handdator

Visa fullständig version : Granada-79 v-låda till taunus-75? Ev. motor också.

Dr_Olsson
2010-06-22, 18:58
Hallå, idag ringde en kompis å hade lite problen med taunusen. V-spaken kom loss... Den är nu som ni förstår lite svårväxlad :eek:

Men frågan är då om lådan från min Granada -79 kan passa utan stort brukande av våld? Han har ku 1,6:an i den, så han är lite sugen på hela motorn också, men vad jag kan läsa mig till här på forumet så passar inte tråget så där jäkla bra.

Men vad tror ni om lådan? kan de funka?

therealpinto
2010-06-22, 19:41
Det beror på vad du har för motor/låda. Är det Granada 2.0 kan man få grejerna att passa rätt enkelt. Då passar motorn rakt i, förmodligen lådan också med kardan och växellådsbalk från Taunus 2.0.

Är det V6 i Granadan blir det lite mer mek.

/Gustaf

Dr_Olsson
2010-06-22, 21:55
Jag har 2.0 i granadan, glömde nämna de...
Men han har ju 1,6:a, måste han fixa fram en v-lådebalk & kardan från en taunus 2.0 menar du?

therealpinto
2010-06-23, 07:23
Troligen ja. Det brukar vara olika splines på lådans utgående axel och växellådsbalken kan skilja.

Men det är ju inga "svåra" saker att få tag på, de flesta Taunusar man hittar skrotade idag bör vara nyare och då är ju 2.0 i praktiken standard.

/Gustaf

loop
2010-06-23, 11:16
Min 1,6 72 hade rätt kardan. Så kolla först.

Dr_Olsson
2010-06-23, 12:29
Okay, men hur gör jag med tråget? Läste i lite andra trådar om att tråget inte passar från granada till taunus. kan hans tråg passa på min motor tro?

loop
2010-06-23, 17:54
Hur ser tråget ut på en Granada? Jag har Sierra tråg i en av mina Taunusar. Låter konstigt då Granada och Taunus har samma typ av framvagn.
Tråget från en 1,6 passar på en 2,0.

Micke L
2010-06-23, 18:18
vill minnas att taunustråget är lite djupare och kortare än granadans, bara att ta från 1.6an så ingen större affär, glöm inte att flytta med picupen

granadadr
2010-06-23, 20:15
tråget brukar inte vara några problem,

Dr_Olsson
2010-07-04, 20:38
Nu är motorn också på väg till sin träkostym... Han tror att de kan va kolvuppstudsarfjädern... Ja, har är inte den som kan bilar bäst i mitt sällskap, men han är ganska rolig. är det någon som har gjort ett liknande byte som har lite bilder på möjliga problem att dela med sig av?

Släggmek
2010-08-23, 10:49
Okay, nu har jag plitat till en skiss som visar skillnaden mellan trågen som nämns - hoppas att nu att "en bild säger mer än tusen ord" :).

Vanliga 2-litern har alltid 23 splines på kopplingen om det är fyrväxlat, det är väl 18 har jag för mig om lådan hör till en 1.6-liters.

Jag minns vi har diskuterat det där med växellådsfästet nån gång, Gustaf "The Real Pinto" redde ut precis i en tråd, iaf handlar det om att shimsa ner fästet för att få det rätt om man gör byte i Taunus. Annars så kommer den att knacka försynt mot transtunneln när man startar, lådan :). Nåja, det går att leva med.

Förslagsvis, sök hellre en matchande Taunus-låda till 2-litern eftersom utväxlingen skiljer en del för Granada och resultatet blir lägre toppfart och högre förbrukning, å andra sidan är det idealiskt om det ska bli busbil för grusväg ;).

Det finns tre mellanaxlar för Taunus och den absolut vanligaste är delad med hardy-skiva. Det finns på dom två något olika medbringare baktill, men vad jag minns så passar de korsvis mot alla bakaxlar eftersom totallängden är samma. Granada och Taunus har en gemensam grunddesign på mellanaxlarna vilket gör att det går att mixa delar efter behov, men tänk då på att det kan uppstå obalans (finns tips på bot för det i en annan tråd). Närmast jämförbar är en från Granada mk I med 2.3 V6 och manuell låda, har för mig det var den korta sektionen som är identisk (plundrade en för att sätta ihop en felfri till Taunus).