handdator

Visa fullständig version : Termostatproblem

Echonator
2010-07-24, 14:21
Jag har en Focus 1,6 FlexiFuel -02 och idag när jag låg me husvagnen så började vattentempmätaren lägga sig på det rödmarkerade området för att sedan hoppa ner till normalt och sedan hacka upp igen. Mätaren hackar och hoppar fram och tillbaka lite som den vill. Det finns ort om kylarvätska och läcker ingenstans.

Är termostaten helt körs och måste bytas eller vad kan vara fel?

Paroxyst
2010-07-24, 14:28
Jag har en Focus 1,6 FlexiFuel -02 och idag när jag låg me husvagnen så började vattentempmätaren lägga sig på det rödmarkerade området för att sedan hoppa ner till normalt och sedan hacka upp igen. Mätaren hackar och hoppar fram och tillbaka lite som den vill. Det finns ort om kylarvätska och läcker ingenstans.

Är termostaten helt körs och måste bytas eller vad kan vara fel?

En 1.6 motor är inte idealisk för att dra omkring på en tung vagn i den hetta som har varit. Jag tror helt enkelt att din bil inte fick tillräckligt med kylning och kanske fläkten inte fungerar som den ska? Det faktum att tempnålen gick in på rött och sen föll ner tyder på att termostaten i alla fall öppnar men den ska vara helt öppen hela tiden när den blir sådär varm så det kan nog hända att du får byta den för att vara säker och kolla att fläkten kör igång när bilen är varmkörd och står på tomgång i solvärmen.

Echonator
2010-07-24, 17:00
Vagnen är en liten för 2 pers och det har gått prima de senast 4 åren, dock lite slött. Vädret idag är +21 och moln/regn så bör inte vara pga vädret.

Båda fläktarna slår på förhöjd temp.
Beställde en ny termostat nu så får se till att stoppa i den under nästa vecka.

Lite OT: Som du sa är bilen knappas optimal för tung last, dock var vår gamla VW Jetta -87 på 1,6 liter 75hk helt underbar att dra vagn med, lite annat vrid i den =)