handdator

Visa fullständig version : Hastighetsgivare

void
2003-08-07, 10:56
Hej,

Fortsätter tråd från gamla forumet... Jag har en Sierra 2.0 GLi -88 med SOCH-motor. Har kört kontroll av felkoder och på KOEO-testen rapporteras kod 45, vilken enligt Gustavs hemsida betyder hastighetsgivare.

Nu till problemet: i gamla tråden fick jag tips om var jag ska kolla efter givaren. Men jag hittar ingen! Kan det vara så att jag inte har någon givare, och isf vad betyder kod 45? Nån med en Haynes-bok som kan kolla?

// Per

RS 1800
2003-08-07, 22:02
Vet inte om detta hjälper men nr. 28 på bilden nedan är sensorn för hastigetsmätaren

http://www1.tripnet.se/~topcat/ford/sierra.jpg

void
2003-08-08, 10:00
Okej, men är hastighetsgivare och sensor för hastighetsmätare samma sak? Jag har fått för mig att hastighetsgivaren bara ger nån sorts input till styrboxen (även om jag inte vet vad informationen används till).

Persson
2003-08-08, 21:14
Jag har fått för mej att 29 är hastighets givaren... har jag fel?

Persson
2003-08-10, 11:47
Jag håller på att skrota en av mina sierror, du kan få hastighetsgivaren från den, mot frakt då

void
2003-08-10, 12:31
Jatack om jag behöver en så gärna!

Men jag är fortfarande inte klar över om jag öht har en, för jag har ju inte hittat den... och jag har fått för mig att vissa bilar inte är utrustade med en.

Nån som kan bringa lite klarhet i vad givaren fyller för funktion, och om den är viktig varför vissa bilar inte har en? :)

Persson
2003-08-11, 19:04
Ta ett kort vid motorrummet och lägg upp det, det blir nog lättast

void
2003-08-12, 09:31
Okej, har tagit 4 bilder på området kring säkringsdosan (det var väl där den skulle sitta...?) och lagt upp dem här:

http://www.ipd.bth.se/pjn/sierra/

Hoppas de funkar.. annars säg till var jag ska fota istället :)

Persson
2003-08-12, 17:52
Konstigt... du har ju ingen.. ?

void
2003-08-13, 08:08
Nä det verkar ju inte så.. och då blir jag dels nyfiken på vad den ska vara bra för öht.. plus att jag undrar vad felkod 45 från datorn betyder?

Den kanske betyder att jag borde ha en men att den är bortplockad...?

Persson
2003-08-14, 14:17
hänger det inte en snabb koppling när någonstans?
Det ska vara två kablar till den, annars vete fan, fråga på en ford verkstad ved kod 45 betyder, de kske bara tar en femhundring för svaret:D :D

void
2003-08-19, 08:05
Jodå kollade med verkstan, och killen jag snackade med hade inte en susning om koder. Han sa att deras verktyg ger i klartext vad som är fel och föreslog att de ska köra en test... för 600 spänn!

Där sitter en kontakt som jag undrat över framför väggen som går framför säkringsdosan. Har för mig att den är grön (ljus) och har två sladdar till sig. Kan det vara den?

therealpinto
2003-08-19, 08:34
Hej

Det sitter ingen hastighetsgivare i din bil. Den skall bara finnas på Pinto med katalysator, har du ingen kat finns den inte där, och då kan du inte heller använda felkodslistan för bil med kat.

Edit: På listan för 2.0 utan kat finns inte koden 45...det är ju lite märkligt.

Edit 2: Jag ser nu att det sitter en MAP-sensor i ditt motorrum, det tyder på att du har en Pinto med kat, eller åtminstone nya styrsystemet. Kanske har någon satt i en hastighetsmätarvajer utan uttag för givaren? Kontakten till givaren skall vara en grå, rektangulär tvåpolig sak.

Det finns dock ett möjligt "men"; Jag har stött på en (1) Pinto med kat (-88b) som hade MT-75 växellåda - en kombination som inte "ska" finnas. Den lådan har en hastighetsgivare inbyggd, så OM du har MT-75, så kanske givaren sitter där...

/Gustaf

void
2003-08-19, 08:56
Hej,

Okej, det du skrev var intressant Gustaf. Jag har kat och som du säger en MAP-sensor (vilket jag undrat över för såvitt jag har kunnat läsa mig till borde jag inte ha en sån).

Kontaken jag beskrev som ljust grön kanske är grå - jag minns kanske fel. Ska ta ett foto av den för säkerhets skull. :D

Hur kontrollerar jag om jag har MT-75 växellåda?

// Per

therealpinto
2003-08-19, 09:22
Hej

MT-75 är lådan där du har backspärr på spaken som du lyfter upp.

Ta kort på kontakten så får vi se...

/Gustaf

void
2003-08-20, 13:33
Nu har jag tagit ett foto av den tvåpoliga kontakten oxå. Längst ner på sidan:

http://www.ipd.bth.se/pjn/sierra/

För att lägga i backen måste jag trycka ner växelspaken, så det är inte MT-75 då...

Persson
2003-08-20, 14:09
Då har du en typ 9 låda, kontakten ser ut som hastighetsgivare kontakt

therealpinto
2003-08-20, 14:17
Hej

Instämmer med Persson.

Troligen har någon stoppat i fel hastighetsmätarvajer. Givaren slits knappast så du borde kunna handla den och översta delen av vajern på en skrot.

/Gustaf

void
2003-08-20, 14:26
Okej, hur gör jag för att sätta i givaren? Måste jag skarva vajern på nåt sätt?