handdator

Visa fullständig version : Kallstartsproblem och parkeringsvärmare

conan
2010-12-01, 18:46
Hej,

Min Ford Mondeo 2.0 TDCi är jag mycket nöjd med förutom att den ofta inte startar vid temperaturer under -20 grader trots nya fräscha batterier (har även provat att parallellkoppla två batterier) och att elektrisk motorvärmare varit ansluten. Bilen är av årsmodell 2008 (uttagen 2009). Vad kan vara fel?

Parkeringsvärmaren har en konstig "egenskap". Den funkar oftast på timer men i det närmaste aldrig om jag försöker starta mha "Aktivera nu". Spelar ingen roll hur mkt diesel som finns i tanken eller kondition på batteri. Den startar helt enkelt inte. Någon som har erfarenhet?

För att bilen ska vara startsäker vid ca -25 gäller det att jag kör med batteriladdare (varje vecka), elektrisk motorvärmare och parkeringsvärmare. Är orimligt.

Min lokala Ford återförsäljare hävdar att jag inte vrider om startnyckeln tillräckligt länge. Är inte 10 sek per startförsök tillräckligt? 30 sekunder för att starta bilen är även det orimligt. Förra vintern gjorde bilen fler mil efter bärgare än för egen maskin. Inga fel hittades på verkstaden.

Ford Servicebrev nr 21/2010 7/4-2010 och nr 12/2008 nyutgåva 7/10-2010 är till fullo åtgärdade på bilen.

Är det läge att reklamera bilköpet? Vad händer då? Tacksam för at få ta del av era erfarenheter!

Peter H
2010-12-03, 10:32
Dessvärre ingen egen erfarenehet kring just detta men nog låter det något skumt och anser själv med dom motsvarande modeller och dieslar att dessa max 10-15 sekunder varit fullt tillräckligt även i.

Sedan är det knepigt att inte Ford visar lite mera intresse för den dryga 1 år gamla bilen, som redan där lutar att någon form av garanti borde du kunna åberopa. Annars med denna extra värmare skall med lätt kunna startas bara batteri är fräscht och bränsle finns.