Visa fullständig version : Knepigt fjärrlås på galaxy -04
Hej! Jag har nyligen köpt en galaxy -04 som har ett märkligt fenomenpå låset. För det första så funkar inte centrallåset om man anv nyckeln.
Låset i förardörren måste vara utbytt eftersom det är två nycklar och tändningsnyckeln passar inte i dörren.
Och nu till det mörkliga:
Om man låser med fjärren(som är väldigt svårtryckt ibland,har bytt batteri:confused:)
så låser den först allt utom förardörren.
Sen när jag låser upp så öppnar den allt men låser förardörren????
Men var annnan gång jag låser och låser upp så funkar det som det ska.
Samma sak händer om jag sitter i bilen och använder låsknappen på förardörren.
Är det någon som känner igen fenomenet eller har några ideér?
Ingen som har en idé :1zhelp:
Ett inte helt vanligt fel om man säger så vad det verkar och har en i princip likadan bil själv och årsmodell som fungerat klockrent. Men rakt av gissar jag uteslutande på att dessa fenomen har att göra med bytet av den låscylindern.
Där det i original skall vara samma nyckel både till dörrar som tändningslås, som om det hade varit en seriös installation borde med gett rätt funktionstyrning, knepigt bara att det fungerar som du säger varannan gång.
Nej inte helt vanligt, har frågat både hos VAG och ford i piteå och dom har aldrig varit med om nåt liknande:image018: Men jag är hjärtligt välkommen att lämna in bilen på felsökning:rolleyes:
Men då snackade jag med en kompis igår som har en -02:as sharan med ett liknade fel på centrallåset:eek:
Vad är odset på att våra två bilar är dom enda med samma fel????
Det känns som om verkstäderna mörkar nåt dom redan vet för att dom tjänar bra på felsökningen.
Men helt klart att det iaf förekommer och med dom oddsen att ni nu iaf är två om dessa fenomen och visst ligger det säkerligen med i något att verkstäder mörkar iaf till viss del och naturligtvis vill dra sitt strå till stacken så att säga och pungslå där man ser sig kunna känna sig en hacka.
Prövat med att lossa ena batterikabeln en stund om detta kan ha verkan på fenomenet och i brist på fler idéer?
Ja, jag har provat den sk "norska kalibreringen" både i låst och upplåst läge.
Värt med att kolla som han märkes kollegan med tokblinkande varningsblinkersen ett par trådar nedanför denna, som där misstänks kunna vara eventuellt kabelbrott i förardörrens gångjärns kablage som man kanske kan vara aktuellt i detta fallet med att säkra av som i så fall tänkbar orsak.
Jo jag tänkte att om det är kabelbrott där så borde den inte funka alls, eller endast ibland. Och inte precis var annan gång som det är nu:kopfkratz
Men man vet aldrig med dagens elektronik jag måste nog kolla det där.
Jo det kanske kan kännas lite långsökt men heller inget omöjligt fenomen vid eventuellt kabelbrott till avskalade isolering som skulle kunna ge sådana symtom. Så är det väl inte fel att iaf kolla av att det ser bra ut där.
:kopfkratzVänster bakdörr saknar knappen som tänder innerbelysningen, kan det påverka centrallåset???????
Skulle kunna vara iaf del av problemet då denna kontakt väl jordar/sluter vid öppen dörr och ligger i så fall på hela tiden och indikerar i det här fallet öppen vänster bakdörr. Dock osäker där men om inget annat jorda dess kontakt så är den dörren ständigt "stängd".
Hej Galaxen!
Jag har ett liknande problem. Har haft bilen inne på felsökning nyligen och de hävdar att det hänger ihop med en kabelpiska i förardörren. De erbjöd sig att byta detta till det facila priset av ca 3000 SEK.
Kan dock med svårighet se mig själv meka detta så jag får nog falla till föga för erbjudandet.
Johan
Jag har nu bytt "kabelpiskan" men tror ni det blev nån skillnad:banghead:
Det var en hel del kabelbrott men surt iaf.....
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.