handdator

Visa fullständig version : Frågor ang. damaskbyte och hjulinställning

Flattbeat
2004-03-14, 17:32
Halloj!

Ska till å byta yttre-dammasken bak på min Sierra(-89 2,0 sedan me skivor å ABS).. Har vart å kika under och även försökt lossa torxen men det gick åt h-vete me hylsan.. =(

Nu till fråga 1:
Vad krävs för kvalite på torxhylsan.. Den jag hade var från mekonomen och var tydligen bara skit.. kostade ca 40 kr.. Nått märke och prisklass man lär hålla sig till?

Om det är nån som har bilder eller en vettig förklaring om hur det bäst går till att lossa allt för att byta damask vore hemskt uppskattat.. Vill ju spara in dom 1200:- som det kostar på Ford..

Har kikat i Haynes men kom ingen vart..

Fårga nummer 2:
Har just satt på sänkningsfjädrar och lär väll till men en 4-hjulsinställning snarast möjligt.. Prata med ford som ville ha 750 pix för att fixa det.. Lät iochförsig billigt men ja har väll inte så mycket att jämföra med... Finns det billigare.. Kanske nån som vet nån som kan fixa det billigt i Västerås-Sala-Avesta trakten?

Hoppas man kan få nån hjälp.. =)

MVH
Erik

SierraV6
2004-03-14, 19:34
Hej!

Bytte damask på min Sierra 2,9 så sent som igår. Torxen sitter som tusan! Räkna med att förstöra några bits innan du fått lös alla. För mig gick det åt 3 stycken av olika fabrikat, bland annat en från Mekonomen. Den som höll bäst hette "Kraft" eller nåt liknande, men den blev också lite vriden.

Var noga med att rengöra skruven också, och slå in bitsen med en hammare innan du tar i ordentligt, och använd gärna lite rostlösare innan så släpper det nog. Det är ju tur att inte själva skruven går sönder i alla fall, om man nu ska försöka se nåt positivt med det hela :)

När du väl fått loss torxen så får du loss ena halvan av knuten genom att ta bort en låsring. När du tagit bort denna finns det ännu en låsring bakom som du måste ta bort för att få dit den nya damasken på axeln. Så ser det ut på min 2,9a med skivor bak, så det borde se lika ut på din.

Så här gjorde jag:

1. Bort med torxen.
2. Ta bort låsringen från axeln.
3. Ta bort "halva" knuten som sitter kvar på axeln, ska gå lätt.
4. Ta bort den inre låsringen.
5. Montera nya damasken på axeln Kom ihåg spännbanden!
6. Montera ny inre låsring (följer med damasken från Ford).
7. Fetta in knuten ordentligt!
8. Montera tillbaka "halva" knuten som du tog loss i 3.
9. Montera ny yttre låsring (följer med damasken från Ford)
10. Spänn metallbanden på damasken.
11. Skruva fast knuten med torxen igen.

/Anders

Flattbeat
2004-03-14, 20:17
Tack så hemskt mycket för ett snabbt svar! =)

Mvh
Erik

Flattbeat
2004-03-16, 17:32
Har just suttit i garaget i typ 7 timmar och jävlats me forden.. =)

De första 5 torxen gick galant tills jag kom till den 6:e..
Skallj-veln vart rund efter mycket om och en men och båg fil och rondel dök upp..

Av med huvudet och sen många försök att få den bulten, men det gick inge vidare trots många försök..

Bytte damasken ändå och fetta in och satte allt på plats.. Dock med 5 bulter istället för 6.. Jag förstår att det inte är bra att köra så men tar man det lungt kan det väll funka ett tag?

Måste fixa nån som kan svetsa och få fast en mutter så jag kan dra ut den torx som gick sönder.. eller är det nån som har ett bättre förslag..

Tog lite bilder som kommer om ett tag när jag kommer hem till västerås om den är någon som vill kommentera..

//Erik