handdator

Visa fullständig version : Fråga om Diff 7"

Jonasjonson
2010-02-10, 22:34
Hej på er! Skulle behöva lite hjälp..
Håller på och bygger en sk Super seven bil, MK indy kit. Som baseras på Sierra donator. Kommer dock sitta en mc motor "Hayabusa"*drool*. Kitet är gjort för 7" diff och gärna en utväxling på 3,14.. men finns det?? har sett på bildelsbasen 3,38 och 3,32.. men är dessa 7"? :confused:
7,5" går inte att använda det blir för brett.
Alltså frågan är: vilka sierra motorer/årsmodeller hade 7"
Finns 3,14 i 7"??
Är 3,38 7"?? och existera verkligen 3,32??
Vore väldigt tacksam för svar.

-XR3i-
2010-02-10, 23:08
Vad jag tror så har min Ford Sierra DOHC RWD och 4WD 7" 90 och respektive 92 årsmodell..

Är ABS på bägge..om det ändrar något..

min rwd dohc säljs även i delar..

Jonasjonson
2010-02-10, 23:26
Oj det var snabb svarat :-) vad för utväxling är det på den??

Vad jag tror så har min Ford Sierra DOHC RWD och 4WD 7" 90 och respektive 92 årsmodell..

Är ABS på bägge..om det ändrar något..

min rwd dohc säljs även i delar..

therealpinto
2010-02-11, 09:03
7" satt generellt sett i 2.0 och XR4x4. DOHC med manuell låda brukar ha 3.62:1 eller 3.92:1 (i 4x4).

De högre utväxlingarna (numeriskt lägre) satt oftast i bilar med mer vrid, dvs V6 och diesel men de har oftast 7,5" klump. Tidiga 2.0 (oftast automat) finns med 3.38:1 (7") men då för trummor (andra drivaxlar än diffar för skivor).

Ser man ett foto på diffen är det ganska lätt att skilja mellan storlekarna. På 7" är den övre tvärgående fästbulten genomgående, och fästet har ett lång avlångt "hål" som pekar framåt. På 7,5" är det istället två gängade korta bultar, en från varje sida, och fästet är solitt.

Såvitt jag vet fanns bara 3.14:1 på Sierra diesel och sådana såldes knappt i Sverige.

/Gustaf

Jonasjonson
2010-02-11, 10:38
Så 3.62:1 är alltså en absolut lägsta jag kan komma ner i med tanke på 7" och skivor?? //Jonas

7" satt generellt sett i 2.0 och XR4x4. DOHC med manuell låda brukar ha 3.62:1 eller 3.92:1 (i 4x4).

De högre utväxlingarna (numeriskt lägre) satt oftast i bilar med mer vrid, dvs V6 och diesel men de har oftast 7,5" klump. Tidiga 2.0 (oftast automat) finns med 3.38:1 (7") men då för trummor (andra drivaxlar än diffar för skivor).

Ser man ett foto på diffen är det ganska lätt att skilja mellan storlekarna. På 7" är den övre tvärgående fästbulten genomgående, och fästet har ett lång avlångt "hål" som pekar framåt. På 7,5" är det istället två gängade korta bultar, en från varje sida, och fästet är solitt.

Såvitt jag vet fanns bara 3.14:1 på Sierra diesel och sådana såldes knappt i Sverige.

/Gustaf

therealpinto
2010-02-11, 12:24
Ja, i standardutförande. Men det går att bygga om en trumbromsdiff så den funkar med drivaxlar till skivbroms, eller flytta själva utväxlingen.

/Gustaf

Jonasjonson
2010-02-17, 12:58
Ja, i standardutförande. Men det går att bygga om en trumbromsdiff så den funkar med drivaxlar till skivbroms, eller flytta själva utväxlingen.

/Gustaf

Att flytta själva utväxlingen är inte så där jätte lätt... om man nu bestämmer sig för att använda en 7,5" Istället så sa någon att det bara bygger ca 10 mm per sida? lite tyngre blir det ju oxå.. men utväxligen är ju viktigast.
Så jag fundera på att införskaffa en 7,5" och svetsa om fästet för diffen istället.
Dock är det uselt på bildelsbasen då man många gånger inte redovisar utväxligen på diffarna som är till salu. :banghead:
Ska ha tag i en diff med broms med utväxling ca 3,36..3,38.. eller gärna lägre.. vilka bilmodeller ska jag då titta efter?

therealpinto
2010-02-17, 20:32
Det är ju inte så jobbigt att flytta utväxlingen faktisk. Men men, 7,5" diffen är obetydligt bredare över flänsarna och kanske 5-10 mm längre framåt (flänsen mot kardanen), men huset är ju större.

Generellt sett hade tidiga bilar med mycket vrid och automat höga utväxlingar, så 2.8 automat är nog en bra bil att leta efter.

/Gustaf

Jonasjonson
2010-02-25, 09:49
Är det exakt samma slutväxel på Scorpio som på Sierran??

Fan det är inte lätt.. letar efter en en med diffbroms nu i 7 eller 7,5" helst med utväxling 3,36 eller omkring där.. ingen som vet någon som kan ha?

therealpinto
2010-02-25, 10:11
Ja, eller nej.

7,5"-diffarna är lika oavsett om de satt på Scorpio eller Sierra egentligen men det skiljer som sagt beroende på bromsar. Tidiga Sierra V6 har ju normalt sett trummor bak och då är det andra stubbaxlar/drivaxlar än med skivor.

Det finns ju ett gäng 3.36-diffar (Scorpio 2.8i automat 1985-87 typ) på Bildelsbasen. Har du nära till nån av dem kanske du kan åka dit och kolla om det sitter diffbroms i den, det var som sagt inte helt ovanligt på 2.8i Ghia av första årsmodellerna.

Jag tycker inte heller att du ska överskatta funktionen på en 25 år gammal viskodiffbroms. Bromsverkan är ärligt talat oftast ganska svag. Det kan vara idé att börja bygga med en öppen diff (för visst är det en Locost med hojmotor?) och senare spara ihop pengar till en "riktig" diffbroms.

Till 7" diff kan man få tag på nya diffbromsar för runt 10000-13000 kr. Visst är det en hel del pengar men funktionen är enormt mycket bättre än på viskodiffarna. Ska man dessutom jaga en viskodiff och kanske behöva betala tusenlappar så är risken att man lägger ned massa jobb, tid och pengar på något man ändå blir missnöjd med...

Vill du ha en "billig" enkel lösning kan du kika på Phantoh Grip. Det blir ingen "riktig" diffbroms och funktionen är inte lysande men för 500 dollar (plus frakt...) är det billigare än en riktig diffbroms:
http://store.phantomgrip.com/catalog/product_info.php?cPath=41&products_id=215

Den monteras i en vanlig öppen diff, den ovan passar 7,5".

/Gustaf

Jonasjonson
2010-02-25, 11:09
Hehe.. ja det där med locost är ju ett brett begrepp :p bygget landar väl på ganska stora pengar i slutändan.. men det är ju tänkt att slippa ta en kostnad på över 10 000 kr eller mer just nu för en ny diff.

Angående 2,8 Ghia var det skivor på dem?

ps. tack för otroligt snabba svar :)

Ja, eller nej.

7,5"-diffarna är lika oavsett om de satt på Scorpio eller Sierra egentligen men det skiljer som sagt beroende på bromsar. Tidiga Sierra V6 har ju normalt sett trummor bak och då är det andra stubbaxlar/drivaxlar än med skivor.

Det finns ju ett gäng 3.36-diffar (Scorpio 2.8i automat 1985-87 typ) på Bildelsbasen. Har du nära till nån av dem kanske du kan åka dit och kolla om det sitter diffbroms i den, det var som sagt inte helt ovanligt på 2.8i Ghia av första årsmodellerna.

Jag tycker inte heller att du ska överskatta funktionen på en 25 år gammal viskodiffbroms. Bromsverkan är ärligt talat oftast ganska svag. Det kan vara idé att börja bygga med en öppen diff (för visst är det en Locost med hojmotor?) och senare spara ihop pengar till en "riktig" diffbroms.

Till 7" diff kan man få tag på nya diffbromsar för runt 10000-13000 kr. Visst är det en hel del pengar men funktionen är enormt mycket bättre än på viskodiffarna. Ska man dessutom jaga en viskodiff och kanske behöva betala tusenlappar så är risken att man lägger ned massa jobb, tid och pengar på något man ändå blir missnöjd med...

Vill du ha en "billig" enkel lösning kan du kika på Phantoh Grip. Det blir ingen "riktig" diffbroms och funktionen är inte lysande men för 500 dollar (plus frakt...) är det billigare än en riktig diffbroms:
http://store.phantomgrip.com/catalog/product_info.php?cPath=41&products_id=215

Den monteras i en vanlig öppen diff, den ovan passar 7,5".

/Gustaf

Jonasjonson
2010-02-25, 12:11
Verkar som jag förmodligen hittat en slutväxel.. en scorpio 2,8 i G-modell automatare 1986 .. det bör vara 3,36 på den.. men det var iallafall diffbroms.
Hoppas.. för sen kan man ju spara till en 7" quaife till nästa år :-)

Hehe.. ja det där med locost är ju ett brett begrepp :p bygget landar väl på ganska stora pengar i slutändan.. men det är ju tänkt att slippa ta en kostnad på över 10 000 kr eller mer just nu för en ny diff.

Angående 2,8 Ghia var det skivor på dem?

ps. tack för otroligt snabba svar :)

therealpinto
2010-02-25, 12:55
Japp, alla Scorpio har skivor bak.

Spara till en 7,5" Quaife ;-)

/Gustaf

Jonasjonson
2010-02-25, 22:36
Ja det blir som sagt spara lite till det, men dock till en 7" istället för 7,5"
.. jag har en budget för min bil men den är redan sprängd.. locost är som sagt ett brett ord.. färdig kommer den att ha kostat 220-250 000 kr.. men det är som sagt klar ..

Tusen tack för all hjälp :-)

Japp, alla Scorpio har skivor bak.

Spara till en 7,5" Quaife ;-)

/Gustaf

Krolleg
2010-02-28, 09:39
Du kan utan problem använda en 7,5" diff i din MK. Flytta bara vänster övre fäste 0,5" (sett bakifrån) och skaffa en lite kortare kardan.