handdator

Visa fullständig version : Skrämmande stora skillnader i servicepriser Focus RS MK2

C
2009-12-03, 11:13
Hej alla glada!

Håller på att sammanställa lite priser nu eftersom milen går fort i denna bilen. Har ringt runt litegranna och måste säga att jag är väldigt förvånad över hur stora skillnaderna är i pris. Jag har bett om uppgifter på service 3000 mil per år i 36 månader, dvs totalt fyra servicar. 2kmil, 4kmil, 6kmil, 8kmil. Vissa har gett prisuppgift på service avtal och andra prisuppgifter på enskilda servicarna.

Vi Börjar med Kindvalls i Barkaby. Här fick jag enskillda uppgifter.
4 service totalt 16,928 kr
(vart riktigt avsnäst av försäljarinnan i telefon om både ditten och datten. Vart otrevligt bemött och hon började tjafsa om att min bil var minnsan en 2009 och inte en 2010. Som om det hade med saken att göra.. Likadanan bilar, min bil har både modell och fordonsår 2010 och ibruktagandedatum finns inte alls då den inte är tagen i bruk för fårsta gången ännu. Men hon vägrade släppa det trots att jag sade att hon kunde räkna på en 2009 om det underlättade för henne. Hon kände sig tvungen att övertyga mig.)

Bilia Västerås, serviceavtal (3000 mil, 36 månader, betalas månadsvis) vid köp av bil. (vet inte om det är någon skillnad mot om man inte köper bilen där, tror inte det.
4 service totalt 13,428 kr. Vad jag tror mig har förstått så går det att använda sig av andra Bilia verkstäder än Västerås men priset gäller vid köp av serviceavtalet i Västerås. Andra Bilia kan ha andra priser på avtalet. Detta är blandat basservice och komfortservice beroende på vilken service det är. Det är helt efter vad Ford rekomenderar att det ska vara på denna bilen så det är det vi vill ha till bilen. ;)

Nacka Biltrim. Här fick jag enskillda uppgifter, eventuellt går det att förhandla om serviceavtal till en Focus RS men det kommer nog inte bli speciellt mycket billigare om jag får gissa.
4 service (alla komfortservice) totalt 19159 kr
(Jag gillar servicen här, men tyvärr ligger det en bit bort åt fel håll för mig)

Upplands Motor Akalla. Här fick jag enskillda uppgifter då de vid tillfället inte hade någon aning om serviceavtal skulle komma till Focus RS.
4 service (alla komfortservice) totalt 22,847 kr
4 service (alla basservice) totalt 21,xxx kr
Jag har inte fått svar på varför det är en konstigt liten skillnad mellan komfortservice och basservicen.
(Jag gillar servicen här, en av de bästa verkstäder på kundservice i landet om ni frågar mig, men priset var lite väl högt.)

Bilcentralen Norrtälje. Detta är blandat basservice och komfortservice beroende på vilken service det är. Det är helt efter vad Ford rekomenderar att det ska vara på denna bilen. Här fick jag enskillda uppgifter. 4 service totalt 17,4xxkr
(Fick riktigt bra Service på telefon, de ringde upp när de sade att de skulle göra och jobbade verkligen på för att få fram uppgifterna snabbt.)

Modins bil i Uppsala. Här fick Stefan som pratat med dem enskillda uppgifter. 4 service, Basservice, totalt 19397 kr

Det verkar som om Bilia kommer vara de som går vinnande ur detta. Nu är det bara frågan om vilken biliaverkstad jag kommer att våga lämna bilen till när det väl är dags.

sengstr
2009-12-03, 15:44
Jag ska kolla med ford här i enköping vad dom kan ta för en service..! kan även höra med Modins i Uppsala om det finns något intresse utav det.

C
2009-12-03, 18:25
Det är trevligt med fler uppgifter så fyll på vettja! Bara alla förstår att detta är dagspriser och inte alltid stämmer månad till månad till 100%!

Fick en korrigering av Upplands Motor Akalla idag, skriver den i första posten.

mvh C

sengstr
2009-12-03, 18:30
kan du inte kolla vad servicen ligger på per styck? eller är det bara att halvera alla på 4:a? ;)

blom
2009-12-03, 20:13
Hej på er alla, blir undrande vad min Ford versktad har gjort för service på min RS, den kostade 2030 kr,skall dom kosta 4000-5000 kr ? och dom sa att service intervallerna var 2000 mil är det rätt ? I tekniken värld sa dom 1000 mil ? dom skall byta till rätt olja efter lite info, jag fick mobilett 0-30 som dom sa var bättre än Castrol SLX, min RS står garagerad nu och vilar och jag väntar på våren,körde precis 1000 mil detta år, snitt förbrukning 1,1 enligt färddator. Åker Renault Megane II nu inte lika kul !! Ha det gött.

Edelsvärd
2009-12-03, 20:49
Hej!

Intervallerna är 2000 mil eller en gång per år, vilket som kommer först.
Det är lite konstigt att du fick den oljan, Ford har nämligen uttryckligen och skriftligt meddelat att det ska vara 0W-40.

Servicekostnaderna är olika beroende på vilken service det är (bas- eller komfortservice) Det brukar betyda varannan billig och varannan lite dyrare.

Nu har jag inte exakt i huvudet vad första servicen kostar hos oss, men 2,030 känns i alla fall rimligt.

Må så gott!
/Fredrik

Hej på er alla, blir undrande vad min Ford versktad har gjort för service på min RS, den kostade 2030 kr,skall dom kosta 4000-5000 kr ? och dom sa att service intervallerna var 2000 mil är det rätt ? I tekniken värld sa dom 1000 mil ? dom skall byta till rätt olja efter lite info, jag fick mobilett 0-30 som dom sa var bättre än Castrol SLX, min RS står garagerad nu och vilar och jag väntar på våren,körde precis 1000 mil detta år, snitt förbrukning 1,1 enligt färddator. Åker Renault Megane II nu inte lika kul !! Ha det gött.

C
2009-12-03, 20:52

Hejdu!

Så du får rätt olja nu? Du skrev om det innan min post här:

http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=47011&page=151

Första servicen är den billigaste.. ;)

Bilia skulle ha 2xxx någonting. Kindwalls 2300 och Upplands motor 4978. Den sista är komfortservice, de två första är vad jag förstått basservice.

mvh C

mAbZ
2009-12-03, 22:36
Superbra initiativ, C!

Jag tyckte att Upplands Motors pris jag fick var tokigt när jag skulle byta olja,
men de hade kanske fel uppgifter?

Jag gjorde i alla fall 1:a oljebytet hos Bilia Västerås för 1678 kr.
Jag minns inte nu hur mycket Upplands Motor ville ha exakt, men jag tjänade
i alla fall flera hundra på att åka Stockholm-Västerås, med bränslekostnad inräknad.

Suveränt ifall Nacka Biltrim kunde matcha detta.
Eller om Upplands Motor kan justera sina priser ifall de är fel.
Så liten skillnad mellan stor och liten service låter ju inte riktigt klokt.

C
2009-12-04, 13:44
Upplands Motor har inte ännu hört av sig men jag tror tyvärr inte att de kan komma ner till Bilia Västerås pris alls. Vilket är synd då jag gillar servicen där och den ligger relativt nära mig. Dessutom så får man vara med när esrvicen görs där vilket är ett plus för mig iallafall. Bilia Västerås har ett outstanding pris på detta som de andra inte riktigt kan förstå att de kan ha. Men det är qvadrupelkollat av både mig och Fredrik Edelsvärd så det stämmer verkligen!

Fick uppgift från Bilcentralen i Norrtälje idag som jag uppdaterar första posten med.

Prisuppgift jag fick i sommras på pressbilens regnummer av Upplands Motor på första servicen vid 2000 mil var 4978 kr för en komfortservice. Det kan ha ändrat sig tills idag men det borde inte vara så mycket lägre. Dock tycker jag och de flesta service verkstäder att det duger med att köra basservice vid den första servicen.

blom
2009-12-04, 14:18
Japp dom skulle ta hem Castrol olja, så min Rs får ny fin olja när jag tar ut den till våren

mAbZ
2009-12-04, 14:25
C, du kanske kunde förklara för oss inte bevandrade i Fords terminologi,
vad är skillnaden mellan mellan komfort- och basservice?

Och fattar jag rätt att man kan välja att enbart utföra basservice hela tiden?

C
2009-12-04, 21:57
Japp dom skulle ta hem Castrol olja, så min Rs får ny fin olja när jag tar ut den till våren

Bra! För det där kan faktiskt kosta dig din garanti om det händer något kan jag berätta för dig. Det e skittråkigt att verkstäder gör sådana felaktiga saker med en helt ny bil. Vet man inte vad man ska göra så får man ta reda på det. I detta fallet så visste de om de om de ville i och med att FoMoCo skickat ut info om det till alla.

C, du kanske kunde förklara för oss inte bevandrade i Fords terminologi,
vad är skillnaden mellan mellan komfort- och basservice?

Och fattar jag rätt att man kan välja att enbart utföra basservice hela tiden?

Man kan välja vad man vill, men det rekomenderas lite olika från olika verkstäder. Även FoMoCo har en rekomendation och den brukar följas av verkstäderna.

http://www.etis.ford.com/fordservice/serviceScheduleForm.do

Här tror jag du kan hitta skillnaderna, annars e det bara att ringa någon verkstad och fråga. Jag har inte kollat exakta skillnaden på alla servicarna.

För övrigt så ringe Upplands Motor idag igen och beklagade att alla andra hade längre priser än de. Ett inte allt för extremt trevligt samtal faktiskt då det kortfattat klankades ner på bland annat andra verkstäder. Helt i onödan då inget av det den personen sade till mig stämde med verkligheten. Orkar inte gå in på det mer men jag brukar ha väldigt torrt om fötterna när jag berättar saker för tex återförsäljare och ja, att försöka övertyga mig om annat då i 10 minuter är inte direkt rätt sätt att ge bra service på. Synd faktiskt då det är första plumpen i protokollet på deras annars förträffliga servicekännsla. Hoppas det aldrig händer igen.

I vilket fall så kunde de kanske ge lite rabatt på den "väldigt dyra oljan" så det kunde bli lite billigare men något annat kunde de inte göra. Jag frågade alrig hur mycket rabatt men frågar ni mig så skulle det i realiteten gissningsvis innebära 50 kr billigare per liter olja. 5,8L olja = 290 kr billigare dvs 21687 kr totalt för fyra servicar. Om man nu får den rabatten varje service.. Det är till och med 8000 milaservicen vi pratar om så läget lär nog ändra sig under den tiden det tar för folk att köra så mycket med bilarna..

Jaja, synd att avsluta dagen med ett sådant tråkigt samtal så jag ringe Fredrik på Bilia i Västerås för att avsluta dagen med ett trevligt samtal. Han skrev ut papprena på vårat serviceavtal så det e klart för torsdag då bilen ska hämtas och imorgon så åker bilhandlaren, som faktiskt är ledig imorgon, för att träffa mig och Lizzie när vi ska lämna vinterdäcken. Han är alltså ledig men han åker in endå!! Snacka om servicekännsla!

Är det någon som vill träffas i Västerås runt lunch är det bara att slå en signal på 0739866624. ;)

sengstr
2009-12-07, 15:36
fått reda på lite priser som du kan lägga in i första inlägget ditt..
Ringde först och främst Modins bil i uppsala som handhaver ford osv. För det första så sa han att det knappt ens finns några rs i sverige. När jag påvisade att det visst finns så letade han upp en ST som han sökte priser på.. Även fast jag tydligt påtalade om RS.. Men iaf. Efter mycket strul och han äntligen fick reda på rätt pris.. så fick jag följande..
2000 mil 4299 kr
4000 mil 4299 kr
6000 mil 6500 kr
8000 mil 4299 kr.

sammanlagt pris för 4 st servicar 19397 kr.

Efter det ringde jag enköping för att få priser där..
då sa han bara. Behöver reg nr för att kunna slå på en rs. Annars kommer det ta för lång tid varav jag sa att modins i uppsala allt tog fram det efter lite strul på 5 min.. Då frågade han om jag hade kollat med fler ombud. Då påtalade jag om västerås då han snoffsigt sa : "Vi tar samma priser som dom och frågade om jag visst om de räknat med bromsvätskan som skulle bytas varannan service osv." Varav jag svarade. Klart dom räknade med det.. Då fick jag ett nytt snoffsigt svar: "Vad bra. men vi matchar iaf deras priser".

Så ingen av dessa kommer jag lämna min bil till.
Så mina erfarenheter säger att jag kommer lämna min bil till Västerås. Där är dom alltid trevliga och fick till och med kaffe när jag väntade på herr edelsvärd där första gången jag då var där.

C
2009-12-07, 17:29
fått reda på lite priser som du kan lägga in i första inlägget ditt..
Ringde först och främst Modins bil i uppsala som handhaver ford osv. För det första så sa han att det knappt ens finns några rs i sverige. När jag påvisade att det visst finns så letade han upp en ST som han sökte priser på.. Även fast jag tydligt påtalade om RS.. Men iaf. Efter mycket strul och han äntligen fick reda på rätt pris.. så fick jag följande..
2000 mil 4299 kr
4000 mil 4299 kr
6000 mil 6500 kr
8000 mil 4299 kr.

sammanlagt pris för 4 st servicar 19397 kr.

Efter det ringde jag enköping för att få priser där..
då sa han bara. Behöver reg nr för att kunna slå på en rs. Annars kommer det ta för lång tid varav jag sa att modins i uppsala allt tog fram det efter lite strul på 5 min.. Då frågade han om jag hade kollat med fler ombud. Då påtalade jag om västerås då han snoffsigt sa : "Vi tar samma priser som dom och frågade om jag visst om de räknat med bromsvätskan som skulle bytas varannan service osv." Varav jag svarade. Klart dom räknade med det.. Då fick jag ett nytt snoffsigt svar: "Vad bra. men vi matchar iaf deras priser".

Så ingen av dessa kommer jag lämna min bil till.
Så mina erfarenheter säger att jag kommer lämna min bil till Västerås. Där är dom alltid trevliga och fick till och med kaffe när jag väntade på herr edelsvärd där första gången jag då var där.

Kanon! Jag lägger till priserna från Modins i första posten.

Enköping är oxå Bilia så de borde antalgingen ha likande priser om jag får gissa. Men man behöver inte vara otrevlig för det. Det är lite lustigt att väldigt många som säljer service försöker snacka skit om andra som säljer service och ifrågasätter både dittan och dattan om de andra ränkat med det eller till och med påstå att de räknar minnsann inte på en RS utan en ST osv osv..

Varför de vill ha reggnr är för de flesta lägger ett kostnadsförslag på det reggnummret då och det ligger sedan kvar i deras databas. Ibland har jag varit med om att det har blivit reklamutskick från en sådan databas seda me. Tyvärr måste jag tillägga.

Jaja. Så e det.

Har även fått kostnadsförslag från Nacka biltrim nu me, svart på vitt. Lägger även med detta i min första post!

mvh C

C
2009-12-07, 17:40
Som ni ser så ligger alltså Bilia Västerås i en helt egen klass för sig! Och de skiter inte i något, har kortare tid, sämmre delar, sämmre oljor eller något. Det följer Fords rekomendationer till punkt och pricka och är blandat Bas och Komfortservice precis som Ford rekomenderar. Det är till exempel inte direkt jättenödvändigt att köra Komfortservice på första servicen om det inte är så att bilen är 2-3 år gammal då.. Då kanske det är läge. Men hälst ska man ju göra service varje år endå.. ;)

mvh C

sengstr
2009-12-08, 17:43
för att förtydliga mitt svar angående modins.. så är det små servicar de så kostar lite mindre. den som kostar mer var den större.

Det jag tyckte var roligast med just modins var att han inte trodde det fanns några RS ute i trafik.. just eftersom han frågade årsmodell och jag sa t ex 09 kan vi ta. Då sa han att senaste var 08 varpå jag sa. Nej det stämmer inte. 09 är första årsmodellen av denna bil och han började muttra i andra änden. varpå han vräker ur sig.. men det är väl ST:n du söker info om? ungefär som om han kom på sig själv att han gjort bort sig.. men jag vet inte.

C
2009-12-09, 08:48
Ok, så basservicen är det det handlar om då. Skriver in det i första posten.

Modins brukar ha relativt bra koll, konstigt att det inte var så i detta fallet. Var senast där och pratade med deras reservdelstjej för bara två veckor sedan om RS. Sedan vinns det ju en kille här på forumet som jobbar där me och även han har bra koll, men han jobbar som meck om jag inte missförstått det.

Inga andra som har prisuppgifter att dela med sig av eller kommentarer om detta? Det pratas om priser hit och dit helatiden på detta forumet så detta torde vara högintressant för många.

mvh C

Edelsvärd
2009-12-09, 15:18
Hej på er!

Vi har ett klubberbjudande på rätt 0w40 olja till RS.

Ring Aimo Stenfors på nummer 021-17 29 20 och ange att du vill köpa RS-olja till klubbpris, vi ha satt ett klubbpris på 6 liter olja (1 oljebyte)

Jag tror ni blir överaskade över priset, se det som en liten julklapp :)

sengstr
2009-12-09, 16:44
Ok, så basservicen är det det handlar om då. Skriver in det i första posten.

Modins brukar ha relativt bra koll, konstigt att det inte var så i detta fallet. Var senast där och pratade med deras reservdelstjej för bara två veckor sedan om RS. Sedan vinns det ju en kille här på forumet som jobbar där me och även han har bra koll, men han jobbar som meck om jag inte missförstått det.

Inga andra som har prisuppgifter att dela med sig av eller kommentarer om detta? Det pratas om priser hit och dit helatiden på detta forumet så detta torde vara högintressant för många.

mvh C

Hon är trevlig hon :) var dit och beställde lite reservdelar till RS:n.. :) Hon blev mäkta förvånad kan man säga :D haha :) vad pratade ni om då? ;)

C
2009-12-09, 18:30
Hon är trevlig hon :) var dit och beställde lite reservdelar till RS:n.. :) Hon blev mäkta förvånad kan man säga :D haha :) vad pratade ni om då? ;)

Gissa! *ASG*

C
2009-12-09, 18:31
Hej på er!

Vi har ett klubberbjudande på rätt 0w40 olja till RS.

Ring Aimo Stenfors på nummer 021-17 29 20 och ange att du vill köpa RS-olja till klubbpris, vi ha satt ett klubbpris på 6 liter olja (1 oljebyte)

Jag tror ni blir överaskade över priset, se det som en liten julklapp :)

Jag slog till på detta, två oljebyten hämtas imorgon med bilen! :D

mvh C

Lemon
2009-12-20, 03:56
C: Jag servar bilen nästan gratis mot att jag får svina friskt med bilen hela dagen ;):starter:

C
2009-12-20, 13:04
C: Jag servar bilen nästan gratis mot att jag får svina friskt med bilen hela dagen ;):starter:

Öhhh.. Nejtack! ;)