Visa fullständig version : Hjälm vid bankörning?
Visst ska man väl ha hjälm när man kör bana?
Vilket är att föredra intregal eller vanlig modell jet?
Testade min gammla moppe hjälm ca 5min å det vart varmt som fan :(
Så jag fixade till den lite....
http://www.teamsfr.com/sfrforum/viewtopic.php?t=249
Hej
Jag köpte ny hjälm i somras och jag valde en öppen hjälm och det ångrar jag inte. Det blir varmt nog i bilen när man kör bana på sommaren.
Mmm men denna hjälm hade jag på hyllan så det kvittar....Får väl köpa en ny om det blir allt för varmt i sommar eller så får man slå på ACén :D :cool:
Om ni ska köpa hjälm till bankörning så tänk på detta:
En integralhjälm väger en hel del mer än en öppen peltor. Den viktskilnade gör otroligt mycket om ni smäller. Risken för nackskador av pisksnärtstyp är mycket större med en intergralhjälm. Därför är den inte godkännd av SBF om man kör med nationell licens.
Vissa kommer nu att invända att det är bra med en intergralhjälm om man krockar för att slippa glassplitter men då krävs ju att visiret är nere och hur ofta kör man så...? Dessutom har ni förmodligen laminerade rutor och då blir det inte mycket splitter.
Så det var allt för denna gången...
Jag har kört banracing i 6 år (bil innan gokart) och jag rekomenderar "öppen" Hjälm!
Jag har en öppen peltor!
Mr Niceguy
2004-03-10, 08:47
Vad kostar en öppen hjäm ungefär så?
är de någon ni rekomenderar?
SecretAgentMan
2004-03-10, 10:05
Jag körde med "moppe-integral" första året...men det är precis kass för bankörning, sämre periferiseende, tungt och eländigt, och allmänt varmt.
Nej, Peltor G6 skall det vara, i stort sett alla leverantörer i Svedala har med den i sortimentet (~2000:- och värd varenda krona).
/J
Jag har kört med min integral och det har inte varit outhädrlig varmt! Öppnar alla luftluckor och visiret uppe + att man får ha passagerar rutan nere.. Jag tycket inte det va jobbigt, dock väger den för mycket.. :(
hjälm som krävs vid bankörningarna vi är med på är "motorfordons hjälm" om jag inte missminner mig...
vill ni ha billiga hjälmar så kan jag rekomendera denna som exempel:
Bilsporthjälm RACE
http://www.lindberg-import.com/webbshop/personlig/hjalmar.htm
1000 kr lixom... och lätt!
mvh C
Mr Niceguy
2004-03-10, 12:42
Race hjälmen finns även på dalhems en av våra sammarbetspartners... där kostar den 895 kr. Sen har ju fmcs medlemmar 10% de så de blir ju lite billigare..
http://www.dalhems.com/safetyequip/windnetsv1.html
Men kan man ta en sånt där "vurp ollon" å ha på sig? jag har ett från ca1950 å ett från 1996 är dessa godkännda å ha på bana?
använd sunt förnuft... skulle du vilja volta med det stört ollonet du har? ställ dig den frågan... :)
mvh C
Originally posted by vad är lustgas?
använd sunt förnuft... skulle du vilja volta med det stört ollonet du har? ställ dig den frågan... :)
mvh C
Nä men det e luftigt som fan :cool: Så det är alltså inga krav på att det ska vara en GODKÄNND hjälm?
nej... det är ditt huvud och din whipplach skada.... motorfordons hjälm ska det vara...
hällst en bil hjälm godkänd av sbf men vi kan inte tvinga dig till det...
mvh C
Benan du får inte ha någon ruta nervevad på FMCS banträffar, och då blir det varmt.
Originally posted by Robban
Benan du får inte ha någon ruta nervevad på FMCS banträffar, och då blir det varmt.
Inte.. doh! Det fick man ha när man körde med KAK.. :(
hur är det med passagerare då? Får man ha med nån i bilen under bankörning?
Japp, du får ha en medpassagerare där fram och det är samma krav för denna person som för föraren, dvs hjälm, heltäckande kläder.
Originally posted by Benan
Inte.. doh! Det fick man ha när man körde med KAK.. :(
kul om man voltar med en arm som går ut genom rutspringan... :(
varför ska man ha armarna i brunnen på en formel bil om man krashar? :(
mvh C
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.