handdator

Visa fullständig version : Sierra trimm..?

starkenberg
2004-03-02, 11:28
Jag undrar vad som kan vara det bästa trimmet för en Sierra med 2 litersmororn från 1991..? Vad är mest prisvärt, vad ger mest effekt men utan att motorn rasar efter ett halvår?

Vore tacksam för svar!

therealpinto
2004-03-02, 11:35
Hej

Prova en sökning på trim+DOHC så får du fram det du behöver veta. I korthet är det så att det är ont om trim till den motorn. Extraktorrör (om du hittar något), sportfilter (tveksamt om det verkligen ger mer effekt) och kanske trimchip är i princip det enda enkla man kan göra.

/Gustaf

Benan
2004-03-02, 13:13
Extrakor finns att få tag på i finland för männskliga priser. Lika så trimmkamar men dock inte till mänskliga priser.. Sen kan man ju få toppen portad och pland, chipa, filter och avgas.. Men det blir mycket pengar och lite mos..! Vill du ha fart så ta en 2,9 V6 istället, men dom tar soppa som fan..

Keller
2004-03-02, 18:15
du e alltid så negativ benny ;)

som sagt, www.martelius.com har extraktor grenrör till humana priser.
sen finns både unichip och superchip. omslipning av kammar har jag fått prisförslag 3000kr/kam!!!
porta och plana e itne allt för dyrt.

men som sagt.. sök på fourmet..

Qube
2004-03-02, 18:48
Jag har en 2.8, som snart e utrustad med turbo. Lagom trim tycker jag...
:D

Går ju att utrusta 2.0 med turbo lika bra...

FoRdFrEaK
2004-03-02, 19:52
Såg att Sellholm stod som återförsäljare för Martelius...gäller det fortfarande eller?
Man vart ju lite sugen på att beställa ett grenrör därifrån...

therealpinto
2004-03-02, 19:55
Hej

Nu är det ju så att alla motorer lämpar sig inte lika bra för överladdning som 2.8 och till viss del gamla Pinton gör. DOHC har en del svagheter som gör det aningen komplicerat att turboladda den med samma enkla medel som bojsänkena 2.8/Pinto. De är nämligen hart när oförstörbara - gäller tyvärr inte DOHC.

Omslipade kammar och unichip är vettiga trimåtgärder men det är inte så riktigt enkelt.

Som vanligt måste man egentligen fråga "Hur mycket får trimmet kosta?"

/Gustaf

Keller
2004-03-02, 20:08
Originally posted by FoRdFrEaK
Såg att Sellholm stod som återförsäljare för Martelius...gäller det fortfarande eller?
Man vart ju lite sugen på att beställa ett grenrör därifrån...

ringde å snackade med dom på sellholms, dom hade mycket å göra tydligen så det e lättare om du kontaktar martelius direkt.. ahr afht mail kontakt md dom ett tag nu. bra kilalr det där!

FoRdFrEaK
2004-03-02, 20:13
Får ta o göra det....man kan ju alltid blanda nytta me nöje över havet om man åker dit o köper det ;)

Razor-XR4i
2004-03-05, 07:47
öppet luftfilter=P ingen katt.. extrator rör.. andra kammar.. planad topp.. portad insug.. större spjällhus =)

FoRdFrEaK
2004-03-05, 07:52
Originally posted by Ripper
ringde å snackade med dom på sellholms, dom hade mycket å göra tydligen så det e lättare om du kontaktar martelius direkt.. ahr afht mail kontakt md dom ett tag nu. bra kilalr det där!

Mailat lite med dom nu och det ser ut som om att det kommer att beställas ett grenrör väldigt snart :D

saabchef
2004-03-05, 10:15
Originally posted by Razor-XR4i
öppet luftfilter=P ingen katt.. extrator rör.. andra kammar.. planad topp.. portad insug.. större spjällhus =)

Men bränsle då?? utan mer soppa spelar det ingen roll hur du än gör, bilen går ju inte fortare av bara mer luft.

Persson
2004-03-05, 14:56
Originally posted by saabchef
Men bränsle då?? utan mer soppa spelar det ingen roll hur du än gör, bilen går ju inte fortare av bara mer luft.

Original sprutet kompenserar ju en liten bit annars finns det ju unichip

AffeAlien
2004-03-06, 11:37
Undra om Grenröret passar en scorpio?
känns ju lite dumt att köpa ett om det inte passar.

blackbird
2004-03-06, 17:59
En kille här på orten (kallas "Musen" - han ÄR bra) skulle ha 6-7000 kr för planing, portning, fräsning,omsvarvning av kammarna.. rubbet... Fast enligt honom behövde man extraktorrör, chip (unichip kanske) plus insprutningssystem för att det skulle funka ok. Skulle landa på ca 20 000 kr :Odd:

blackbird
2004-03-06, 17:59
En kille här på orten (kallas "Musen" - han ÄR bra) skulle ha 6-7000 kr för planing, portning, fräsning,omsvarvning av kammarna.. rubbet... Fast enligt honom behövde man extraktorrör, chip (unichip kanske) plus insprutningssystem för att det skulle funka ok. Skulle landa på ca 20 000 kr :Odd:

AffeAlien
2004-03-06, 21:03
jaa ska man mosa in mer måste man ju kunna mosaut mer :)

Men jag har fåttför mig att sprutet på DOHC räcker ganska länge om man chipar och så.

Robban
2004-03-07, 10:15
Hej
Orginalsprutet ska räcka till ca 165-175hk, men så högt har jag inte satt min ribba. Mitt mål är att hämta ca 150-160hk. Då har du fortfarande en driftsäker motor med ett relativt bra tryck. :cool: