handdator

Visa fullständig version : Värde Ford capri -65 ?

svekke
2010-06-17, 19:46
En vän till mig gick bort i vintras. Han efterlämnar en Ford capri -65 i mycket fint skick.
Bilen har stått i garage de senaste 10-15 åren, dvs så länge polarn ägt den.

Skärmkanter runt om är helt intakta. Det tolkar jag som att den knappt varit ute i saltslasket överhuvudtaget. Den har varit ute några få sommarmånader eftersom det finns lite ytrost under huven. I det stora hela en mycket
välbevarad bil. Motorn i bilen är en 2.3 l v6.
Vinyltak, gulvit lack men ej i mint condition.

Bilen startades idag och gick mycket bra.
Ingen oljerök, går jämnt o fint. Jag hittade inget
alls efter provkörning så det är nog bara att köra igenom bilprovningen.

Frågan: Vad kan en sådan kärra egentligen vara värd idag?

MrB
2010-06-17, 20:12
Hej
Det känns ju inte som att du beskriver en Capri consul från 1965 , utan något annat
En bild på bilen skulle underlätta ,Sedan började inte modellen Capri tillverkas förens 1968
1965 årsmodel var en Ford Consul med tilläggsnamnet capri på 2 dörrar modellerna
priset beror helt på vilken modell det är och framför allt skicket

SK Racing
2010-06-17, 20:15
Ja jag har ingen aning om värdet på den specifika bilen men äldre bilar som inte är något unicum, dvs RS, GT osv brukar inte generera några större summor.

Dåligt för en säljare men bra för oss som uppskattar äldre icke "ovanliga" bilar/modeller.

Kolla om det fins några till salu på Tradera, blocket, e-bay för att skaffa dig en uppfattning om värdet, du kommer säkert att få bättre svar än mitt på detta forum.

svekke
2010-06-17, 20:30
Hej,

läste på plåten om chassinummer etc. och där stod 1965. Tyvärr har jag inte regnummer framför mig så att jag kan dubbelkolla just nu. "1965" kanske stod för något annat?

Här hittade jag modellen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Capri#Ford_Capri_Mk2_.281974.E2.80.931977.29

Ca värde på en sådan i FINT skick men ej mint ?

Svekke

svekke
2010-06-17, 20:34
Otroligt rolig bil iaf. Lite känsla som en mycket tidig BMW M3 när man kör. Liten och sportig.
Familjen vill sälja bort den trots att en sådan bil snarare är en bra investering som går upp varje år.

Svekke

Pida
2010-06-17, 21:18
Ptja, Ford Capri MKII introducerades först 1974 står det ju klart o tydligt i texten du hittade om bilen...

Värdet är i stort sett omöjligt att säga utan att se bilen själv...
För min gav jag ca: 20.000:- för några år sedan o då var den i jäkligt bra skick, dock endast 2.0 liters pinto...

Mvh: Pida

Blixnabb
2010-06-17, 21:25
Svårt att säga men här är en till salu(den enda f.n på blocket)
http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_Capri_Ghia__77_27429858.htm?ca=16&w=3

therealpinto
2010-06-18, 17:44
Priser på Capri MkII är svårt i Sverige. Det dyker upp fina bilar emellanåt som ungefär som din stått ett tag och mest söndagskörts. De flesta med 2-litersmotor, V6 (speciellt om det är 1974-75) är lite mer ovanligt men ändå är det inget jättesug efter bilarna.

Det begärs ofta runt 45-60 kkr för bilarna men få verkar byta ägare för den sortens pengar. Pidas 20 kkr är ett mer normalt pris även om rätt köpare förstås kan betala mer.

Har man bråttom att sälja kan det vara svårt att få ut 10 kkr.

I England och Tyskland klättrar priserna på MkII så antingen kanske man ska vända sig dit om man vill få ut pengar, eller så väntar man...för Sverige brukar komma ikapp sådär 5-10 år senare.

Men, att behålla bilen är förstås det allra bästa ;-)

/Gustaf