Visa fullständig version : frågor ang. Capri mk3 med volvo motor
Hejsan! Jo. Jag ska "äntligen" bygga klart Forden. Det är en Capri Mk3, och skulle behöva lite hjälp..
Först av allt ska jag bygga så den håller, eftersom jag inte är erfaren "driver" än, så ska den gå hyffsat, och hålla. De flesta här vet säkert vems gamla bil det är. Turbodavid, blåmetallic, breddad, volvomotor osv.
Iaf, till sak:
Jag ska i med en volvomotor. B230 ET, med turbo och grejjer. Eftersom den ändå är registrerad med en sån motor, så slipper jag nog problem och tjänar nog in lite på att inte stoppa i en fordmotor.
Då är mina frågor, hur mycket häst får jag ha? För jag har ett 3" rör som kommer åka på, simons eller vad det heter. Så det ger väl lite häst? Och jag vill inte gå så högt att det blir för högt.
Vet inte vad den väger just nu, för baklucka, huv, bakskärmar och framskärmar är lättare än vanligt.
Sen, vad ska man ha för låda? Eftersom jag förmodligen inte kommer hårdköra på bana eller något, bara börna och lite så så kanske volvooriginal-lådan räcker? - Om inte, vilken ska man satsa på?
Sen, vad för bakaxel? Pappa körde sönder 3 originalcapriaxlar på gamla motorn, så man kanske skulle satsa på en annan? Iofs så var det större turbo, annan topp och lite så på då. Så det kanske håller?
Skulle gärna vilja veta prisuppgifter på ett ungefär också. Räcker 20 000kr till motor och det som behövs för att få den att gå?
Jag vet, jag kan inte mycket om bilar. Men frågar man inget så får man inte veta något (om man inte läser då :p)
Tacksam för svar iaf!
Mvh, Peter
så du gav upp scorpio idén? ;)
Sorry för att tråden hamnade i teknik, var lite för snabb. :)
big Al, hehe, jo. Väntar tills jag fått jobb och har lite mer stålar att slänga, måste ha råd med fälgar och lite annat också så :)
ingen fara, det är det vi är tillför om nån nu skulle missa reglerna ;)
ändrade även din topic så man lättare förstår! :p
Jepp, såg det. Tack! Men nu kommer väl ingen svara på tråden bara för det är så myclet offtopic :(
therealpinto
2004-03-09, 06:46
Hej
Tråden passar alldeles utmärkt i Teknik...
Vi kör väl samma grundsvar igen så får vi se vad resten av Fordgänget tycker.
1. Effekt, du får ha den effekt bilen är reggad med nu (kolla regbeviset eller pm:a regnummer till mig). Vill du regga om (som ombyggt fordon) får du ha max 15kW/100kg tjänstevikt. En ombyggd Capri hamnar normalt på runt 1200kg i tjänstevikt (plasten på ett X-packkit är inte så mycket lättare än plåten), vilket gör att cirka 240 hk blir max. Förutsatt att man anser att bromsarna duger, förstås.
2. Håller du dig inom lagliga effekter håller Volvolådan bra, vill du ha mer mos kan en M90 från nyare 940 vara bra.
3. Vi har kört runt 200-300 hk genom Capri originalaxlar som håller rätt bra, trots strippkörning. Donuts och långa burnisar är no-no om du inte har diffbroms, det mördar axlarna fort. Använd annars en Volvo 240-axel eller Mustang II 8-tummare om du vill vara säker på att det håller.
/Gustaf
gustav : jag kan direkt säga att den är reggad som ombyggt fordon
Hej igen, Gustaf :)
Okej. Så jag antar att en vanlig turbo med 3"-rör inte överstiger 240hk? :)
Men hur blir det om jag sätter på en volvobakaxel då? Får jag inte 5-bult ibak då?
Mvh
therealpinto
2004-03-09, 14:57
Hej
Effekten beror ju på mycket mer än avgassystemet. Men egentligen är den frågan inte så väsentlig - för besiktningens skull får du ändå inte ha annat än en helt original Volvo turbomotor, på grund av avgaskraven.
Tar du en 165-hästars 940 turbomotor så är det 165 hk den har, detsamma gäller om du tar en 193-hästars turbofemma. Den effekt som motorn har i Volvon är den effekt man räknar med att den har i Caprin också. Du kan alltså inte komma in till Bilprovningen och skryta över att du har en trimmad B230-turbo från 940, till exempel ;-)
Det går att borra om bultmönstret på Volvo-axeln om du vill fortsätta åka fyrbultat.
/Gustaf
Okej.
Mja, borra och hålla på har jag ingen lust med.. Får helt enkelt hitta en axel med samma bultmönster som är lite kraftigare :)
Maverick
2004-03-09, 16:06
Du hade väl en 8" axel liggandes? Den går ju använda. Det är inte så mycket bök att få dit den faktiskt.
Originally posted by Maverick
Du hade väl en 8" axel liggandes? Den går ju använda. Det är inte så mycket bök att få dit den faktiskt.
Jepp. Men är det samma bultcirkel? Har för mig att det inte var det..
therealpinto
2004-03-09, 19:35
Hej
Om axeln kommer från en Mustang II (eller "Fox", fast då är det en 8.8-tummare), dvs 1974 och framåt, så har den samma bultmönster.
/Gustaf
Hej
Okej, skönt. Och denna kommer klara att stå och bränna lite gummi? :)
Vad finns det mer som kan vara bra att tänka på, om man ska bränna lite med bilen.. Starkare koppling?
therealpinto
2004-03-10, 07:22
Hej
Volvos originalkoppling hänger med ett tag, men visst, det kan vara värt att fundera på saken.
Fräscha bussningar i bakvagnen är ett måste, kanske får du också staga upp axeln lite mer om den vill studsa.
/Gustaf
Hej
Okej! Vart kan man beställa sånna? Jag sökte lite på google men fattade ingenting :)
Funderar även på vart man kan beställa.. hm, vad det nu heter.. Sånt "stag" som många har i motorutrymmet som går över motorn. För det blir väl lite stabilare i fram då?
therealpinto
2004-03-11, 15:29
Hej
Bussningar har exempelvis KG Trimning och Dalhems i Sverige.
Fjäderbensstag är inte dumt alls, men jag tror att du får bygga ett själv (det gjorde jag). Finns det att köpa så¨är det troligen Capri Club International eller Caprisport i England som har - men det är inte säkert att det passar med Volvo-motor.
/Gustaf
Maverick
2004-03-11, 15:33
Jag köpte superflex bussningar från KG trimmning. Dahlhems har dom listade i katalogen men när jag skulle besälla så skulle det ta väldigt länge att få fram dom..
Men det var ca 1år sedan så det kanske är annars nu!?
/Tomas
Okej. Får ta och titta på sånna där superflex :)
therealpinto: Spelar det någon roll vad för motor man har i? Avståndet mellan dom dära piggarna blir väl inte längre för att man har annan motor i? Eller är det något annat som stoppar?
Han menade nog att det kan ta i motorn. Är den nya motorn högre eller bredare än original motorn så är det inte säkert att ett fjäderbensstag som är gjort för den bilen passar. Så det lättaste i så fall, och billigaste, blir ju att bygga ett själv. Trist att beställa hem ett från England som sen inte passar.
Jaha, så han menar :)
Jo, vore ju lite tråkigt att beställa något som inte passar, och ännu tråkigare om man meckade dit ett som slog sönder någon sak men vill behålla :)
Hur svårt är det att göra eget då? Lättast är väl om man beställer hem ett och kapar precis vid fästena eller nåt, och sedan höjjer så högt man ska ha?
Jo så kan du oxå göra. Annars tar du bara och kollar på ett befintligt så du får grunderna till hur infästningarna ska vara på fjäderbenstornet. Sen är det bara att smida ihop ett. Borde inte vara alltför svårt.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.