handdator

Visa fullständig version : Inspirerad körteknik med Focus RS MKII sammlingstråd.

C
2010-01-31, 18:40
Hej!

Tänkte att vi skulle kunna sammla lite tips och trix så alla Focus RS MKII ägare kan dela med sig och få ta del av vad för tips och trix vi Focus RS användare har ang körning med bilen.

Hur den fungerar med olika däck, lufttryck i däcken, vänsterbroms, skandinavien flick, iskörning, bankörning, konbana osv osv osv...

Jag börjar med iskörning.

Idag vart det Iskörning igen. Gjorde en hel del experiment med ESP:n och kom fram till en del intressant.

Det finns alltid ESP påkopplat fast man stängt av den men den kliver i extremt sällan och extremt snällt.

Vänsterbromsar man och styr emot bra när den överstyr så går den i ännu mindre.

Handbromsar man kliver den i ännu mindre.

Det går att vända bilen 180 grader eller 360> lätt om man vill. ESP:n kliver aldrig i kraftfullt.

När bilen kör ut i djupsnönn, ja jag körde av, den bjuder jag på, så är de lägsta punkterna under motorn och "baljorna" under framstolarna. Det räcker med att ta bort snönn därunder när man står på underredet och det är plant underlag. Bak behöver man inte bry sig.

Snabbast på det underlaget som var idag var lätt nästan konstant vänsterbroms för att diffbromsen skulle jobba bättre, tight tex hirvonen/latvala körning i hårnålar och ingen handbroms. Handbroms på tre ställen ökade varvtiderna i snitt med 2 sec på en rätt kort bana, drygt en km.

mvh C