
2004-01-12, 11:43
Okej så jag har Masse på Calibran alltså och Mängd på Sierran...
hehe kul då lärde man sig nått igen då.
Faan ni e ju som vandrande uppslagsverk grabbar. Jävla gött!!!
Tackar å bockar igen då för allt.
tja! ny här... kom att tänka på löskontakt i kablarna om motorn pendlar då du drar i kablarna till tempgivaren. eller dålig kontakt i stiften? båda ger ju hög/oändlig resistans och ju högre resistans, desto kallare tror boxen att det är? bara en tanke som flög förbi :)
Originally posted by Jacke
tja! ny här... kom att tänka på löskontakt i kablarna om motorn pendlar då du drar i kablarna till tempgivaren. eller dålig kontakt i stiften? båda ger ju hög/oändlig resistans och ju högre resistans, desto kallare tror boxen att det är? bara en tanke som flög förbi :)
Nja inte riktigt, om boxen tappar kontakten helt med tex tempgivaren så används denna inte i uträkningen, den tar ett standard värde istället.
Tex om tempgivaren plockas bort så borde bilen tro att det är jätte kallt i motorn och ösa in soppa efter som ju högre resistans på temp givaren desto kallare ska ju kylvattnet vara, men istället så ger den soppa som om motorn skulle vara varm.
Alltså boxen struntar i givare som inte är inkopplade.
Sen är det liten risk att det blir dålig kontakt på givarnas kontakter då allt är insmörjt med ett vitt klet som skyddar.
oki :) då lärde även jag mig nått nytt
R.Eklund
2004-01-14, 14:33
Hehe var in och besikt. idag men det gick åt pipan...
FAAAAAN!!!
Precis lika värden som förra gången.
Men det jävla HC värdet e ibland under det godkända för att sen få ett hopp upp till typ 2-300 och sen sjunka ner till runt 100
Lika så med COn som e nere på 0.5 men sen skuttar upp med HCet till typ 1-1.5
Så jag åkte direkt upp till Fordverkstan här i stan och han trodde ju att det var ett avgaslekage före katten eller att det var ventiltätningarna eller att ventilerna måste slipas in.
För att dom skulle kolla avgassystemet samt byte ventiltätningar skulle dom ha mellan 2500-3000:- för inkl allt, och då kunde han ju inte garantera att det blev bra sen heller. Kan ju vara så att vetilerna måste slipas in och då måste dom ju bort med toppen...
Jaja åkte hem för att luska lite mer och ringde en annan firma som jag brukar anlita vid större problem med Calibran och dom har haft Fordverkstan här i stan tidigare.
Han trodde dock inte att det skulle vara ventilstyrningarna att värdena pendlade till så där. Fick lite tips som jag kollade upp typ ventilspelen, lekage vid grenröret, lekage vid bromssertvocylindern kunde också göra så att han drog i sig luft där hur nu det går ihop vet jag inte...
VAr less som faan när jag kom hem men kollade Lambdan igen och den gav nu 0.9V på tomgången igen.
Vad e det frågan om???
Inget större fel på ventilspelen och hittade inget annat heller så nu har jag gett upp och kommer nog troligen att lämna in skiten så dom får titta på den och se om det kommer att behövas bytas ventiltätningar. Dom hade tydligen nått lämpligt instrument att kolla så Lambdan funkade också.
TRISST TRISST TRISST...
Tänkte bara skriva av mig lite...
Bromscylinder tar ju vacum från insugsgrenröret så läcker det där så drar den ju i sig massa luft.
Ventilspel har jag svårt att tro ska göra något då jag själv har besiktigat med en kam som har sett bättre dagar... Jag rev bilen idag, ventilspelet på första avgasventilen var nästan en centimeter, ujujuj inget kvar av varken kam eller lyftare...
(gissa om den slamrade, gjorde nästan ont att bara höra den)
Deras instrument för att kolla lambdan är ju inget annat än en volt meter som är gradera efter lambda...
Ventiltätningar är ganska lätt att byta själv, det går att göra med toppen på men jag har aldrig provat, lättast är att plocka bort toppen själv ta bort ventilerna och lämmna in det på inslipning, sen när du skruvar ihop det så sätter du dit nya tätningar, tror dom kostar 20:- styck på ford. På detta sätt blir det inte så dyrt plus att du får ju lära dej en massa:) !
En pinto motor är både lätt och rolig att skruva i.
Det går ganska fort att plocka bort toppen, tog mej en timme idag, de e ba å he ut dej å börja skruva :D . Du vet ju vart vi finns om det är något:D
R.Eklund
2004-01-14, 19:50
Anledningen til att jag kollade ventilspelet var att det kanske skulle vara så att en av ventilerna inte stängde helt typ.
Jaja där satt inte problemet.
Tänkte faktiskt på det när jag var bort med ventilkåpan idag att e det verkligen så mycket att göra det här med att ta bort toppen på bilen? Det enda som egentligen e jobbigt e ju att allt detta sker utomhus. Har inget garage eller nått sånt.
Annars hade det varit på g redan... ;)
Men alvarligt vad behövs för att ta bort toppen då?
River ner insuget och grenröret bara va?
Sen bort med vetilkåpan och nån Stor Torx till toppbultarna eller?
E det typ klart sen?
Vad behöver jag för packningar sen när det ska ihop då?
Toppackning måste jag byta va?
Sen grenrörs, insug samt vetilkåps också...
Men vad går det kalaset på då?
´Nån som vet vad det kan gå på att slipa in vetilerna då?
Hur gör man för att byta ventiltätningara då?
Specialverktyg?
Krävs det nån momentnyckel vid åtdragning toppen?
Har en liggandes från Biltema med en sån pil som visar värdet om nin fattar vad jag menar funkar en sån?
ojojoj uräkta många frågor men jag vill bara vara säker att det e nått jag kan ta mig an så jag inte ger mig in på nått jag inte klarar eller har verktyg till att göra...
Tackar å bockar...
Edit: Kan det vara så att den ojämna tomgången har med ventilerna att göra, var det så?
Toppen sitter i åtta torx (minns inte storlek, men biltemas stora torx sats finns allt i, mycket prisvärd 10 års garanti 149:-) du behöver inte ta bort insug och avgas grenrör men det hela blir så mycket enklare då. Insug och avgas sitter i tretton´s bultar, en del lättare än andra at komma åt....
Det jag var orolig för första gången jag rev en insprutar pinto det var alla kablar, vilken som skulle vart, men det är inga problem insugsröret har två snabbkopplingar och en kabel som går ned till tempgivaren. Sitter en del vatten och vacum slangar till insugsröret. Avgasgrenröret brukar efter några år och mil bultarna "försvinna" och kan vara riktigt jävliga att få upp och komma åt...
Sen när du ska plocka ihop det hela så behöver du en sotningssats, där ska allt finnas med, toppackning ventiltätningar mm mm, för att byta ventiltätningar behöver du en nagel eller skruvmejsel men dom brukar rammla bort av själv... sen trycker man bara dit nya, krukset är bara att plocka bort ventilerna, då behöver du en ventilfjäder båge finns också i biltema för 149:- Det finns också sotningssatser i biltema men det låga priset 200:- måste betyda värdelösa packningar, köp på mekonomen istället.
Är kam remmen i bra skick så finns ingen anledning att byta.
Du släpper bara på spännaren och drar av den, sen måste motorn "nollas när du ska ihop med det hela men det är heller inga problem, kan fixa en bild sen.
Du kan ju slipa in ventilerna själv också, då behöver du inslipnings pasta och en "sugkopp" sen är de bara å slipa å slipa å........
Fast ser sätena dåliga ut så är det bästa att lämmna in, de brukar jag göra. Jag har betalat allt från 500:- till 2500:- det sist nämda priset var en riktig proffs fräsning av ventilsäterna med ett stål bättre än mira. (tydligen samma stål som porche använder i sina tävlings bilar) plus att dom trimm slipade och slipade in ventilerna. Det första priset fick jag av grannen som har egen bilverkstad, så någonstans där emellan. Lämmnar du in grejerna isärplockat så tror jag inte det kan kosta mer än en tusing.
Lite drygt att ligga ute men jag (som är singel... hehe) har min egen lilla verkstad i sovrummet.
Köp en rephandbok där står det mesta som du behöver veta.
En sak att komma ihåg är att samma tryckare MÅSTE på samma ställe igen, annars tar det inte lång stund innan du måste byta kam, samma gäller ventilerna.
Ja just de ja, momentnyckeln, jo visst går det med en sån nyckel men jag tycker de är bökiga att jobba med, jag skulle rekomendera en "klick" nyckel, sen ska man dra i ett visst mönster och så också.
therealpinto
2004-01-15, 03:48
Hej
Torxen är T-55. Biltemas sotningssats funkar faktiskt men jag skulle köpa ventiltätningarna på Ford eller Mekonomen.
Ventilerna slipar man lätt in själv, om det inte är stora sår på dem.
Jobbet är faktiskt ganska lätt att göra själv men jag har blivit för bekväm för att göra sånt ute.
Gick motorn jämnt nu då? Går den ojämnt är det hopp i helsike att få bra avgasvärden.
/Gustaf
R.Eklund
2004-01-15, 05:27
Okej ja det låtar ju inte så svårt men faan innan jag har köpt verktyg samt sotningssatser osv så e jag ju uppe i 1000:- bara där.
Jaja det kostar att ligga på topp... Eller bott...
Ja vi får se hur det blir.
Angående om motorn går jämt så kan jag säga att den inte gör det. Jag har ju tomgången på typ 1050 eller kanske strax över så han pendlar inte men ibland hör man hur han typ puffar till lite då och då och det är väl då som avgasvärdena sticker iväg.
Tror ni att detta med ventilerna e det som gör att det blir så då eller? Har ingen lust att riva hela motorn nu på vintern om det inte får mig genom besikt...
therealpinto
2004-01-15, 06:23
Hej
Otäta ventiler ska vara riktigt dåliga om den ska gå ojämnt, men utan att vara säker på att det mekaniska är okej är det som sagt svårt att veta.
Chansen är stor att du får ordning på allt om du tar av toppen, slipar in ventilerna och byter alla packningar (även O-ringarna till spridarna) i samma veva.
/Gustaf
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.