handdator

Visa fullständig version : hjälp!kollade på en rwd i dag

skummgubbe
2003-08-20, 20:45
var och kollade på en sierra rwd i dag och har lite frågor om ni är vänliga och hjälper mig,

(först var 4 svår att få i) e det så på rwd eller e sybkringen slut?jobbit att byta kostar?

sen så gick den ojämt på tomngång och knakade lite, ok det är över liggande kammar men dom låter kanske mycket över lag eller? vandrande tomngång e det vanligt?

tack för hjälp!!!!!!!!!

Jimpan_
2003-08-20, 21:28
Hämtade en cossie förra veckan o den Har också lustig tomgång när den kall speciellt.

samba
2003-08-20, 21:45
"tickar" den även när bilen varit igång ett tag är det dags att byta tryckare. Kostar mellan 2500-3000:-

Ojämn tomgång kan bero på mycket, men är tydligen ganska vanligt med tex 330kit. På sierran verkar en del ordna det genom att skruva på CO-skruven.

svanen
2003-08-20, 21:46
finns nog ingen cossie som inte vandrar i tomgången!
knacka lite gör alla cosworthar switcha lyftarna sen är det problemet oftast ur världen!
Nått på 2tusen kostar lyftarna och är lättbytta som fan, var det första jag gjorde på min och jag har aldrig skruvat bilmotor tidigare!

skummgubbe
2003-08-20, 22:03
ok! det låter ju som denna inte verkar vara värre en någon annan,
men hur e det ved växel lådan? e det dyrt att byta synkringar? eller dom kanske e lite svåra bara att få i växlarna på?

svanen
2003-08-20, 22:05
hur svårt är det at få i växeln?
får du pressa i den eller?
ford är lite keff när det gäller känsla och glid!

Jimpan_
2003-08-20, 22:14
Min låda är kanon...Växlarna glider i direkt precis som i en rallybil =)

skummgubbe
2003-08-20, 23:10
inte pressa i den men det kan behövas 2 försök i bland.

Perc
2003-08-20, 23:32
4wd kör ju mt75-lådan, dvs den som dohc-sierran också använder. Min har haft kassa synkringar till tvåans växel sedan jag köpte den, men det verkar ha blivit bättre det senaste halvåret.

Efter nåt år med bilen så lärde jag mig växla med lådan, men nog blir man ju lite avundsjuk när man kör vilken japansk plåtlåda som helst och lådan är så mjuk så det nästan känns som det inte ens skulle finnas några växellägen :)

Kassa synkringar är nåt som en MR75-ägare får leva med tyvärr.

skummgubbe
2003-08-21, 10:22
det var ungefär så jag tänkte oxså att det kanske inte är så farligt endå det är jag som behöver lära mig bara.