handdator

Visa fullständig version : Kärvande lås på Sierra

MiniJensen
2004-02-16, 17:29
Har problem med kärvande lås på min Ford Sierra 91 (CLX)
Det är förarlåset som är lite märkligt. Ibland funkar det hur bra som helst och ibland kan man inte låsa upp utifrån.
Låser man då upp på passagerarsidan så låser sig bilen igen.
Öppnar man passagerardörren innan den hunnit låsa sig står bilen och låser/låser upp i all oändlighet.
Klättrar man in och försöker öppna förardörren inifrån går det inte men om man håller handtaget en bit ifrån "öppningspunkten" så verkar det som om det hamnar rätt och man kan öppna stänga, låsa och hålla på utan problem ett tag.

Vi plockade av dörrsidan och körde med låsolja lite här och där där man kom åt.
Utifrån så har både låsolja och 5-56 använts rakt in i låset.
Det värsta med det hela är att det bara är ibland. Verkar inte ha med vädret att göra.

Någon som har något tips.

TwoNiner
2004-02-17, 08:16
Tja....kolla alla kablar också brorsan hade samma problem med sin Sierra han hade men då var detb larmet med c-lås styrning som strula....men kolla allt kablage är ett tips...

Originalet
2004-02-17, 08:34
Låskolven kan ha stannat i "fel" läge. Det gjorde den på min i veckan.
Fipplade lite med nyckeln i låset för att få det rakt igen. Sen gick det låsa upp.
Har fjärrlås, så jag hade inte rört låsen på hela vintern, så de var inte så fina när jag väl skulle använda dom.

Så du kan ju testa det iallafall.

jeims
2004-02-17, 11:26
ville bara säga att nya lås runt om + tändlås kostar runt 900:- hos ford.

MondeoSi
2004-02-17, 14:02
Har precis vart inne på ford och fixat c-låset på min mondeo, som hade samma symptom som MiniJensen beskriver. Åtgärden blev att byta c-låsmotor på höger framdörr vilken hade kärvat fast totalt och "förvirrat" de övriga dörrarna.
Mecken förklarade att eftersom en dörr gått trögare än de övriga så hade låsen kommit i "ofas" med varann och allts hängt sig i sådant läge att dom bara stod och slog fram och tillbaka...
Behöver jag säga att det kostade 2800 spänn inklusive uppdyrkning av höger framdörr, vilken hade låst sig själv för evigt... :-(

MiniJensen
2004-02-17, 15:21
Jag har ett larm med centrallås som kan bråka rätt hårt men har ordnat en temporär lösning. Får se om tillfälle ges att kolla kablar.

Har provat fibbla en hel del med nyckeln i låset men det hjälper inte, hjälper bara att gå in genom passagerardörren och sen halvt öppna med handtaget, då hittar den rätt igen.

MondeoSi: Låter som om jag har en variant av det du hade, låsen kommer i otakt när de står och låser/låser upp och det som hjälper för mig är det jag skrev ovan samt att vänta tills de kommit i fas (10-15 oftast max sek)

Hmm, ser ut som om man får byta låsen :/

MondeoSi
2004-02-17, 16:08
MondeoSi: Låter som om jag har en variant av det du hade, låsen kommer i otakt när de står och låser/låser upp och det som hjälper för mig är det jag skrev ovan samt att vänta tills de kommit i fas (10-15 oftast max sek)

Jag levde med problemet ett par månader p.g.a penningbrist, och att jag hade en känsla av att det kunde bli dyrt (vilket det ju blev!).
Orsaken till att jag släpade mig till verkstaden var att högerdörrens lås packade ihop totalt och inte gick att öppna med mindre än att man bröt upp fanskapet...
Låsmotorn på den sidan lade alltså av i låst läge, därav slutsatsen att det var just den dörren som var den felande länken, och efter låsmotorbytet har allting funkat klockrent.

Har du möjlighet att göra en felsökning på varje dörr, så gör det. Men kanske sierradelarna är billigare?, då kan man ju byta allt...

tucanen
2004-02-17, 16:39
Originally posted by jeims
ville bara säga att nya lås runt om + tändlås kostar runt 900:- hos ford.

Allvarligt? Det låter ju otroligt billigt.. ford här i stan vill ha 600:- för en renoveringssats till ett dörrlås...
hittade ett gratis på skroten istället som jag filade till så den passade min nyckel :)

MiniJensen
2004-02-17, 17:11
Originally posted by MondeoSi
Jag levde med problemet ett par månader p.g.a penningbrist, och att jag hade en känsla av att det kunde bli dyrt (vilket det ju blev!).
Orsaken till att jag släpade mig till verkstaden var att högerdörrens lås packade ihop totalt och inte gick att öppna med mindre än att man bröt upp fanskapet...
Låsmotorn på den sidan lade alltså av i låst läge, därav slutsatsen att det var just den dörren som var den felande länken, och efter låsmotorbytet har allting funkat klockrent.

Har du möjlighet att göra en felsökning på varje dörr, så gör det. Men kanske sierradelarna är billigare?, då kan man ju byta allt...
Ok, lär vara låsmotorn som spökar då.
Ska se om jag kan få gjort en felsökning, får hoppas att det inte kostar allt för många slantar.
Studenter är ju inte direkt höginkomsttagare ;)

jeims
2004-02-17, 21:58
Originally posted by tucanen
Allvarligt? Det låter ju otroligt billigt.. ford här i stan vill ha 600:- för en renoveringssats till ett dörrlås...
hittade ett gratis på skroten istället som jag filade till så den passade min nyckel :)

köpte man bara 1 lås kostade det 3-4 hundra, men dem hade ett paket med alla lås. och det paketet kostade bara runt 900:- ska själv köpa ett sånt nästa vecka.

Perc
2004-02-17, 23:41
Jag köpte själv nyss dörrlåskolvar, tändningslås samt bakluckelås (modellen utan knapp på bakluckan) för ungefär samma pris som sagts här. Då följde även det där lilla handtaget med som sitter direkt under nyckelhålet på bakluckan.

Två nycklar fick jag givetvis, en vanlig och en sån där "finare" med lampa i. Nån lampa fick jag tyvärr inte men jag lär väl klara mig med den gamla :)

tucanen
2004-02-18, 19:20
Hmm. låter klart intressant. (Ursäkta att jag kanske avviker lite från ämnet..)

Har ni nåt artikelnummer på låssatsen? Kan va bra att ha att referera till vid beställning..