handdator

Visa fullständig version : Vad är bärande på en sierra?

-XR3i-
2010-03-24, 21:47
Jag bara undrar innan jag börjar kapa för mycket..

vad är bärande på en sierra..

hört att taket inte är det..

therealpinto
2010-03-25, 07:28
Du har hört fel...

Egentligen är "allt" (utom dörrar och luckor) bärande eftersom det är en självbärande kaross. Hela strukturen bidrar till böj- och vridstyvhet. Vissa delar är mindre "stressade" än andra, allt bakom bakaxelns bakre infästning är till exempel mindre kritiskt (men bidrar ändå till vridstyvheten).

/Gustaf

-XR3i-
2010-03-25, 10:15
Det förstås..

Men om man vill kapa så gör man rätt då om man stagar upp osv. För att undanröja några problem..

Några tips på hur man på bästa sätt stagar upp?

Baby blå
2010-03-25, 10:24
SKa du kapa för att bara kapa eller vad e målet ??

För spontant känner jag nog att om du måste fråga vart du ska kapa, för att sen förstärka.
Så tror jag inte du ska börja med ett sånt projekt alls.

Studera chassiebyggen, skyddsburar, rörchassien mm så får man en bra koll på hur man kan förstärka upp.
Men va förs med vad du kapar ur!

//

-XR3i-
2010-03-25, 10:32
Är mest att jag är rädd att karossen ska vika för att jag kapar bort lite plåt som ska ersättas..

Så jag bara tänkte om det gick och sätta nåt stag under tiden för att förhindra det..fast så svag kan väl karossen ändå inte vara..

therealpinto
2010-03-25, 10:40
Handlar det om rostlagning så brukar det mest kritiska vara om man behöver byta hela trösklarna. Då brukar det vara bra att svetsa fast rejäla kryss i dörröppningen först.

/Gustaf

Big Al
2010-03-25, 11:33
Jag har bytt sparklådor på min 4x4 dohc. Kan säga att har man pallbockarna där dem ska vara så är bilen i väldigt bra balans. Hade 2st fel först å då vart dörröppningarna inte riktigt bra. Sitter för övrigt förstärkningsplåt innanför sparklådorna.