handdator

Visa fullständig version : Vevaxelns remskiva, lättad eller icke lättad?

Skinkis
2011-03-21, 13:30
Hej!

Har surfat runt ett tag och letat efter lite balla prylar till bilen och ramlade över en sk. underdrive harmonic balancer kit.
Om jag har förstått detta rätt så är det alltså en 20% mindre remskiva som skall se till så att diverse tillbehör så som styrservo, AC-pump samt generator stjäler mindre effekt på högre varv.

Detta har, efter lite efterforskningar, visat sig vara oerhört poppis när det gäller V8or samt N/A 6or, men området verkar vara ganska outforskad på turbo-spisar.

Nu till själva frågan, vad kan man förvänta sig om man snaskar dit en sådan på en turbo-spis? Vad finns det för nack, respektive fördelar?

SK Racing
2011-03-21, 18:37
Det enda jag hört när det gäller remmskivan är ju att till vissa motorer så agerar den motvikt till veven för att motverka sk "parasitsvängningar" ordet som sådant nämde en
V-8 racekompis till mig, på den tiden när jag umgicks med sådant pack ;)

Han körde med någon vätskefylld dito på sin 6-700 hk Crysler bara för att veven skulle hålla för dom något högre varven som den jobbade på, std skivan är inte dålig på Crysler sa han men allt går ju o göra bättre som sagt.

Sen om detta stämmer med parasitsvängningar eller vad den korrekta facktermen är låter jag vara osagt men jag tror inte för en sekund att han ljög för mig då han var o är påläst och erfaren, i allafall på V-8ór.

Big Al
2011-03-22, 08:41
Torsionssvängningar heter det.
Det är när vevaxeln vrider sig någon grad från början till slutet.
Dessa vridningar uppkommer av förbränningspulserna och blir värre t.ex ju längre vevaxel eller "mjukare" vevaxel man har.
Största risken med torsionssvängnigar är när vevaxeln hamnar i självsvängning och den kan då gå av.
Remskivan brukar användas som torsionsdämpare för att inte vridningarna ska bli för kraftiga, speciellt på v8:or.

En bra länk i ämnet: http://epubl.luth.se/1402-1617/2001/341/LTU-EX-01341-SE.pdf

Rent spontant så skulle jag hellre vilja byta ut de andra skivorna mot större diton ist för att byta ut remskivan till en mindre.
Då kan man t.ex skaffa dessa i alu för att tjäna lite vikt oxå :)

Skinkis
2011-03-22, 08:56
Har försökt läsa så mycket som möjligt ang. dessa skivor, vissa höjer dom till skyarna, andra säger att man kör motor-ras med dom då veven går åt skogen.

Finns ju folk här som har ganska bra koll på motorbyggen, alltid skoj med lite tankar och idéer!

Baby blå
2011-03-22, 10:24
Beror väl mycke på om vevevn är internt eller externt balanserad osso ???

V8 är oftast externt = känslig på viktändringar på rem o svänghjul.

//

Squeegie
2011-04-12, 17:58
Det är som Big Al säger dom är till för att minsa dom självsvängningar som blir i vevaxeln på motorer speciellt på V-motorer är detta ett förekommande problem,om vevaxeln är internt eller extern balanserad har inget med saken att göra då det finns "Harmonic Balancers" med och utan externavikter.

Det finns lite olika vanligast på orginalmotorer är vulkade gutgärnsdämpare,det är mer eller mindre ett nav med en påvulkad ytterring (med eller utan externavikter),tanken är att det yttre ringen ska absorbera vibbratsionerna som uppstår med hjälp av gummit.
Nackdelen med dessa är att gummit slits/spricker å då kan i värsta fall hela ytterringen komma flygandes genom huven,dessa är således inte att rekomendera om du ska varva mycket,då dom funkar sämre ju mer du varvar.

En annan variant är "fluiddampers" som mer eller mindre är en vätskefylld remskiva ,vätskan är siliconbaserad och innesluten i dampers (inga lösa delar kan lossa),tanken med den är att vätskan ska "dallra" och på så sätt motverka självsvängningarna i vevaxeln, är man Racer så är det dessa som gäller dom kostar dock en hacka.

Hoppas det hjälpte något,å inge klander på svenskan tack ;)