Visa fullständig version : funderingar inför turbokonvertera en 2.9 i granada
Puffen_83
2009-07-22, 21:22
har införskaffat mig en Granada -84 2.8i Aut.
motorn ska ersättas med sierrans 2.9 och megasquirt.
har inhandlat en Holset HX40 för en turbokonvertering alá skogsberg.
det jag funderar över är om en 50mm wastegate och 3" downpipe duger? vår käre 2.9 turboguru kör med 60mm wg och 3,5" downpipe...
samt att jag är osäker på vilka flänsar jag ska köpa från klracing.se till turbon,
de hade varit kanon om ni mer erfarna kunde peka ut exakt vilka flänsar det är jag behöver till downpipen, oljetryck och oljeretur.
det är avgashus 14 och T3 fläns på turbon enligt säljaren...
therealpinto
2009-07-23, 08:43
Jag skulle rekommendera 60 mm wastegate, den brukar vara mer stabil än de mindre. 3" downpipe duger men har du plats är det bättre att bygga stort direkt.
/Gustaf
Puffen_83
2009-07-23, 08:46
okej, då får det bli 60mm wg och grövre downpipe, det var bara det att ja har en hel del 3" rör liggandes..
vad säger ni om flänsarna då?
therealpinto
2009-07-23, 18:46
T3-fläns till inloppet/grenröret, annars vet jag inte riktigt vad de kallas. Oljeretur har jag gjort själv, olja in har varit gängat på mina, och på avgashuset har jag haft V-band...
/Gustaf
Mikael S
2009-07-23, 19:35
Jag åker faktiskt med 50mm på min Capri och det funkar mycket bra, bättre än 60mm gjorde på sierran till och med men åkte med 2.5tum avgas på sierran och 3 tum på caprin, båda med 3.5tum dp. Anledningen till att jag åker 3.5tum är att flänsen på GT40 Turbo har den storleken.
Igentligen funkar gamla HKS modellen bättre än den nya flashiga så kör på den istället, billigare dessutom
Inlopp -> http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=252
Utlopp -> http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=279
Oljeretur -> http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=189
Oljetryck - > http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=702 (om den inte har skruvgänga)
Wastegate -> http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1702
Wastegate Fläns -> http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=377
Puffen_83
2009-07-23, 21:35
okej, då var ett gäng prylar till beställda.
siliconslang + klammer, det blev 2,5" mellan turbo o IC o 3" mellan IC och spjällhus.
en 50mm wg av äldre hks typ
packningar till wg o turbo, hoppas det blev rätt nu. som jag förstod det är det T3 inlopp och HX40 utlopp.
flänsarna hade ja tänkt få utskurna av lokal firma..
och material till tryckrör, downpipe o avgas får inhandlas på mekonomen el dyl.
känns bra att komma igång här.. kanske lättare att hålla uppe motivation med grejjer liggandes.
Mikael S
2009-07-23, 21:39
Gött. Ett tips är att plugga lilla anslutningen på toppen av wg:n sen åka med mottryck som laddtrycks styrning
Se beskrivning -> http://skogenracing.editboard.com/teknik-f1/reglera-laddtrycket-enkelt-med-hjlp-av-mottryck-t2866.htm
Puffen_83
2009-07-23, 21:46
yes, det var tanken.. men det tar vi senare =)
måste fundera på hur jag ska göra med lådan.. vill ju gärna ha en riktigt pigg o busvänlig automat men det känns som att det innebär specialbearbetning av turbin o ventilpaket, lameller mm.. å andra sidan behöver jag en stöddig koppling om jag ska kasta upp en MT75a oxå..
isåfall blir det nog en sachs 765 tryckplatta med organisk lamell.
som jag förstått det är det i gränslandet vad den kopplingen ska tåla (om jag kommer i närhetet av dina siffror vill säga), men jag är inte så mycket för att dumpa koppling vid 6000rpm så det kanske går vägen..
Mikael S
2009-07-23, 22:06
Du kan glömma automat, den kommer slira sönder omedelbart, tror inte ens att den som sitter i cosworthen klarar många minuter bakom en arg 2.9:a.
MT-75 med en 695 tryckplatta och en sexpuckars alcon sinter håller faktiskt riktigt bra och inte lika arg som en 765 platta
Orginallamell med 765 funkar det också dock blir den tungtrampad
Puffen_83
2009-07-23, 22:18
okej, ja jag har läst säkert hundratals trådar om olika kopplingskombinationer men jag blir bara mer och mer tveksam/förvirrad ju mer ja läser..
får väl se om det dyker upp nåt lämpligt begagnat under tiden ja funderar.
lite halvOT, passar sierrans standard avgas på en granada utan större modifikationer tills vidare? måste få den helt besiktad först innan jag börjar med mitt projekt..
Mikael S
2009-07-23, 22:21
lite halvOT, passar sierrans standard avgas på en granada utan större modifikationer tills vidare?
Har inte du lärt dig att det finns inget tillsvidare, det är bara köra så det ryker och så får du sladda nästa vecka :cool:
Tror inte avgaset passar i alla fall
Jag rekomenderar 695 platta och 6puckars sinter, det är en lagom kombo (körde med det i sierran)
Puffen_83
2009-07-23, 22:29
jovisst. men jag ska bara ha ett kattat avgasystem nu när ja ska besikta den, sen ryker det iväg..
okej, då ska ja hålla utkik efter en sån koppling.. det är ju beprövat iaf..
tackar...
har dock inte sett att du monterat oljekyl på nån av dina bilar.. eller har jag missat?
det kanske är lämpligt att använda sig av orginalkylaren som har vxl-kylarn inbyggd på sidan..
Mikael S
2009-07-23, 22:34
På Caprin har jag en 19 raders, är inte så noga om du inte gillar att svina rejält.
Puffen_83
2009-07-23, 22:36
nä det kanske det inte är, men tänkte att man kunde utnyttja orginaloljekylarn som sitter där redan, kan ju inte vara nån nackdel iaf..
Mikael S
2009-07-23, 22:46
Problemet med den är väl att det är kylarvatten som kyler den, alltså blir den aldrig kallare än 80grader t.ex. Skulle tro att orginalkylare är mer som en värmeväxlare, precis som den du har vid oljefiltret
Puffen_83
2009-07-23, 22:51
nej men det är väl det som är meningen.. inte bra om oljan är för kall heller... eller har jag fel?
Mikael S
2009-07-23, 22:58
nej men det är väl det som är meningen.. inte bra om oljan är för kall heller... eller har jag fel?
Du får väl puttra runt 5min till bara
therealpinto
2009-07-24, 08:51
Värmeväxlaren bakom oljefiltret fungerar utmärkt som oljekylare, i alla fall så länge vattenkylaren räcker till och man inte svinar i 35 graders värme hela tiden. Dvs för de flesta funkar den bra.
/Gustaf
Puffen_83
2009-07-24, 09:02
okej. Det verkar då som att jag lika gärna kan strunta i extra oljekyl. Vare sig extern eller inbyggda i motorkylarn.
Mikael S
2009-07-24, 10:47
Värmeväxlaren bakom oljefiltret fungerar utmärkt som oljekylare, i alla fall så länge vattenkylaren räcker till och man inte svinar i 35 graders värme hela tiden. Dvs för de flesta funkar den bra.
/Gustaf
Hur många grader skillnad pratar vi om?
therealpinto
2009-07-24, 16:48
Hur menar du? Värmeväxlaren har oftast kapacitet att hålla oljan inom rätt temperaturintervall för de flesta, vattentempen där ligger väl på 80-85-90 grader och värmeöverföringen är rätt bra. Jag skulle bli förvånad om man lyckas dra oljetempen över 100 grader med "donuten".
/Gustaf
Mikael S
2009-07-24, 19:05
Du sa ju att den fungerar utmärkt alltså måste du veta hur mycket?
therealpinto
2009-07-24, 20:26
Nej :-)
Jag har aldrig haft möjlighet att mäta själv, men vet flera som kört bana med värmeväxlaren utan att tempen dragit iväg. Men visst, det är ju hörsägen... ;-)
Det skulle sitta en sådan på min bil om jag inte hade fått en luftkylare ruggigt billigt när jag satte ihop turbomotorn första gången.
/Gustaf
Puffen_83
2009-07-29, 21:17
fått hem lite prylar nu då... Granadan är ju som gjord för en fet intercooler :P
http://i26.tinypic.com/r6wcgp.jpg
http://i29.tinypic.com/zlrebb.jpg
Puffen_83
2009-07-29, 21:21
dock har jag lite mer funderingar..
denna HX40 har 2,5" avgasutblås.. kan nog bli riktigt knivigt att få dit en 3" downpipe tillockmed pga bultarnas placering..
samt så är turbons in och ut i fel lägen så att säga, är det bara att lossa på delningen och vrida den som man vill ha den tro?
och den interna wg ventilen.. hur pluggar jag den lättast?
http://i31.tinypic.com/14xgzlj.jpg
Mikael S
2009-07-29, 21:24
3tum ska du få dit endå, annars får du kona upp det lite försiktigt. Turbon är inga problem att vrida, lossa hellre kompressorhuset helt än att bara vrida det. Kan sitta en o-ring bakom som kan gå sönder. Var försiktigt när du delar delar turbon så du inte skadar nån impeller. Mycket lätt hänt
Puffen_83
2009-07-29, 21:28
okej, låter bra det.. har inte pillrat med turbo så mkt tidigare..
kompressorhuset sitter med en gigantisk låsring, den vill jag vrida ca 90 grader.. och avgashuset sitter med bultar. den vill jag vrida 180 grader åt andra hållet.. för jag antar att oljetrycket ska vara uppåt o return nedåt..
Mikael S
2009-07-29, 21:31
Bara rotera det så det passar. Olja in uppåt, retur nedåt.
Wastegaten pluggar du enklast genom att borra och gänga dp-flänsen så du får en skruv som trycker på själva ventilen, eller så svetsar du helt enkelt igen allt
Puffen_83
2009-08-04, 12:18
plockat lös kompressorhuset för bearbetning, ska svetsas och lagas..
har lite flänsar som ska tillverkas och saknar fortfarande två st röda spridare och lite småprylar..
en koppling är dock beställt.. har inte tid att invänta begagnat så det blev en ny 695 tryckplatta med tillhörande 858 fjädrad sinter lamell.. svinigt dyrt men vad gör man inte när man har bråttom..
då återstår frågan vilket urtrampningslager jag ska ha till detta eller funkar orginalet kanske?
Puffen_83
2009-08-14, 13:33
okej, har nu fått 2.9an körbar i granadan iaf.. rensade bilen från sin orginalmotorhärva och gjorde en ny till MS..
byggde om mellanaxeln så den passar mt75an.
var nyss ute på en provtur... satan va lättkörd denna 6pucks sinter är, nästan likadan som en vanlig organisk.. lite "distinktare" så det var ju trevligt.. men jag skulle nog köpt det längre urtrampningslagret, känns onödigt stort spel där nu..
men jag har ett problem.. kopplingen får jag pressa ända ner i golvet för att den ska frikoppla helt.. den börjar inte dra i vajern förrän halvvägs ner fast den justerat efter sig som den ska, känns väldigt "glappt" i den där självjusteringen men kuggen ser hel och fin ut.. nåt tips på hur jag gör med detta???
therealpinto
2009-08-14, 13:48
Om du har för kort urtrampningslager blir det väl just så? Pedalen tar längst ned...
/Gustaf
Puffen_83
2009-08-14, 13:52
det tycker jag inte det borde bli.. man justerar ju bara efter vajern så det blir samma spel iaf.. och det går fint att trycka in kopplingsarmen med ett brytjärn, så det funkar som det ska..
problemet är att man kan trycka ner kopplingspedalen halvvägs utan att den ens drar i vajern.. kollade noga på själva kuggkransen och spärren innan jag satt dit pedalen och såg fint ut..
går detta att bygga om smidigt (eller kanske finns färdiga satser?) för att få en manuell justering eller på annat sätt få bort detta slack..
till sierran finns det ju tydligen med det är inte riktigt samma justering. denna har bara en kuggkrans och en spärr..
Mikael S
2009-08-14, 14:23
Brukar sluta med ett byta av kuggsegmentet, finns lite olika varianter till sierra i alla fall som tar upp vajerns längd bättre. Vet inte om det finns till granada?
Puffen_83
2009-08-14, 14:29
okej, jag hittade det största problemet..
jag tog sierrans vajer till granadan och den verkar vara aningen för lång så justeringen räckte inte till..:banghead:
så jag slitsade en stor mutter mellan torpedingången och vajern.. mycket bättre.
men ett mindre problem är att "gummikudden" som sitter där vid torpedingången är aldeles för mjuk, den flexar ordentligt när man trampar kopplingen..
så det blir att svarva en lång distans där istället så löser man två flugor i en smäll..
men jag måste säga att jag är imponerad av kopplingen, vilket jävla bett :P har aldrig kört sinter förut så... men samtidigt otroligt smidig att fisköra med..
Mikael S
2009-08-14, 14:34
6 puckars sinterlamell är helt klart den absolut bästa kompromissen för att få en lättkörd och stark koppling
Puffen_83
2009-08-16, 06:33
Kan jag använda samma motorfästen på 2.9an som 2.8an?
Jag får det inte riktigt motor o låda att hamna rätt.
Den sitter förskjuten åt höger så jag har flyttat stödlagret 30mm åt sidan och 50mm nedåt för att undvika brytningar i hardyskivan.
Samt så sitter motorn aningen för högt upp. Jag använder motorkuddar från granada 2.0, men det är väl samma kuddar som v6?
Problemet är att jag har kraftiga vibrationer vid acceleration på låga varv. Jag tycker inte det ska spela nån roll att jag förskjutit stödlagret åt sidan så det blivit större vinkel på bakre delen av kardanaxeln
Ni som gjort liknande, känner ni igen problemen?
therealpinto
2009-08-16, 08:11
Ja, det är samma fästen på 2.8-blocket som på 2.9. Men det är inte säkert att 2.0 har samma kuddar.
Motorn ska inte sitta snett, dubbelkolla att du fått allt på rätt plats och att det är rätt motorfästen, på rätt sida.
/Gustaf
Puffen_83
2009-08-16, 11:04
jag måste kolla upp det, jag vet inte vad det är för motorfästen jag satte dit, jag hittade ett par i min låda med granadadelar, så det kanske är där problemet ligger..
skiljer det mellan MK1 och 2/3?
isåfall är det inte mkt som skiljer men på två meter så behövs det heller inte så mkt.
motorkuddarna sitter i sitt absolut översta läge, fick tillochmed bryta ner dom 10-15mm för att dom skulle gå i.. har för mig att dom sitter rätt långt ner i normala fall..
enligt fords gamla reservdelslistor är det olika art. nr på motorkuddarna från ohc och v6 men måtten är detsamma så det kanske är styvheten som skiljer så kuddarna är uteslutna även om jag skulle vilja ha mindre...
Edit: Jahapp.. nu gick automatjusteringen åt fanders på kopplingspedalen... no clutch..
Puffen_83
2009-08-16, 17:37
fick lite tips från denna tråd: http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=46689
resultatet ser ni på bilderna.. vilken skillnad, inget glapp längre, dock vill jag fortfarande ersätta gummibussningen som sitter vid torpedingången...
therealpinto
2009-08-16, 17:58
Kan det inte till och med vara så att Pintofästena går att skruva dit på sexan? Jag misstänker det, men att motorn inte kommer rätt med dem.
/Gustaf
Puffen_83
2009-08-16, 18:22
där sa du nåt.. inte helt omöjligt.. måste kika närmare på det...
du har inga v6 motorfästen till övers? antingen till MK1 eller 2/3 ?
therealpinto
2009-08-16, 18:23
Nej...bara Pinto :-)
/Gustaf
Puffen_83
2009-08-16, 18:35
en bild kanske säger mer än 1000 ord för en pinto guru som du :P
therealpinto
2009-08-17, 07:13
Just den bilden sade kanske inte 1000 ord ;-)
Jag kan inte se så mycket där, sorry.
/Gustaf
Puffen_83
2009-08-17, 08:28
nej tyvärr var det lite svårt att ta en bra bild men ja tänkte om du såg direkt om det var ett pinto fäste. Har inte sett såna här fästen tidigare
Mikael S
2009-08-17, 08:29
Fästena från pinton passar inte på sexan. Varför använder du inte fästena som satt på 2.8 motorn?
Puffen_83
2009-08-17, 13:02
är du säker på det Mikael? Jag har fått höra från två andra att dom gör det.
Var precis å kollade på en granada med pinto och dom ser likadan ut som det jag satt dit på höger sida (bilden).
Tja. Jag har även en 72as ghia som jag mitt i allt fick för mig att skruva ihop, så 2.8an med fästen sitter nu i den.
Mikael S
2009-08-17, 14:45
Är inte hundra men motorfästena bultmässigt ser helt annorlunda ut på caprin t.ex. Tre skruvar på sexan och fyra på pinton
Puffen_83
2009-08-17, 20:49
hm. du har rätt Mikael.. pintons fästen passar inte..
trodde jag att jag hittade problemet då det satt 55mm kuddar där istället för 35mm som det ska va.. tyvärr gjorde det endast marginellt lite.. men fläkten passar fint i fläktkåpan nu iaf..
har nu satt dit orginalfästena men det gjorde ingen skillnad..
hur mycket brytning kan "tillåtas" i hardyskivan?
om jag bultar fast främre delen av mellanaxeln mot lådan stumt utan hardy så hamnar stödlagret 10-12mm för långt åt vänster och ca 20mm för långt nedåt...
är detta försumbart på 75cm? vet inte hur många grader det kan vara frågan om.
therealpinto
2009-08-18, 07:15
Min erfarenhet är att man klarar en diff på kanske cirka 10 mm på stödlagret. Så om du shimsar det nedåt en bit kan det funka men risken är att man får vibrationer.
Har du rätt - och fräscht - gummi till växellådsfästet?
/Gustaf
Puffen_83
2009-08-18, 09:12
växellådsgummit är fräsht och sitter på granadans vxl-balk, passar perfekt.. men det är inte det som är problemet. har provat utan växellådsfästet så den hänger "fritt" och vrider jag paketet så stödlagret hamnar där jag vill ha det så tar hela lådan i tunneln på ena sidan.
hela motor o låda sitter altså för långt åt höger, jag tror att det är det som är hela grejjen..
har dubbelkollat motorfästena o kuddarna och ägnat en timme åt att tvinga motorn åt andra hållet men det går bara inte..
om man nu kan anta att bokstaven F i efi på insuget är i centrum, vilket jag tror att det är, så kan man mäta att motorn sitter ca 15-20mm fel..
vet dock inte om det går att göra så men det stämmer med problemet med tunneln iaf.
ska man måsta tillverka egna motorfästen.. :Odd:
therealpinto
2009-08-18, 10:41
Du har inte fått något motorfäste som är skevt eller så då?
Jag bytte ju från 2.8 till 2.9 i min XR4x4, flyttade 2.8-motorfästena till 2.9 och där finns ingen plats för 15-20 mm sidledsdiff så det "ska" ju funka.
/Gustaf
Puffen_83
2009-08-18, 11:03
nej, det är det lustiga, jag har nu provat med tre uppsättningar motorfästen.. blir ingen skillnad..
kan heller inte se att framvagnsbalken är flyttad pga krockskada eller annat...
therealpinto
2009-08-18, 14:46
Jag skulle mäta avståndet mellan block (fästytan för fästet) och centrum på motorkudden (bulten genom) på varje sida.
Skiljer det eller är det lika?
Även måttet från bulten i kudden till innerskärm/ramben/bärarmsinfästning eller nåt sånt.
/Gustaf
Mikael S
2009-08-18, 14:59
Hur satt 2.8 maskin i bilen då? Om du tar dom fästena och allt och sätter på 2.9:an så ska det hamna lika
Puffen_83
2009-08-18, 15:19
okej gustav, ska mäta lite igen då..
mikael, jag vet inte hur den satt, tänkte inte på det. bara skruvade ner skiten, dock ser man ju inte hur illa vinkeln är när man har hardyn på plats så om den satt fel syntes det nog inte så väl.
nu sitter den med 2.8ans fästen o kuddar.. det är det som är det konstiga att den fortfarande inte sitter som den ska..
nej det blir nog att ta bort alla fästen, placera motorn där jag vill ha den å bygga egna.. nåt skumt är det..
Mikael S
2009-08-18, 15:27
Tycker allt du ska mäta och fundera lite mer innan du tar steget och bygger nytt. Har du nått som är helt skevt eller liknande så är det nog bäst att åtgärda det först
Puffen_83
2009-08-18, 16:20
jo jag får mäta lite mer, nånstans finns ju ett problem..
men fästena måste iaf modifieras så motorn kommer längre ner.
just nu har jag shimsat ner växellådan 15mm för att inte länkaget till spakstället ska ta i tunneln..
Mikael S
2009-08-18, 16:29
lägre kuddar, göra hålen avlånga i fästena t.ex
Puffen_83
2009-08-18, 20:44
jahapp.. nu har jag mätt och mätt.. jag blir inte klok på detta. allting stämmer ju.. å ändå sitter motorn 10mm förskjuten.. så jag förlänger ena fästet och kortar det andra fästet med 10mm och passar på att sänka fästena 15mm..
det kommer ändå inte att räcka till på höjden på stödlagret så jag får shimsa ner resten men det blir så bra det kan bli utan att modifiera tunneln/spakstället/oljetråg..
fordmaffian
2009-08-19, 12:52
men har du fått ner kuddarna så långt ner på fram axeln de är möjligt då? flyttar du motorfästerna från 2,8 an till 2,9 direkt kan de inte bli fel.. gjorde så i min granada utan problem. men problemet jag hade är att eftersom 2,9 är lite större än 2,8 an mått mässigt är att de va lite bängligt att få dit den, hade samma problem som dig, märkte att ena motor fästet/kudden inte riktigt låg på sin plats utan att den låg lite fel... la allt rätt så sen var de inga problem... men de var tajt kan jag lova
Puffen_83
2009-08-19, 13:49
jodå, dom kommer ner i rätta läget direkt..
har provat bra länge att vrida motorn hit och dit men det blir bara inte rakt..
speciellt trångt tycker ja inte de va, himla smidigt att lyfta ner motorn.. man fick dock tilta ner motorn ordentligt när ja skulle dit med lådan men det var heller inga problem..
kollade du hur mellanaxeln linjerade sig när du monterade dit det? det märks ju inte om man har hardyskivan där..
aja, nu har jag gjort om ett fäste iaf.. tar nästa fäste ikväll.. nu ska de fanimej bli rakt..
samt, hur gjorde du i tunneln (om du kör mt75 vill säga)? för att slippa modifiera saker o ting har jag shimsat ner växellådsbalken..
fordmaffian
2009-08-19, 15:08
jag kör ju fortfarande med typ 5 lådan då, föressten använder du MT-75 org växellåds balken?? tror de kan vara den som isf spökar att den kan dra hela paketet snett... lite onödigt att bygga om för mycket än vad man behöver... när de gäller vibrationerna: har kardanen rätt längd så den inte trycks ihop helt?.. kardanen måste ha ett litet spel, för att kunna röra sig fritt i splinsen för att ta upp vågrätta rörelser nämligen
Puffen_83
2009-08-19, 21:28
jag kör ju fortfarande med typ 5 lådan då, föressten använder du MT-75 org växellåds balken?? tror de kan vara den som isf spökar att den kan dra hela paketet snett... lite onödigt att bygga om för mycket än vad man behöver... när de gäller vibrationerna: har kardanen rätt längd så den inte trycks ihop helt?.. kardanen måste ha ett litet spel, för att kunna röra sig fritt i splinsen för att ta upp vågrätta rörelser nämligen
nej mt75 balken från sierran passar ju inte så jag kör med orginalbalken tillsammans med mt-75ans gummi..
och angående vibrationerna så är det bara i förebyggande syfte.. det funkar kanske att ha en liten brytning på hardyn men kan inte va nyttigt varken för hållbarheten eller vibrationsmässigt.
ja kardanen har(hade) rätt längd..
nu får jag kapa upp svetsen och justera in längden och svetsa ihop den igen när jag fått stödlagret och allt på sin rätta plats
(kardanen är ett hemmabygga med en främre del från sierran och resten granada orginal)
kardanen har inga splines utan är "stum", dvs den kan inte röra sig i längdled.
svetsade om ett par fästen idag på jobbet, får se om jag får motorn där jag vill ha den nu då..
har provat att justera in med orginalfästen så länge att ja blir tokig, är ju inte hela världen att prova med ombyggda fästen.
så får vi se om det blir rätt eller om det blir 10mm åt andra hållet :P
Mikael S
2009-08-19, 21:49
Alltså du har väl inte gjort den stum? då man inte motorn bakaxeln röra sig mer än vad den gör i hardyn och den lär ju slitas sönder fort sen när effekten går upp
Puffen_83
2009-08-19, 21:53
jo den är stum, varför skulle inte det gå? det är väl sierrans oxå?
bakaxeln rör sig väl inte fram o bak så mkt att det krävs.. eller har jag tänkt fel här?
Mikael S
2009-08-19, 21:57
Sierran har splines på mitten när det är MT-75. Är den stum så kan inget röra sig alls. en motorn är aldrig helt stum, inte heller är bakvagnen.
Puffen_83
2009-08-19, 22:01
jo, men dessa splines låser man väl fast med muttern när man justerat in längden och kan då på så sätt inte glida längre.. så uppfattade jag det iaf.
jag quotar ett par inlägg i din gamla tråd:
Kan man inte använda 2.9-kardan till stödlagret, och Granadakardan bakom?
Med delad axel behöver det ju inte kunna glida...
/Gustaf
och:
men jag tror du kan modda en orginal, å bara byta ut hardydelen,, nackdelen är ju att då kan du inte svarva,, som vi gjorde,,
Mikael S
2009-08-19, 22:03
Nope den glider hela tiden.
Jag håller i alla fall inte med om att den kan vara stum. tror hardy kommer få riktigt mycket stryk när du kliver av hårt på kopplingen sen när du fått i turbon.
Puffen_83
2009-08-19, 22:10
hm.. okej.. min sierraaxel var då stum där i splinesen så därför antog jag att det skulle vara så..
aja.. inte värre än att jag får modda en ny axel senare då...
fordmaffian
2009-08-20, 00:52
nu ska du få en liten undervisning hur de beter sig, när du kliver på gas pellen så utav bryt krafterna så böjer sig bak axeln neråt och bakåt.. iom att din kardan är stel måste kardanen dra ihop någonting, som i detta fallet din hardy skiva eller om de är stum monterat, hela motor paketet.. lika dant åt andra hållet, när du motorbromsar så vrider sig bak axeln uppåt och bakåt/eller frammåt beroende på hur den beter sig... då sjuver den fram hela motor paketet respektive bak allt beroende på om du gasar eller inte å för de andra sliter de som en gnu på lagrerna i lådan.. se bara i inledningen till " Nu blåser vi snuten 1 eller om de va 2" . där ser du brytkrafterna ordentligt, och där är de en skillnad på uppskattnings vis 10-15 cm den rör sig!! Mt-75 lådan har inga splines i sig utan där sitter de i mitten av kardanen eftersom lådan inte är gjord med några sådana spline längst bak, Typ-9 lådan har sina splinse längst bak inuti lådan vid utgående axel så där behöver inte kardanen i sig några splinse. så du måste fixa ett så kallat "glid förband" så att dels ditt hardy skiva konto inte blir alltför dyrt och att du ska slippa vibrationer... Rätta mig om jag har fel?
therealpinto
2009-08-20, 07:43
Det stämmer.
Alla bilar med "stum" hardyskiva bakpå lådan har en gliddel i kardanen istället, BMW, Volvo och Sierra/Scorpio med MT-75. Den glider inte alltid så lätt men den glider...
/Gustaf
fordmaffian
2009-08-20, 12:21
ja de ger ju den rörelsen chassit behöver i alla fall... Ändring av mitt förre inlägg: det var början av Nu blåser vi snuten 1 man ser bryt krafterna jag pratade om.:^o
fordmaffian
2009-08-20, 12:42
Puffen_83: De är ju inte lätt å veta om man inte vet om de.. så var jag å när jag precis hade börjat skruva bil över huvud taget..., men du vet ord språket: man lär sig något nytt så länge man lever.. men de är ju bara att fråga på om du behöver hjälp med något vi är här ju för att hjälpa folk, ju därför de finns forum.. hihi så fråga på
Puffen_83
2009-08-20, 21:47
motor o låda hamnade exakt där jag ville ha den nu med dom nya fästena.
nu ska ja ta lös kardan från min andra sierra o göra en ny då med gliddelen kvar..
fordmaffian
2009-08-20, 21:49
okej.. gött att bygget rör sig :D.. se till bara att du får kardanen absolut spikrak nu så att du inte får vibrationer i allt...
Puffen_83
2009-08-20, 22:00
hm. jo, det var ju inte tänkt att få jävlas med såna här petitesser.. jag vill ju bränna däck hehe.
och jodå, jag svarvar styrhylsor inuti axeln och med perfekt passform så blir det rakt.. balansera har jag aldrig behövt på tidigare specialkardaner så tror inte det blir något problem på den här heller..
dock har jag ett duktigt glapp i bakaxeln på ca 1/4 varv. vet inte om det är pinjongen eller den där mellanhylsan som är boven..
får väl se hur länge det håller :P
fordmaffian
2009-08-20, 22:12
oj jävlar de var inge dåligt de... hihi ja kron hjulet är nog lite små använt tänker ja...
Puffen_83
2009-08-22, 10:48
tänkte nu bygga en ny mellanaxel med "glidförband" så jag tänkte ta en sierra orginalaxel. förlänga den främre biten och antingen korta den bakre biten eller sätta dit granadans del från knut och bakåt..
dock verkar det skilja en del mellan sierra 2.9 -90 och -91?
hardyskivan är mycket tjockare med ett lager/bussning i centrum och styrpinne på mellanaxeln.
på 91an är det en tunnare hardyskiva, styrpinne på lådan och ett lager/bussning i mellanaxeln.
sen så skiljer det lite motormässigt och spakställ mellan modellerna.. hm, skumt.
så frågan lyder: vilken hardykonstruktion bör jag använda?
är det någon av dessa två som har en fördel jämte den andre?
Mikael S
2009-08-22, 11:47
Den gamla Hardyn går inte att få tag så föreslår att du använder dig av den nya som är från 91. Gamla kan jag tänka mig är starkare men eftersom den inte görs längre blir det ju problem
Puffen_83
2009-08-22, 13:11
okej, jo tänkte väl att det var så.. såg att det var tydligen efterfrågan på dessa äldre hardys hos cossiefolket så dom få som finns att få tag på är det väl högvaluta på...
men du kör/körde väl med den "nyare" hardyn och det verkade ju funka bra så det får bli så då..
dock blev jag lite fundersam på hur den skulle sitta nu.. vad som är fram och bak vet jag men den går ju att sätta i två olika lägen, den har ju hål mellan varannan bultdelning
Mikael S
2009-08-22, 15:55
Åker med en BMW hardy idag men den ser lika ut.
Du ska sätta den så den trycker och inte drar i hardyn
Puffen_83
2009-08-22, 19:05
ja, då var kardan färdig då..
tänkte bidra med några "byggbilder"...
kapat bakre biten, och skarvhylsan ser ni nedanför:
http://i30.tinypic.com/2qa8t1t.jpg
test passform:
http://i27.tinypic.com/2ev58wj.jpg
punktat ena biten:
http://i27.tinypic.com/zt7zmh.jpg
punktat andra biten efter längdjustering:
http://i31.tinypic.com/ml466w.jpg
färdig:
http://i30.tinypic.com/n2013l.jpg
therealpinto
2009-08-24, 07:06
Man brukar i och för sig rekommendera att hellre korta i ena änden, svarva loss knuten/yoken från röret och svetsa ihop. Det är inte alltid så enkelt att klara sig från obalans när man kapar på mitten. Men du märker ju hur det lirar ;-)
Jag har själv kört med kardaner kortade ungefär som du gjort, fast närmare en ände, och det fungerade ändå hyfsat.
/Gustaf
Puffen_83
2009-08-24, 07:37
jo, men jag har alltid gjort såhär och en hylsa med perfekt passform så ska det inte kunna bli krokigt tycker jag..
visst, man kanske skulle ha balanserat axeln efteråt för att va riktigt säker men det har alltid gått bra tidigare så...
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.