Visa fullständig version : Styrning av separat wg
Cossy_Calle
2010-04-16, 19:14
Ja hur gör man på bästa sätt om man inte har en elektrisk styrrning utan använder sej av en pysventil?
Känner mej helt lost när det gäller detta. har aldrig pysslat med separat wg förut.
//Calle
Vad är det för wg? har den ställskruv etc
Cossy_Calle
2010-04-16, 19:34
tial 38mm så ingen skruv. har lite olika fjädra att byta till.
lurar mest på hur jag kopplat vacumet på den.
Man kan använda sig av avgasmottrycket för att sätta mottryck på ovansidan.
Då kommer avgasmottrycket att hjälpa till under spool att hålla ventilen stängd för bättre spool för att sedan öppna när laddtrycket överstiger.
Problemet kan dock vara att membranet inte riktigt tål tempen utan att man måste göra någon form av lösning.
En lösning på tempproblemen beskrivet ovan jag har funderat på tidigare är en cylindrisk sluten behållare med en lång alukolv (ca 150mm lång kolv) i med dubbla plana oringar nära mitten (med mellanrumm på oringarna på ca 10mm) på kolven. Längen på kolven är viktig för att hålla tempen borta från oringarna och smörjningen av dessa. Avgas på ena sidan via stålnippel och luft på andra sidan via stålnippel. Luftsidan kopplad till WG.
Nu kom jag inte så långt i mitt bygge så jag använde inte iden men ni är välkomma att realisera iden om ni vill.
mvh C
MU Motorsports
2010-04-21, 21:33
hej, det behövs ingen speciallösning då det inte kommer att flöda in värme något märkbart eftersom man jobbar mot stopp, alltså inget flöde utan statiskt tryck. Det går att sätta kylning på vägen om det känns ohållbart.
mvh
Har min pysventil kopplad på nedre anslutningen på WGn, till T-korset vidare till anslutning på ett tryckrör som referenstryck. Även å en slang från T-korset in till ratten i bilen..
Mvh Jonas
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.