handdator

Visa fullständig version : Dunkande ljud&Ventilknack&div.andra fel

Dr.tomte
2003-08-22, 02:56
Hej!
Nu ska ni få ett par rejäla problem att bita i!
Den enda överlevande forden(den andra väntar på skroten) i min familj trilskas ordentligt.

1. Jag har ett riktigt fult oljud från vänster bakhjul/drivaxel. Det dunkar vid motorbroms och gaspådrag. Det dunkar desto mer om hjulet är obelastat, dvs när det är innerhjul i kurvor. Det här ljudet har jag/min bror haft sen i vintras, men nu orkar jag inte med det längre....Några gissningar?

2. Trots en ventiljustering för 500-600 mil sen har jag ett ljud som påminner om ventilknack, men som mest kan höras under bilen?
Grenrörspackning, avgaspackning, eller backjobb på ventiljusteringen?

3. Bilen vägrar, trots ett byte av tomgångsmotor att hålla en anständig tomgång, pendlar hela tiden men den brukar ligga mellan 1000-1200rpm. Nu har jag ryckt ur sladden till tomgångsmotorn och fått en stabil tomgång på ungefär 850rpm. Men det funkar nog inte nu när det börjar kallna snart... Ideer?

4. Bilen är dessutom väldigt svårstartad om man haft den avstängd mer än 5 minuter. Gissningar?

Tack på förhand.

therealpinto
2003-08-22, 09:29
Hej

Vad är det för bil?

Om vi gissar på Sierra/Scorpio;
1. Drivknut (testa att fylla fett) eller hjullager

2. Troligast avgaspackning/grenrörspackning

3. "Nya" tomgångsmotorn är också dålig/skitig, alt. något knas med styrsystemet som gör att regleringen inte funkar. Testa annan tomgångsmotor, eller gör rent den du har ordentligt. Kan också vara värt att prova att byta spjällägesgivaren.

4. Kan vara backventilen i soppapumpen som inte orkar hålla trycket uppe. Prova att vrida nyckeln till läge 2 4-6 gånger före start, för att "prima" systemet. Hjälper det, så är det nog backventilen.

/Gustaf

Dr.tomte
2003-08-22, 19:20
Hej.

1. Drivknut går att röra i sidled cirka 4-5 centimeter. Ska det vara så? Bilen vibrerar också i högre hastigheter, jag tror inte det är hjulen eftersom det har varit så med tre olika uppsättningar däck...?

2. Tack,då ska jag köpa ny på ford i morgon eller på måndag.

3. Den "nya" fungerade klanderfritt på "liket". Jag har också tänkt på spjäll-lägesgivare men då borde ju inte tomgången stiga när jag stoppar in kontakten till tomgångsmotorn eftersom givaren inte "signalerar" tomgångsläge?????

4. Har testat det, men det verkar inte funka något vidare ändå...?

Tack för all hjälp....

therealpinto
2003-08-25, 06:58
Hej

1. Var, inne vid diffen eller ute vid hjulet? Själva drivaxeln, röret, skall gå att skjuta en del men medbringarna mot diff/hjul skall inte glappa mycket.

3. Spjällägesgivaren ger ju 0-5 V till boxen, är den dålig kan det påverka tomgången eftersom boxen kan få felaktigt/ojämnt värde vid tomgång.

4. Kan vara så att pumpen börjar bli sliten också...men det man kan testa, är att se om det kommer gott om soppa när den vägrar starta. Kolla flödet i returen...

/Gustaf

tucanen
2003-08-26, 11:10
4. Bensinpumpar rostar sönder ibland.

Min tappade trycket snabbt o blev svårstartad p g a det. Så småningom började den rycka rätt mkt vid körning också.