Visa fullständig version : Bygga Terrarium
Nu e det så här va, att jag ska bygga 2 nya terrarium till min 6 åriga Boa & 3 månaders Leguan.. Det jag behöver är alla råd & tips på hur man kan bygga, terrarierna ska bli typ runt 2 meter höga å 1,5 meter breda.. Båda ska ha som berg bakgrund med klippor å sånt kul, men vet ej vad som är bäst å bygga av?
Alla som har erfarenheter av sånt här, skriv gärna en rad eller två!!
Tack på förhand
Det bästa att bygga med är ju glas. Börja att göra en stabil stomme i alu profil eller liknande. Beror ju på hur mycket den kan väga. Sen är det bara att svetsa ihop den. Tänk på att lägga dubbel profil fram så du kan ha skjutdörrar. Sen kan du täta kanter med glassilikon.
Ska du bygga bakgrunden eller ska det bara vara papper.
Annars går det att göra dubbelglas på baksidan och fylla med det man vill ha för att få en snygg bakgrund
Tror jag kommer bygga det i trä på grund av ekonomin, kommer ha glas framtill bara. sen blir det luft galler högst upp, där värmelampro å uv ljus kommer sitta..
Jag ska bygga bakrund med klippor å grenar som går ut.
Behöver tips på bra material å bygga i, tänkte kanske köra med hönsnätt som man formar. Sen köra med tidningspapper å gips, men sen måste det målas med nått som tål lite fukt å sånt.. Tänkte bygga ett vattenfall i mitten oxå, så där måste jag hitta på nått bra sätt att typ bygga en flod ner för berget.. Vad kan va bra där??
Putte
Sök i forumet på http://www.repti.net/
Där borde du hitta bra info
Frigolit till bakgrunden eller som du säger hönsnät och tidningspapper och tapetklister, det är ju lätt och grejja med.
Ska du ha vattentätt till ex. vattenfall köp glasfiberduk och polyester på biltema...
Magnus2000
2003-08-27, 19:49
När jag har byggt akvarium har jag byggt upp bakgrunden med
frigolit anv. styrolit den är lite hårdare än frigolit. Man kan även anv. byggskum.
Skurit ut "klippor" i detta. Pensla på med epoxi och hällt Sand/ torv (beror på vad man vill ha för bakgrund.
Vill man kan man stryka utan med kakelfix för att få en stenig yta.
röddeltaigbg
2003-08-28, 06:10
Har provat frigolit, till mitt akvarium, det slutade med att hela lgh. var full med små äckliga bollar. Gå ut på en bergsknalle smörj in skiten med gelcoat lägg glasfiber duk och poliester så varvar du det ett par varv. Sedan kommer du tillbaka efter ett par timmar med en kofot. Tror att det kostade 500:-. Eller så köper du lösa moduler av "BACK TO NATURE" kostar tusen stycket.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.