handdator

Visa fullständig version : Uppskattad effekt godkänd vid reg bes?

Axson_21
2003-08-22, 09:25
Enligt vad jag hörde när det gäller effekt vid reggning till ombyggt fordon så kunde sfro godkänna en uträknad effekt.
Om man till exempel sätter dubbla saab lt turbos på en sexa kan man då räkna med att dom ökar effekten lika mycket på sexan som dom ger på saaben?`
Tex dom ökar effekten från 94kw till 104 på saab = ökning med 10,6 %.
Räknad effekt på v6 24v 204hk från början + ökning på 10,6*2 = 248hk.
Godkänner sfro en sån här beräkning?
Antagligen har jag räknat helt fel (för tidigt på morron för att räkna)

therealpinto
2003-08-22, 11:28
Hej

För det första så är det ju egentligen Bilprovningen (ASB) som ska godkänna effekten. Vilken form av bevis på effekten som krävs avgör därför besiktningsmannen.

Jag vet bilar som gått igenom med uppskattad effekt, med beräknad effekt men också fall där det krävts bromsintyg - dessutom där dessa intyg ifrågasatts rätt kraftigt. Bedömningarna varierar alltså.

Jag är inte riktigt med på hur du räknar i fallet med Saab turbo, men det verkar lite tokigt, man måste ju ta hänsyn till laddtrycket. Normalt sett räknar ASB med att 0,1 bar ger 8-15% effektökning, ungefär.

De bilar jag fått igenom mha beräkningar, har varit rätt avancerade beräkningar med stöd av kompressordiagram på turbon osv, det brukar vara det som krävs.

Med ditt motorbygge skulle jag säga att minst 0,2-0,3 bar är rimligt laddtryck och därför bör effektökningen hamna på 20-30 % i alla fall (bra grundkonstruktion på motorn), vilket skulle ge 245-265 hk, cirka. Alltså ett resultat som är rätt nära din beräkning trots allt.

/Gustaf

Axson_21
2003-08-22, 13:51
Har du någon sådan uträkning som du kan skica till mig?

therealpinto
2003-08-22, 14:26
Hej

Du kan se ett exempel i bifogad fil/bild (hoppas jag, om det funkar). Lite taskig upplösning och siffrorna är inte de bästa men du får ett hum om hur det kan se ut.

/Gustaf

Greenbow
2003-08-24, 22:21
Men vad jag har förstått så godkänner inte bilprovningen några ändringar av effekten på en i sverige godkänd motor pga. avgasvärdena.

// Fredrik

therealpinto
2003-08-25, 06:53
Hej

Det är sant, om inte motorn sitter i en bil av årsmodell 1975 eller tidigare, eller i ett amatörbyggt fordon med miljödispens (á 7000:-).

Bilar där det inte är krav på avgascertifierad motor (de ovan nämnda) får ha en motor som ändrats ur avgasreningssynpunkt.

/Gustaf