handdator

Visa fullständig version : Tips på problem...

Mr cossy
2003-08-23, 15:54
Hejsan..

Jag har fortfarande inte fått några klartecken över mina problem..

Problemet är följande...

Motorn fyller olja i insuget och i cylindrarna....

Har så sent som i dag kikat över toppen å provtryckt den å det visade sig att ventilerna inte tätar ordentligt så det ska åtgärdas men det kan ju inte ha något med oljan å göra... för det är mycket olja å snabbt tömmer det..
Toppackningen är kollat så den lågg på rätt håll... Kan det vara fel på packningen?? den är en ny grpA..
Nån som har tipps på vad det kan vara...
Det jag gjort uinder vintern är endast en liten lätt portning.. så kolvar å hela bottendelen är orörd.. jag har byggt om vevhus ventilationen oxå.. emn det ska ju inte gå att bygga fel...

Jag är tacksam för alla snabba svar.. måste få ett slut på det här.. orkar inte med mer strul som inte visar sig nån gång..

Tack på förhand.. mvh erik

Mr cossy
2003-08-23, 16:35
fel forum.. nån som vill flytta den lite... mvh erik

cossiemanden
2003-08-23, 17:24
Har ni kiggat på turbon?kan vara en olja-ring...

Er ni sæker på at olja-utluftningen er monteret korrekt?

Tagit nogon kompressionsprøv? kan vara en kolvring kanske?

hur me den 1-vejs ventilen i indsuget, verker den? den store i midten av insuget...

Mindhead
2003-08-23, 22:46
Har du olja i IC i så borde det va turbon.
Sen kan du ju prova att koppla bort vevhusventen från insuget
jag har tex ingen vevhusvent till insug längre.
Oljan kan ju inte komma från så många ställen så det
borde inte va så svårt att hitta.

Mr cossy
2003-08-24, 19:51
Glömde skriva att det inte kommer från turbon då det rinner från insufg till intercooler... Har gjort komp prov å fått lika resultat på alla cylindrar...

Vad var det du nämde cossiemanden för något på insuget... är det slangen som går från blocket till nån grej injängad i plenumet ??

Mvh erik

Axelsson
2003-08-24, 20:13
Originally posted by Mr cossy
Glömde skriva att det inte kommer från turbon då det rinner från insufg till intercooler... Har gjort komp prov å fått lika resultat på alla cylindrar...

Vad var det du nämde cossiemanden för något på insuget... är det slangen som går från blocket till nån grej injängad i plenumet ??

Mvh erik
Ja den stora i mitten, gängad.

//Mvh Martin

cossiemanden
2003-08-24, 21:28
sitter der 2stk. uttag hvor man tager luft til dumpventilen och mapsensoren och benzintrykregulatoren, i midten af dom sitter der en større bult med en slange tilkoplat, den tar lite luft til olja och sånt...

Annars, prøv at køra helt utan oljautluftningen tilkoplat, bara luk den av, och se om der kommer olja på samma set....

Och beskriv precis hur du har tilkoplet oljautluftningen...

prøv detta, och skriv precis hur den gør, då kan jeg ha en løsning...

Mr cossy
2003-08-25, 01:00
Ska lämmna in toppen för lite bättre bearbetning så den blir tät i ventiler så får jag testa sen igen när jag monterat ihop motorn igen... är det nån som har mer teorier så skriv ner bara..

mvh erik Tack för svaren ni skrivit...

Mr cossy
2003-08-25, 01:06
vad kan det vara för fel om det kommer olja ur den slangen då??

Några tipps...

mvh erik