handdator

Visa fullständig version : Håller motorn i en ST220

hebbe77
2010-11-14, 08:08
Hej

Har hittat en ST220-06 med ca 4400 mil på mätaren.
Bilen är uttagen i trafik i början på 2006.
Nu är det snart 2011 och bilen har bara varit på service en gång.
Det var vid ca 2000mil och 2004 har jag för mej.

Vågar man köpa denna bil ? Måste ha lite fler råd & synpunkter av er innan jag eventuellt lägger ett bud.

// Anders som lånat Hebbes konto//

Lemon
2010-11-14, 13:56
ST220 motorn är känslig för låg oljenivå och dålig olja men sköt servicarna sen.

Klart motorn håller.

hebbe77
2010-11-14, 19:06
ST220 motorn är känslig för låg oljenivå och dålig olja men sköt servicarna sen.

Klart motorn håller.

Jo den håller säkert , men det kan väll ej vara bra för motorn ?
Det är väll 2000 mil eller en service om året för dessa bilar ?

Köper man bilen blir det ju en service direkt såklart.
Det är ju en bil som är tillverkad Nov-05 så rost eller dålig
kitt är väll ej så vanligt på dessa "nyare" St220 ?
Den har ju ej skött rostkontrollerna i heller ju så Ford vill nog ej
ha med mig att göra ?!

n-gatan
2010-11-15, 19:07
Mondeon utan dörrlister skal enligt ford inte vara drabbade .
Men killen som köpte min gamla 97:a hadde jobbat på lackverkstan hos ford i 20år . jag frågade han om just falsrosten på dessa bilar utan list som kom 05 .
Ett litet snett flin . & det kommer nog på dom med ska du se . i stort sett samma skit . men han hadde slutat där så om han har rätt eller inte skaq jag låta vara osagt .
Men ford gick ut 04 & sa att problemet var borta . det var det inte .
Så jag litar nada på ford i det sammanhanget i alla fall .
En bil som inte rostskyddskontrolerna är gjorda på ska obenhörligen ner 15000 i pris . (Detta enligt fords lackverkstad samt en bilhandlare hos nämda företag ) en missad service tycker jag du ska pruta femtusen till på .

V6-mannen
2010-11-21, 10:19

Klart motorn håller.
Byter olja själv varje år och kör inte så mycket, den drar inte heller mycket olja. Brukar försöka hålla mängden olja på MAX.
Har läst en del om dessa ras på st220 motorn och man blir ju lite orolig.
Jag brukar köpa Fords egen gröna ecoolja som rekommenderas.
Min fråga är om det är bättre att köpa en dyrare olja för att minimera risken för motorras?

Skinkis
2010-11-21, 13:31
Jag brukar köpa Fords egen gröna ecoolja som rekommenderas.
Min fråga är om det är bättre att köpa en dyrare olja för att minimera risken för motorras?

Om din motor är original, så ser jag ingen mening med att köra med en annan olja än vad tillverkaren rekomenderar? Den oljan som Ford säljer är ju utprovad och uppfyller alla krav för din motor...

Tendler
2010-12-08, 20:44
Jag råkade ut för motor ras på min st 220 -02 men det var för att ägaren innan körde på billig olja och då tog den all olja genom stakarna. Han gasade lite väl hårt med bilen. Så var noga med att hålla koll på oljan för en utbytes motor kostade 50 000 kr som jag la ner på bilen för den är så fin i övrigt. Men håller ni oljan på bra nivå och byter efter 500-1000 mil så kommer motorn hålla utan problem.

Bara så ingen råkar ut för samma missöde som jag.

racegto
2011-03-29, 21:25
jo nog håller dom alltid ;) ,,,,jag har en riktig långmilare 21000 mil nu,,å vad jag vet så är den alldrig renoverad :)

robswe
2011-03-30, 07:02
Är det inte så också att en mondeo 2006 ska ha sin andra service nu under 2011??
Har för mig att ford har sagt att man inte behöver service under vissa intervaller??

Första efter 3 år, andra efter 2år och sedan varje år efter det??

Om det stämmer vet jag ej men är vad jag hört....

mvh Robin

racegto
2011-03-30, 21:46
vet inte ?? har 0 koll på det här med service intervaller,,:Odd: men om nån vet så vill jag gärna veta det :p så man inte missar nån service...

ErikJ
2011-03-30, 22:07
Är det inte så också att en mondeo 2006 ska ha sin andra service nu under 2011??
Har för mig att ford har sagt att man inte behöver service under vissa intervaller??

Första efter 3 år, andra efter 2år och sedan varje år efter det??

Om det stämmer vet jag ej men är vad jag hört....

mvh Robin

öhhh är det inte besikningen hos bilprovningen du tänker på?

robswe
2011-03-31, 06:42
öhhh är det inte besikningen hos bilprovningen du tänker på?

mycket möjligt... men har för mig att dom sa service intervaller....