Visa fullständig version : tipps på olja till en st 170
som sagt dags att serva bilen och tängte fråga vad ni har för tipps på olja i en st 170 04
vad kör ni me?
finns ju billigare olja på typ karlson och det är ju märkes olja i alla fall
helsyntet antar jag att det ska va! 5w 40!?
semi är det delsyntet?
kom me tipps!!
Om du har instruktionsboken kvar så står det i den exakt vilken olja det ska vara. Kolla lite priser på oljan på Ford oxå, de är oftast inte hutlöst dyra faktiskt.
mvh C
Psoderman
2010-04-14, 21:24
köpte denna på mekonomen Castrol Magnatec A1 helsyntet 5W-30 får se hur den är ska byta imorgon , har kört red line innan .
köpte denna på mekonomen Castrol Magnatec A1 helsyntet 5W-30 får se hur den är ska byta imorgon , har kört red line innan .
ok får se va du säger om den!
finns ju en hel uppsjö att syna frågan va man ska ha bara
5w30 5w40 osv mm så vet jag inte om ja vill köpa den absolut dyraste oljan men ej heller ngn billigt blask från biltema
finns ju ingen ford orginal olja att köpa där jag bor finns bara castrol på ford i k holm
Har kört med Mobil1 5w-30 semisyntet (Bulk) sedan jag köpte bilen. Detta är standardoljan till de flesta fordar som vi hade när jag jobbade på ford. Min bil dricker inte en droppe olja, inte ens efter en dags bankörning. Byter olja ofta, den kostar nästan ingenting vilket är kul.
Har bilen gått på helsyntet hela livet kanske du inte ska hälla på halvsyntet dock...
Psoderman
2010-04-15, 21:03
verkar bra än körde ca 4mil hem låter fint i motor , skar inte ialla fall :)
tyckte red line 5w40 extreme streetpreformance var bra men lite dyr kosta nästan 1000kr för ca 5l . Men servar man själv kan man ju lägga lite mer pengar på en bättre olja.
Har kört med Mobil1 5w-30 semisyntet (Bulk) sedan jag köpte bilen. Detta är standardoljan till de flesta fordar som vi hade när jag jobbade på ford. Min bil dricker inte en droppe olja, inte ens efter en dags bankörning. Byter olja ofta, den kostar nästan ingenting vilket är kul.
Har bilen gått på helsyntet hela livet kanske du inte ska hälla på halvsyntet dock...
vet ju inte vad dom har kört me för olja i bilen står ej i service boken! :Odd:
Ring förra ägaren eller stället den är servad på. Ett oljebyte kostar mig runt 100kr+ filter=)
Ring förra ägaren eller stället den är servad på. Ett oljebyte kostar mig runt 100kr+ filter=)
låter billigt du kan sevva min me:D
ska ringa till stället jag köpte bilen den är servad där!
Kör på fords rekommenderade olja, finns väl ingen anledning att ta nåt annat som jag ser det, och nej den är inte svindyr.........
5/30 tror jag.
Nylander
2010-04-27, 19:55
ford har i dagsläget i alla sina fordar 5w30 och i sina äldre flexifuel 1.6 5w40!
kör på 5w 30 i min focus och det funkar jätte bra:)
(vet dock inte vad som ska vara i focus rs)
Har samma i min St220, bäst att köra på den olja som man bör ha :)
Billig är den också :)
5w-30 olja de e ju som o köra på ren urin i motorn ju :banghead:
5w-30 olja de e ju som o köra på ren urin i motorn ju :banghead:
Beror väl på vad motorn är anpassad för o inte...
Smörjning är ju inte ett problem idag.. de är snarare renhållning som e viktigt...
om Fords tekniker har specat 5W-30 så har de nog inte kört ett finger upp i luften, tvärtom det ligger nog en hel del tester bakom, Ford Formula-F 5W-30 som den heter idag har jag kört i mina bilar, bra pris och aldrig några bekymmer. Och är väl bara i Dieseln jag fick toppa innan första service, tar annars aldrig någon olja och inga läckage. Addetiven i oljan är ju även avstämda mot packningarna för att minska risken för läckage. Kör man en Cossie så ska den då ha 5W-40 helsyntet + 2,9 24v, de gamla dieslarna och OHC är sen en annan sak. Men Zetec motorrer och bilar från 2000 och nyare går nog bäst med 5W-30. Och nästa undantag är Focus RS MkII som har ju sin egen olja.
om Fords tekniker har specat 5W-30 så har de nog inte kört ett finger upp i luften, tvärtom det ligger nog en hel del tester bakom, Ford Formula-F 5W-30 som den heter idag har jag kört i mina bilar, bra pris och aldrig några bekymmer. Och är väl bara i Dieseln jag fick toppa innan första service, tar annars aldrig någon olja och inga läckage. Addetiven i oljan är ju även avstämda mot packningarna för att minska risken för läckage. Kör man en Cossie så ska den då ha 5W-40 helsyntet + 2,9 24v, de gamla dieslarna och OHC är sen en annan sak. Men Zetec motorrer och bilar från 2000 och nyare går nog bäst med 5W-30. Och nästa undantag är Focus RS MkII som har ju sin egen olja.
Går ST225 även på 5w-30 oljan? :O
Nylander
2010-06-14, 20:35
japps st 220 går på 5w30.. sen är ju inte 5w30 nån bra olja att köra på om man inte har en tät motor:D men funkar skit fint i min bil har kört hårt med den och den läcker inte en droppe. någon som vet vad det är för olja i focus rs mk2 ? :O
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.