handdator

Visa fullständig version : Mountune ST185, vem mappar?

old school
2010-05-16, 18:51
Antar att det inte är någon idé att ringa svenska Ford för omprogrammering. (eller har någon försökt?)

Man kan såklart sätta ihop ett eget kit men är detta utprovat så är det. Plus att jag anser att varje ändring av en originalmaskin måste åtföljas av omprogrammering för att fungera fullt ut.

Frågan är alltså, finns någon i Sverige som fixar detta med original ECU.

(Fiesta ST -05)

http://www.mountuneperformance.co.uk/index.php?option=com_content&view=article&id=138&Itemid=91

Cossie Nicke
2010-05-16, 19:00
Pröva ring Turbocenter, är nog dom som har mest grejjor till originalsystem skulle jag tro.

C
2010-05-17, 10:58
Jag tror inte Claus har så mycket verktyg till det styrsystemet tyvärr. Däremot kan jag rekomendera Andreas Eriksson i Nynäshamn. Även Ultramotor som jobbar med Andreas kan rekomenderas. de två företagen har mycket erfarenheter ang Fiesta ST. Har byggt bilar både för Flexifuel Cup och JTCC med mycket bra resultat.

Finns band annat luftfilterkit som enl bromspapper lämnar närmare 15 Hk (!), färdigmappade boxar för etanol osv osv.. De vet vilka kammar osv som ska användas oxå.

mvh C

old school
2010-05-17, 13:14
Ok, tack. Det jag är ute efter är en smidig uppdatering utan eget skruvande. (Det är hushållets shoppingbil) Mektid har jag ont om ändå.

Kan bli dyrt men bilen är ju billig för vad man får i körglädje så lite kanske man kan offra.....
Ska höra mig för och om det blir av kommer jag att bromsa bilen före, helt original, och efter för alla som är nyfikna.
Jag skall även för nyfikenhetens skull höra med Ford hur dom ställer sig i frågan.

Cossie Nicke
2010-05-17, 14:54
Ring och kolla lite som sagt men någon utav dessa 3 är väl störst chans iaf.

old school
2010-05-17, 20:30
Japp, ska fråga runt lite.

Det finns ju handenheter o.dyl till vissa kit men inte helt optimalt antar jag.

Får se vad jag får för svar. Enklast är kanske ändå att själv meka och gå den vanliga "rutten" med kambyte (typ Cosworths egna), avgas, induktion o.s.v och sedan få någon av de föreslagna att mappa.

old school
2010-05-20, 20:23
Har haft kontakt med Turbocenter och Ultramotors nu. Dom svarar rekordsnabbt på mail, seriöst bara det.

Turbocenter kan fixa det men med specialutrustning.

Ultramotors (som jag hade ett givande samtal med) hade dock i nuläget endast boxar avsedda för grp N / A och dessa var inte modifierade originalboxar.

Dock kom det upp en annan fundering om man vill gå "fullt ut" och byta kammar.
Kommer avgasvärdena, även efter optimal mappning, att bli godkända på bilprovningen? Någon som haft problem med detta på uppgraderade nyare bilar? (Nu när dom kopplar in sig och allt)
Annars är det ju knappast värt besväret med shoppingbilen.

F_n, jag trodde detta skulle bli en enkel "bolt on"...:mad:

Cossie Nicke
2010-05-20, 20:43
Turbocenter brukar va duktiga på att mappa så man kommer igenom besiktningen. Men jag har bara erfarenheter från min cossie från 88 som har 3.5 i CO krav;)

Har haft kontakt med Turbocenter och Ultramotors nu. Dom svarar rekordsnabbt på mail, seriöst bara det.

Turbocenter kan fixa det men med specialutrustning.

Ultramotors (som jag hade ett givande samtal med) hade dock i nuläget endast boxar avsedda för grp N / A och dessa var inte modifierade originalboxar.

Dock kom det upp en annan fundering om man vill gå "fullt ut" och byta kammar.
Kommer avgasvärdena, även efter optimal mappning, att bli godkända på bilprovningen? Någon som haft problem med detta på uppgraderade nyare bilar? (Nu när dom kopplar in sig och allt)
Annars är det ju knappast värt besväret med shoppingbilen.

F_n, jag trodde detta skulle bli en enkel "bolt on"...:mad:

old school
2010-05-26, 11:01
För info:

Har fått svar från David Moore (Technical Co-ordinator) på Mountune.

Han svarar att Mountune håller på att utforma ett nätverk i Europa och att man har förhoppningar att ha flera representanter som kan montera och mappa kitten fullt ut i flera länder.

Detta är i full gång och utvecklingen ska kunna följas på hemsidan. Jag ligger lågt ett tag till och ser hur det blir. (kanske något för både Ultramotors och Turbocenter att ta hand om?)

Tanken var ju att trimma utan eget mek, lämna på förmiddagen och hämta på eftermiddagen.... som i England.

Mr 19"
2010-05-26, 20:03
Är inte det kitet komplett med programvara om det är från Mountune? bara undrar.

old school
2010-05-27, 10:38
Är inte det kitet komplett med programvara om det är från Mountune? bara undrar.

Just Mountune har avtal med olika fordverkstäder i England och om jag tolkat det rätt lämnar du in din bil med kit och allt. Jobbet är klart på en dag och då programmerar Ford också om ECU:n enligt Mountunes värden.
I England gäller dessutom försäkring och garanti även efter uppdateringen.

Det finns andra firmor som har handenheter med färdig programvara men jag vill inte pilla med elektroniken själv + att jag vill slippa lägga mektid på denna uppdatering. Bilen är ingen "hobbybil" utan den går till vardags och ska vara fullt pålitlig och besiktningsbar.