handdator

Visa fullständig version : Pendlande varvräknare.

Mr cossy
2004-02-16, 17:37
Har en liten fundering angående min cossie..
Ibland får den för sig att strula lite.. varvräknaren får lite spader å börjar pendla upp å ner å det verkar även som han inte vet hur han ska göra med tändningen då det börjar smälla å hacka.. detta har inget med laddtrycket i sig att göra för det kan även göra så när man varvar på tomme.. har undrat över detta fenomen ett tag då även jag å en kompis har haft samma fel.. det konstiga är ju att det försvinner rätt som det är å kan dröja ett tag innan det kommer tillbak aigen..
Hoppas nån kan ge mig en bra förklaring till detta fenomen..

/Erik

Andreas
2004-02-16, 18:59
Hade liknande problem som kom och gick, hoppande varvräknare och det var någoting med fördelaren som var fel, minns inte exakt men det var en spricka i locket fast dom bytte även rotor enligt kvittot från Ford.

Mannen
2004-02-16, 22:01
Det där fenomenet har jag också haft, men det var på min gamla RS2000 jag hade för några år sedan...och det åtgärdade Ford åt mig. Den fick gå tills den inte gick längre. Då lämna jag in den på Ford...efter lite dittan och dattan så vart det fixat.
Det visa sig vara en lödning som hade brunnit lite och orsakade detta fenomen i säkringslådan, som sitter under ratten.
Det hade brunnit för att batteriet hade fått sig en kyss(kortis ett kort ögonblick :Odd: :Odd: ).

Lycka till!!!!

TG Racing
2004-02-17, 01:11
Hallå !

Det är ofta något slags elfel på en givare, sladden eller kontaktstycken till den, kan även vara en jordpunkt.

Det kan vara vevaxelgivaren som är dålig, skitig har för stort spel.

Givaren i fördelaren kan höljet på sladdarna torka och ramla av.

Har hänt att det är generatorn som börjar bli sliten och ger för
höga spänningstoppar som gör att den "klipper" ibland.

Jag förutsätter att du rotor, fördelarlock, tändstift och tändkablar mm i bra skick ?

MVH Tomas

Jerkan
2004-02-18, 07:49
Brukar få samma problem när jag plockat på 330 kitet.
Då delar jag alla kontakter i motorrummet och sprutar in
kontaktspray i dem. Sen funkar det bra.
Kanske värt att testa? Åtminstone snabbt och billigt.

/Jerry