handdator

Visa fullständig version : Galaxy. Elfel. Var göra?

MårtenS
2009-07-15, 23:53
Hej.

Det hela började för ett tag sedan. Vår Ford Galaxy 2.0 -97 ville helt plötsligt inte starta. Det hela fixade sig emellertid efter felsökning att hjälpas med att jag drog ut bränslepumpsreläet, försökte starta och sen tryckte in reläet igen. Sen funkade bilen i 50 mil under två veckors tid. Sen dog den igen. Samma sak gjordes och bilen funkade. Men dog senare igen. Och är nu stendöd.

När man vrider på tändningen så går startmotorn igång med bilen får inte bränsle.

Det är precis som om motorn inte får bensin. Efter mätning överallt på kablarna som går till bränslepumpen har jag kommit fram till att strömmen försvinner mellan reläet och bränslepumpen där kablarna går inom styrdosan.

Så antagligen vill styrdosan inte att bränslepumpen ska få ström.
Krocksensorn som vid krock ska stänga av strömmen till bränslepumpen ligger precis innan bränslepumpen och får också för lite ström till sig. Så det är inte den som gått sönder. Dock kommer det lite ström till bränslepumpen och krocksensorn, mellan 1,8 och 3,8 Volt. Så kabelbrott kan det inte vara.

Har varit inne om med bilen hos en fordverkstad för att kolla om styrdosan ger felmeddelande när man kopplar in datorn. Med Fordverkstan fick ingen kontakt med dosan. Dock funkar dosan då jag fått kontakt med den på annat ställe, men de hade bara programvara till VW Sharan, så den ville inte hitta fordmotorn.

Nu är goda råd dyra! Vad ska jag göra?
Alla tänkbara råd hade varit guld för mig då detta verkar vara ett skumt elfel någonstans som lurar styrdosan på något sätt och jag vet fan inte var jag ska börja leta.

All hjälp mottages extremt tacksamt.

Mvh. Mårten.

GT-Mange
2009-07-16, 21:05
Men gav fordverkstaden bara upp då??
Ja detta var skumt, önskar jag kunde hjälpa dig men hör av dig om/när ni löst problemet då jag e enormt nyfiken på vad det är!

Lycka till!

MårtenS
2009-07-16, 21:24
Fordverkstan hade inte tid att ta in och kolla på bilen. Jag pratade dock med dem en hel del och de hade ingen aning om vad det kunde vara. Jag befann mig på semester 40 mil hemifrån så jag fixade hem bilen istället för att vänta på att de skulle ha tid att kolla på den.
Just nu har jag lite för lite pengar för att lämna in bilen här hemma hos fordverkstan. Tänkte kolla allt jag kan själv först. Det kan ju bli hur dyrt som helst om jag lämnar in den för felsökning.
Antagligen är det någon liten del någonstans som gått sönder gör att styrdosan inte vill ge ström till bränslepumpen.

Bigge The King
2009-07-18, 23:16
Har själv problem liknande ditt dvs inlägget innan dig (96galaxy 2.0)så lite har jag läst på och provat innan jag skriver detta är ju bilmekaniker i grunden så.
Undrar bara om du har provat att ge pumpen ström direkt och om bilen går då dvs tvångskör pumpen.
Skulle det fungera så skriv en rad jag skulle ev lägga upp en separat slinga över ett kraftig relä om det fungerar och inte fördjupa mig i vart i härvan problemet ligger.Min bil har jag inte mätt upp spänningen vid säkerhetsbrytaren samt bränslepumpen.
Däremot funkar brytaren som den ska och jag byglade mig förbi den också utan förbättring.Du vet inte av några skarvpunkter i härvan som ev sitter dumt till.
Finns ett relä under förarstolen som också kan spöka

Misstänker själv spänningsproblem eller att bränslepumpen ger för lågt tryck.Flöde har jag när jag avlastar fuelrailen.:banghead:

MårtenS
2009-07-18, 23:35
Hej bigge.
Har inte provat att ge pumpen ström direkt. En bilmekare jag var hos när bilen dog första gången sa att bilen inte tände på tändstiften så han trodde att felet var tändspolarna. Men jag gissar att det är något någonstans som gör att tändningen och bränslepumpen störs ut automatiskt av styrdosan. Mer var ska man börja leta. Puh! Så att ge bränslepumpen ström tror jag inte löser något.
Säkerhetsbrutaren? Är inte det de saken som är under förarstolen? Det trodde jag.
Var sitter den annars. I så fall har jag ett till ställe att kolla! Jippie!
Min bränslepump kan inte ge tryck då den inte får spänning till sig, mer än de 2 Volten jag skrev om innan.
Det skulle kunna vara någon givare som är kass som gör att tändningen och bränslepumpen automatiskt stängs av.
Har du varit och fått avläst felkoder på styrdosan?
Jag har beställt en egen felkodsavläsare så ska testa med den när den kommer med posten. Fick tips om att skaffa en sån av en annan galaxyägare på annat forum.

Bigge The King
2009-07-20, 22:02
har fått ett tips från en kille i Luleå som sa att ev har kodnyckeln tappats i minnet för startspärren då går motorn runt och så samt småtänder.Det trista var att det går inte att laga hemma utan det blir ford nästa för omkodning.
Får datorn inte rätt kod från nyckelavläsningen så ger den inte rätt
signal till insprutningssystemet kanske sänker den även spänning och liknande till bränslepump för attt skona katalysatorn.
det lät rimligt i mina öron så jag funderar på att bogsera kärran eller skaffa interfacekabel och matchande programvara för sakerna.
Vart fick du tips om att köpa det?

tack på förhand

MårtenS
2009-07-21, 00:24
Jag köpte en läsare på 24.se:

http://www.24.se/default.aspx?main=/obd2-felkodslasare-p-552-c-227.aspx

Det med nyckelkodningen har jag också hört. Men bilen har ju funkat lite grann ibland.
Om det är nyckelkodningen så borde väl bilen en dag inte starta alls och sen vara död om kodningen tappas. För styrdosan kan väl inte hitta kodningen igen eller?
Kjell.com har också läsare.

Jag antar att programvara finns att ladda ner gratis på en sida man hittar med google. Men har inte testat.

Testa gärna med verkstan och berätta för mig sedan hur det gick! :)

MårtenS
2009-07-21, 15:27
Tjena igen. Fick min OBD2-läsare idag med posten. Den hittar inte motorn alls. Den visar bara 1,2,3,4,5 och err. Så den hjälpte mig inte.

Någon som har koll på om styrdosan som man läser av med läsare är kopplad till flera olika. För det går att läsa av alla VW-delar i styrdosan och få felkoder på den mesta som AC, vindrutetorkare osv, men motorn hittar läsarna inte.
Varken Ford-verkstan jag varit inne hos eller denna nya läsare hittar motorn.
Kan det vara fel på styrdosan, men bara i motorstyrdelen? Borde inte hela skiten vara kass då?

Peter H
2009-07-21, 18:02
Hade du motorn igång vid avläsningen? För på min Galaxy 02:a fungerar precis denna OBD2 läsare kanonbra att läsa och även släcka motorsidans elektronik med.

Har skaffat ett Vag-com interface för att även kunna läsa av eventuella felkoder i övriga elektroniken, som dena modell sägs ha på tex: http://briskoda.net/diagnostics-vag-com/does-vag-com-work-ford-galaxy/66596/

Men ännu inte funnit passande program bara,,, och ett gratis program hämtat från Ross-Tech har inte riktigt medgivit kontakt med bilens styrbox,,, men skamm den som ger sig. :-)

MårtenS
2009-07-22, 00:00
Jag hade tändningen på när jag testade. Motorn går liksom inte igång.

Peter H
2009-07-22, 09:21
Självklart,, du får ju inte igång motorn,,, men det bör i vilket fall räcka med att bara dra på tändningen så fungerar iaf detta instrument till egna 02:an för att läsa av motorsidans felkoder utan problem.

mattegalaxy
2010-02-21, 13:54
en kompis till mig hade ett liknande problem med en alhambra.
den stannade o var död ca 5minuter sen starta den igen men blev värre o värre.
visade sig vara så att det satt 2st hallgivare på den varav en hade dålig jord.

Peter H
2010-02-21, 14:19
Jo hallgivare på dessa är snudd på en klassiker att dessa är defekta,,,

Bore
2010-03-02, 21:40
Hur går det? Har du kollat bränslefiltret? Hade själv just i dagarna knasproblem med pumpen på en Scorpa, men det löste sig när jag bytte filter...