handdator

Visa fullständig version : Rök, sierra DOHC

blackbird
2004-03-11, 21:49
Har märkt att bilen rykit rätt bra under vintern... En Sierra Dohc. Sen nu ikväll när jag ställde in den såg jag att det var rätt sotigt runt utblåset och röken var svart.. :( Det är ett 2,5" system på den. Tycker även den "bluddrar" rätt mycket. Vet inte om det har med systemet att göra men tror inte den gjorde så förr...

Det är liiiite olja runt toppen men det var så sen jag köpte den så jag tror inte det är topppackningen... Vet inget om symtom osv... Vad kan det vara?
Edit: Har även observerat att den haltat lite på tomgången...

Keller
2004-03-11, 22:05
Hej
e det vit rök så e det inget å ora sig över (när du skrivaer att det rykt mycket)
då e det bara kondens.
svart runt blåset e inte ovaligt.. det har jag med.
fast det där med svart rök.. hmmm

bluddrar? kan du förklara lite emr? min bluddrade ett tag med men sen bytte jag rotor, lock å tändkablar sen gick den fint..

blackbird
2004-03-11, 22:16
Det låter som när man "kokar kaffe" i simskolan :) Inte riktigt så extremt kanske.. TROR det kommer från motorn.. framtill iallafall.

Pratade med en på ICQ här och hon (!) trodde det kunde vara kolvringarna som var slitna och släppte igenom olja.. för jag kände typ dieseldoft idag... Hur svårt/enkelt är det att byta dom? Enklast att byta kolvar helt kanske?

NachtGeist
2004-03-11, 22:50
Själv tycker jag det låter så enkelt som att den går för fett, Att den får för fet blandning på tomgången gör ju att den "flöffar" eller vad man ska säga.. :P

En justering av CO halten skulle jag klart ha börjat med!

blackbird
2004-03-11, 23:26
Jo det låter ju som den gurglar i sig min bensin ;)

Hur gör man det? Är det nån enkel justerskruv nånstans?

Har innan märkt att det känns som om gasen hänger sig... varvar upp till 3000 ungefär... sen stannar den där ett tag och fortsätter sen som vanligt. Hänt ytterst sällan. Min teori är att det är insuget som kärvar lite? Kan det vara det? ;) Är fenomenen relaterade på nåt vis?

blackbird
2004-03-12, 11:06
Snackade med en mekaniker vid Fordhandlaren idag. Han tyckte inte det var nåt att ora sig för så länge det finns vatten och olja i bilen... Kan man lita på det ;)

Perc
2004-03-12, 12:44
Det där med att gasen hänger sig låter vagt bekant.

När min lambdasond hade gått sönder märkte jag då och då att bilen vägrade dra som den skulle, t.ex att gasen inte svarade i uppförsbackar när man omedvetet ger lite mer gas för att hålla hastigheten jämn. Den började inte dra normalt förrän man la gasen i botten.

Jag skulle nog åka till en verkstad och läsa felkoder, en trasig lambda el dyl. kan betyda katalysatorhaveri i framtiden... onödigt dyrt.

blackbird
2004-03-12, 15:28
Har inte lambdan något med tomgången att göra också? En polare hade fel på den på sin 5-serie turksläde och bilen vandrade rätt rejält på tomgången... ibland upp mot 2000 varv... Min dyker iofs istället men .. ja kan det vara relaterat?

Perc
2004-03-12, 16:20
Tomgången har jag aldrig haft problem med...

har du kollat bensinförbrukningen?

ricze
2004-03-12, 16:30
problemet du har med tomgången är säkert tomgångsmotorn. Skruva bort, rengör och smörj upp den så slutar den nog med dom dumheterna! :)

MVH
/Rickard

blackbird
2004-03-13, 22:19
Ricze : Ske ske ;)

Bensinförbrukningen .. ja... den drar bensin ;) Jag kör sällan bensinsnålt med den bilen ;) så jag vet inte om den drar dumt mycket.... Ska försöka kolla på nåt vis nästa gång jag tankat.