handdator

Visa fullständig version : Dieselvärmaren i S-max -11

Abris
2011-02-17, 10:02
Har just köpt mig en ny S-max Business 2,0 tdci (140 och powershift)
det var en lagerbil som hade dieselvärmare orginalmonterad.

För det första tycker jag att styrningen av värmaren är så idiotisk...spontan färd med bilen vintertid innebär att man måste gå ut i bilen stänga dörren vrida på tändningen vänta på att displayen rullat klart, bläddra i menyn och trycka aktivera nu....vilket den inte tar alla gånger och då får man vackert gnugga igång den även om det är minus 28 (vilket inte varit ovanligt denna vinter.) inte så kul !! :banghead:

Är det någon fler som har haft problem med att den inte tar "aktivera nu"
(krysset försvinner i rutan efter ett par sekunder)

Är det någon som vet om man kan komplettera med webasto fjärrstart T91 ?
Enl. Webastoförsäljaren har han inget besked från ford men han säger att det är samma värmare och typ av canbusstyrning på volvo...och på volvo behöver man förutom T91án med tillhörande box bara en adaptersladd samt erfoderlig programmering hos volvo...

Jo just det...tycker det verkar vara svårt att få upp någon vidare temperatur i vare sig kupé eller motor vid minus 20-25 grader även att hjälpvärmare är aktiverad

Dieselvärmaren har startat varje gång jag ställt in ett datum och tid så det verkar ju inte vara något fel på den egentligen...om den nu ger rätt effekt...

Det vart ett långt första inlägg ...men känner mig lite less på värmaren och dess styrning/funktion.
Mvh.
Abris

Baby blå
2011-02-17, 12:37
Välkommen som ford ägare och medlem.

Har du pratat med din försäljare om detta ??

Jag är lite fashinerad över folk som köper en splitt ny bil och upplever div små egenheter.
I stället för att fråga sin säljare som SKA göra en 100% leveransgenomgång med dig i din bil när du hämtar den så skapar ni en användare på detta Forum och ställer en fråga, får ett svar och sen försvinner ni... ??

Men jag är inte bitter :-)
Ska förklara vad som händer steg för steg.

1: Direkt start som bockar ur sig själv när du förs få start.

Anl till att den bockar av sig är att bilens batteri spänning är för låg för att den ska godkänna start.
Fenomenet uppkommer när du vrider på tändn och bilens alla system ska igång samtidigt.
Faller spänningen under 11,5 volt bockas den ur automatiskt.

Lösning 1: Vänta nån minut så att bilen hinner starta upp sig. Tryck sen på aktivera nu.
Lösning 2: Använd kalenderfunktionen så slipper du kuta ut i kallingarna och frysa.

Ang T91 fjärrstart.

Detta tillbehör finns i Fords reservdelsprogram.
Jag vet med fakta att det är samma som Volvos precis som du säger.
Detta är provat på Ford modeller, det fungerar.
Tyvärr har Ford själva i dagsläget inte släppt en egen beskrivning på hur det ska kopplas in men följer man Volvos instruktioner fungerar det.

mvh
Martin

Ante83
2011-02-28, 19:49
Jag kör en Mondeo 08:a med dieselvärmare och har som så många andra precis de problem som beskrivits i tråden. Spänningsfallet gör så att "aktivera nu" inte fungerar. Ett tips jag fick av ford-verkstan i stan var att se till att minimera antalet påslagan elkonsumerande funktioner såsom halvljus, stolsvärme, vindrutedefrostrar, stereo, klimatanläggning etc som annars aktiveras när tändningen slås på. För mig brukar det räcka med att jag stänger av stolsvärme, defrostrar samt halvljuset för att det ska gå bra att starta värmaren manuellt.

Förövrigt måste jag hålla med om att styrningen av värmaren är helt galen. Inte går det heller att programmera in starttid av värmaren medan bilen är påslagen. Istället måste man stänga av bilen först för att sedan trycka på startknappen igen för att åter slå på tändningen. Har testförarna ens provat att använda bränslevärmare under utvecklingsarbetet?!?

Har nu haft möjligheten att köra en nästan ny Volvo V70 en dryg vecka och det är slående hur mycket mer användarvänlig styrningen av värmaren är på dem. Ingen tändning behöver slås på, behöver bara stoppa i nyckeln i tändningslåset. Värmaren kan även programmeras och styras när bilen är påslagen alt. när bilen har slagits av och nyckeln har lämnats kvar i tändningslåset. När det är såpass enkelt saknar jag inte ens avsaknaden av fjärrstyrning, vilket jag verkligen gör till min Mondeo.

Mvh
Andreas

humpeh
2011-03-01, 18:09
Hej

Har samma fel på min -10 s-max men verkstan vet inte vad de ska göra, tydligen finns bilar med orginalfjärr nu men de vill de inte byta till nej man ska åka med bilen till verkstad 152 ggr utan att det hjälper.
Ang att du inte får upp någon temp i bilen när det är kallt så hade jag det problemet oxå men det hjälpte med en uppdaering av mjukvaran tillvärmaren obs! se till att du har ikryssat i färddatorn att hjälpvärmaren får gå......

//T