handdator

Visa fullständig version : Bränsletryck Mondeo

piraya2
2010-12-09, 21:49
Kanske bäst att dela upp trådarna lite...

Har senaste månaden (mer kanske...) haft problem med att bilen inte vill starta. Med startgas startar den direkt och går därefter ok (lite ryckigt ibland) men stannar jag för ett kortare ärende kan den vara svårstartad igen. Får ofta ta till startgas igen.

Bränsletrycket ligger på strax över 2 bar men när jag stänger av sjunker det direkt till strax under en bar. Antar att detta kan vara problemet men vad orsakar detta? Pumpen eller backventilen? Är pumpen besvärlig att byta?

Hoppas nu bara att det i så fall är samma pump som alla Mondeo trots att 4x4 har annan tank...

Peter H
2010-12-10, 08:41
Ja där har du iaf till stor del troligt orsaken till den startovilligheten då bränsletrycket normalt ska hålla 1,8 bar i 5 minuter och om motorn är varm kan trycket stiga till max 2,7 bar under kontrollen.

Så med tanke på att du ändå har ett bränsletryck på dom riktiga dryga 2 bar så ligger det klart nära till att dess backventil är defekt. Även dess bränslepump är på dessa rätt lätt att komma till under baksätes dynan och under dess stor gummiplugg sitter tankarmaturen i en ofta rost historia till skruvrings anslutning.

Annars ser själva armaturdelen med givare och pump ut som så:http://bilder.lagabasen.se/delar/1077/1077122576vy1.jpg där jag vid pumpbyte klart positivt med flertalet bilar använt biltemas klart prisvärda som hållbara sådana.

piraya2
2010-12-10, 10:32
Toppen! Dum fråga kanske, men sitter alltså backventilen på själva pumpen?

Kan man byta bara själva backventilen eller byter man alltid hela pumpen?

Tackar för tipsen!

Peter H
2010-12-11, 08:37
Backventilen sitter vad jag vet inbyggd i bränslepumpen på dessa. Skulle pumpen behövas bytas har jag uteslutande positiva erfarenheter av biltemas klart prisvärda soppa pumpar.