Visa fullständig version : Granada motor i Scorpio?
Puffen_83
2004-02-26, 02:32
motorn på min scorpa 2.8i -85 har lagt av och letar febrilt efter en ersättare...
satt och funderade, om man skulle ta en Granada 2.8i motor till scorpion å givetvis använda sig av scorpions sprut, funkar det?
scorpan ligger på 145hkr och granadan på 155hkr...
granadans 2.8 plus EFI borde väl ligga på ungefär 160hkr?
någon som har något att säga om detta?
varför jag funderar på detta är för att jag har en motor nyrenoverad för 15,000(!)kr, endast provkörd efter ren.
motorn + automatlåda (för övrigt en utbytes som rullat ett par mil) sitter i en gammal -77 granada, ,så drivlinan är det klart inget fel på :D
annars kanske det finns någon som vill köpa pärlan?
rost finnes (såklart!) i golv men i övrigt bra.
Mikael S
2004-02-26, 05:51
motorerna är i stort sett identiska. Om du har avgasreningen som sitter i topparna på din scorpa så blir det problem, dom finns inte på granadamotorerna. Annars är det bara att byta.
Du kommer inte att tjäna nå effekt på bytet.
AffeAlien
2004-02-26, 18:32
beror på hur risig den gamla motorn är. Alltså hurmånga hästar som rymt :)
Största skilladen mellan en 2.8 i en Granada och en i en Scorpio är förutom sprutet att det (förstås) är en äldre revision av block i Granadan om inte detta byttes vid renoveringen. Den största skillnaden därvid är väl dimensionen på lager för kamaxeln som är större på senare motorer, samt om jag inte missminner mig, så är oljepumpen bättre i senare motorer. Som nämnt kan det även vara viss skillnad på topparna beroende på de olika insprutningssystemen. Effektmässigt så beror skillnaden mest på optimering. Jag tror att generellt gäller, ju senare motor destå "snällare" kamprofil för att ge lägre förbrukning och bättre avgasvärden. I gengäld är vridmomentet något bättre, men om det beror på kam eller insug...se längre ner. Det ryktas dock om att det som gjorde att Granada 160Hk blev Granada 150Hk i Tyskland var att det blev en försäkringsklass högre om man hade mer än 150HK. Strypningen gjordes genom att man monterade ett mer restriktivt avgassytem! Åtminstone om man ska tro tyska granadasidan...minns inte url-en just nu. Däremot har EFI-insuget som många brukar påminna om, bättre flöde och kanske är det därifrån det extra vridet kommer. I BÄSTA fall kanske du får 150Hk istället för 145 med denna kombination, om det nu verkligen är olika kamprofiler? Men, ärligt talat vem märker skillnaden på 145 och 150? :)
Är Granadan någorlunda fräsch är det ju egentligen synd att plocka motorn och skrota den, för antalet Granador sjunker fortare än värdet på en ny sportbil! Hyggliga motorer från Scorpio 2.8 EFI, komplett bara att byta rakt över, borde finnas från 500 kr och uppåt. Jag har själv blivit "pålurad" 2.8 EFI-motorer på löpande band, så jag vet snart inte vart jag ska göra av alla. Konditionen är dock mycket variernade. Lyckligt nog har jag funnit ett sätt att "återhämta" kostnaden ;)
Lycka till!
/ Magnus
Mikael S
2004-02-27, 05:53
dom bytta kamlagerstorlekenen 82 tror jag. Kan vara kul att veta då det är lättare att få tag på trimkam till dom äldre.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.