Visa fullständig version : trimma ford taunus
Haggstrom
2010-05-21, 13:45
tjoo, äger en 75as taunus som jag hade tänkt trimma upp lite,
Min fundering är att ta ett 2.0 block och 1.6 toppen och ett extraktor.
sägs att det blir väldigt stor skillnad,
Men har även funderat på en 2.9L eller någon 16V,
Tänkte vad man måste göra för att kunna köra med 2.9 eller en 16V
ex fästen till motor o låda?
vad för låda, mellanaxel och bakaxel kan man köra med?
utan att behöva göra allt för stora jobb, =)
therealpinto
2010-05-23, 06:17
1.6-toppen ger högre kompression men har mindre ventiler och snällare kam. Man bör allra minst byta till 2.0-kam men helst också sätta i större ventiler och porta om det ska ge nån effekt att tala om.
Du kan söka på "pinto+trim" så hittar du en massa info i forumet.
För 2.9 så är det enklast att leta fram delar från Taunus V6 (V6 2.0-2.3), de motorfästena etc. passar. Växellådsbalk och kardan brukar man få smida ihop nya saker till men det är inte så svårt.
När det gäller 16v finns det ju lite olika motorer så det beror på vilken du tänker på...enklast att använda är förmodligen 2.0 eller 2.3 16v från en sen Scorpio.
BAkaxeln på Taunus 1600 är inte så kraftig, så man får antingen leta efter en Atlasaxel (satt på en del 2.0) eller byta till nåt annat. Volvo 740 passar rätt bra...
/Gustaf
Haggstrom
2010-05-23, 11:17
Okej, får nog bli en 2.0 med 1,6 topp för att inte göra det allt för jobbigt, =)
Vet du av något bra ställe eller privat person som kan porta o slänga in större ventiler?
Tack för svar.. =)
therealpinto
2010-05-24, 07:27
De flesta motorrenoveringsfirmor kan fräsa in för större ventiler men att porta Pinto är lite knepigt. Moröns Bilservice i Skellefteå är rätt duktiga och förmodligen hyfsat prisvärda.
Men, var medveten om att ett sånt jobb fort kostar 10 000 kr. Det KAN vara bättre att välja en standardmotor med ungefär den effekt du vill ha istället (typ 2.3 16v eller 2.9 V6).
/Gustaf
SK Racing
2010-05-24, 17:40
Efi toppen är väl den Pintotoppen som har bästa flödet std? Eller har jag läst fel.
En komplett 205 EFI-motor hade jag införskaffat, är du orolig för kompet så blir kompet med 2mm planad topp ca 11:1 på en Pinto med std 9.2:1 kolvar som sitter i Pintos utan kise, automatbilar o transit har även dom lågkompskolvar.
Skulle du vilja få upp kompet mer utan o plana mer så går det ju bra o borra till 93mm o slänga i 2.8 V-6 kolvar, med den ökade volymen så är kompförhållandet inget problem att öka, dock så tål Pinto o V-6 kolvarna något runt just 11:1, över det så får dom kaffet.
Toppen kan du snygga till själv, för Pintotoppen ser hemsk ut std så i princip allt du gör blir en förbättring,
en hemmapulare kan oftast inte ens komma i närheten av toppflöde o utformning av kanalerna mot vad en riktig toppguru med erfarenhet o flödesbänk kan, men bättre än std kan man ganska lätt få det.
Vipparmsgeometrin är lite tjurig på en Pinto, har i allafall jag fått erfara, skulle haft en lätt trimkam i bruksmotorn, men det fick bli o lägga undan den toppen o ta fram en annan o köra den med std kam, då jag inte fick ihop det.
Det finns fina böcker om just Pinton skrivna bla:
How to Modify Ford S.O.H.C Engines - DAVID VIZARD
How to power tune Ford SOHC - Des Hammill
therealpinto
2010-05-24, 17:46
Jag håller INTE med om att man inte kan försämra en Pintotopp.
Formen på insugskanalerna är kritisk, det är lätt gjort att sabba flödet helt. Kanalerna är väldigt stora original så det gäller att ta material på rätt ställen. Avgasportarna däremot är enklare att jobba med.
/Gustaf
SK Racing
2010-05-24, 20:04
Var lite otydlig, är runt ventilerna jag syftar på, på insugskanalerna då själva kanalen i sig är för en hemmapulare helt onödig att ge sig på just pga sin stora diameter std.
Är ju lätt för mig som läst böckerna avigt o rätt om Pinton att tro att alla har gjort det, sorry, men bra att du styrde upp det här Gustaf :)
Haggstrom
2010-05-25, 11:53
Är för tillfället arbetslös, så tänkte bara dra ihop något snabbt o rätt billigt, =)
är lite små trött köra omkring med 73hk när man är van vid 220hk,
blir nog till att börja med 2.0 o 1.6 topp,
blir att bygga något värre till nästa sommar, då man fått
lite ordning på ekonomin =)
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.