Visa fullständig version : Bygga om avgasröret på en capri (volvomotor)
Hejsan! Jo, jag håller på funderar på att göra om röret så att det blir dubbla utblås, att bygga tror jag inte är några problem, bara svetsa lite. Men hur blir det med motståndet? Tänker på att om jag har 3" och sen dubbla sånna rör så kan det inte finnas mycket till motstånd, och då kanske inte motorn är så sugen på att gå, vad tror ni?
Så här hade jag tänkt (notera paintskills):
http://81.224.152.77/e/avgas.jpg
Edit: Det blir väl ett finare morr från motorn också? :D
Det ska väl inte vara särskilt mycket motstånd till en turbo motor. Själv kör jag med 3" hela vägen från turbon med en dämpare. Både låter och går gott.
Sen om du delar upp till två utblås det sista kan knappast göra nån stor skilland.
Allright, skönt att höra :)
Hästar då, lär väl inte ge något alls? 1-2 hk med lite tur kanske? Var exakt ska jag kapa nuvarande rör för att få det att bli så bra som möjligt då? Efter katten?
Det där blir nog kanon!
Men vad är det för motor??? Trimmad?
Och ja,det blir garanterat högre ljud från motorn med 3 tum.
Originally posted by wrest
Det där blir nog kanon!
Men vad är det för motor??? Trimmad?
Och ja,det blir garanterat högre ljud från motorn med 3 tum.
Jo, men jag har ju 3" nu, tänker på hur det blir med dubbla 3", det är en B230 ET, otrimmad, än så länge ;)
Okej.Det är bara att bygga.Blir nog ingen större skillnad,eftersom det är efter ljuddämparen.Blir nog inga fler hästar tyvär.
Ang var du ska kapa,så ska du nog göra det där det bäst passar.Så att allting får plats.
Originally posted by wrest
Okej.Det är bara att bygga.Blir nog ingen större skillnad,eftersom det är efter ljuddämparen.Blir nog inga fler hästar tyvär.
Det blir ju inte efter ljuddämparen, den blir innan, men frågan då är om jag ska sätta på en till ljuddämpare på andra röret eller om man ska skita i att sätta på någon alls?
Om du ska kapa röret innan ljuddämparen,så ska du npg slänga dit en till på det andra röret.Eller ha EN ljuddämpare innan.Dvs att du ev kan kapa efter den nuvarande dämparen.Sen kanske du ska tänka på ljudet när du ska besikta nån vacker dag med.
http://81.224.152.77/e/avgas2.jpg
Paintskills!
Vilket alternativ är att föredra?
Alt 2 eller 3!
Skulle nog föredra 3:an,bla för att det ser lite snyggare ut med två ljuddämpare brevid varandra.Men sen hänger det ju på hur och var du får plats med dom under bilen.Sen om du har alt 3 så skulle du nog inte behöva dämparen som sitter direkt efter katten om du inte vill.Årsmodell på motor?
http://81.224.152.77/e/hehe.jpg
Om man lägger ut lite extrapengar så man får det så då, vad tror du om det? Det skulle nog vara enklast att bygga så också tror jag..
Hahaha... har du tittat under bilen hur det ser ut!? :D
Där e inte plats till nån dämpare framför dom redan uttagna hålen vid bakaxlen. Möjligtvis om du kör på 2" kan du ha en liiten dämpare innan. Du kan inte korsa rören presic innan bakaxlen. Du måste ha lika många dämpare per rör, Där e inte plats till nån större dämpare på slutet.
Lägg till mig på msn så kan vi snacka närmare!
therealpinto
2004-03-18, 06:37
Hej
Har du kollat hur gott om plats det är för 3-tumsrör runt bakaxeln? Ska du dra systemet som original Capri får du vara ordentligt duktig om det ska få plats - redan 2,5" är trångt...
För effektens skull kan du lika gärna dra dubbla 2,25" pipor efter förgreningen. Då kan du ju också köpa ett färdigt bakre system till Capri V6 så sparar du massor av tid.
Jag har byggt ett par-tre olika system till Capri MkII/III och det är inte kul att komma runt bakaxeln. Kan du nöja dig med att gå under axeln, med allt vad det innebär (kass markfrigång, problem att hissa upp bilen) är det förstås mycket lättare.
/Gustaf
Vad har du för mail då Benan?!
Pinto, har inte kollat det.. Men omöjligt kan det ju inte vara? Annars får man väl splitta precis efter axeln? :)
therealpinto
2004-03-18, 07:42
Hej
Splitta efter axeln? Det är helt kört.
På Capri MkII/III så kommer avgasröret mot bakaxeln på insidan av bladfädern, och mitt på "axelkröken" viker röret ut så att det går ut på utsidan av axeln, bakåt. Röret korsar alltså bakaxeln på tvären.
Direkt efter axeln sitter tanken, så där kommer man inte fram med rör emellan (om man inte drar dem under tanken men då får man ingen markfrigång).
Ett hett tips, ta hem bilen och kolla under innan du smider för mycket planer ;-)
/Gustaf
Hehe, klart att jag smider planer innan jag fått hem den ;) Hinner ju ändå inte få bilen på gatan denna sommar, så jag har ju över ett år på mig att modda. Kan man få en bil att se ut som något annat så måste man kunna bygga om lite under.. Om man flyttar tanken då? Eller om om gör så att röret går ovanför tanken, man dödar plåten åvanför så att röret går där vart reservdäcket sitter, så svetsar man bara igen hålet inne i bilen så man inte får så mycket ljud inne i bilen..
Mikael S
2004-03-18, 08:32
Ett 2.5 tum system räcker väldigt långt. Låter bättre och är 38ggr lättare att bygga :)
Tycker personligen att Caprin är klart snyggast med ett rör i bak.
Ett hett tips är att bygga 2.5 tum hela vägen och avsluta med simons stora runda burk i bak. Volvo motorerna låter lagom bra med det och en trimkam :)
http://skogenracing.myftp.org/Film/Film5/Amazon2.MPG min gamla Amazonpå tomgång :) (b21et)
therealpinto
2004-03-18, 09:01
Hej
Ska man bygga om alltihop bak så tycker jag att man ska titta på att ta bort reservhjulsbaljan och flytta upp tanken - kanske ändra form på den också.
Det är rätt mycket jobb men då kan man också se till att det går att få in ett panhardstag som håller lite bättre koll på bakaxeln...
Att dra avgasrör ovanför tanken är inte så smidigt ;-)
/Gustaf
Mikael S, joo. 2.5" skulle nog räcka, 2 stycken, och sen slutrör typ 3", bara det låter bra och sånt. Fin Amazon :D Såg inte så mycket av den, men verkade fin :rolleyes:
Pinto, Okej. Men är det inte jobbigt att flytta upp tanken? Eller är det bara att trycka upp den och "spänna fast" utan att modda något annat?
Varför är det inte smidigt att dra ovanför tanken? Bara att stoppa in ett rör ovanför väl? Eller tänker du på något annat?
:)
therealpinto
2004-03-18, 09:57
Hej
Jo, det är jobbigt att flytta upp tanken.
Ovanför tanken har du reservhjulsbaljan, ska du dra avgasrör genom den hade du tänkt? Det kommer att bli varmt och rätt svårmekat...
/Gustaf
Originally posted by therealpinto
Hej
Jo, det är jobbigt att flytta upp tanken.
Ovanför tanken har du reservhjulsbaljan, ska du dra avgasrör genom den hade du tänkt? Det kommer att bli varmt och rätt svårmekat...
/Gustaf
Jepp. Det var vad jag hade tänkt. :rolleyes:
Hur jobbigt på en skala 1-10?
Är det för jobbigt skuvar jag på ett fejkrör eller ett 1" och sen skruvar på en slutrör på 3" :rolleyes:
cosworth_capri@hotmail.com har jag!
Lägg till mig så ska vi fixa det! :) Har inte tid att skriva nu på jobbet..
Mikael S
2004-03-18, 11:09
Originally posted by Fordie
Mikael S, joo. 2.5" skulle nog räcka, 2 stycken, och sen slutrör typ 3"
Nej nej inte två st, Ett räcker, du vill väl inte ha traktorljud hoppas jag :)
Maverick
2004-03-18, 11:26
Originally posted by Mikael Skogsberg
Nej nej inte två st, Ett räcker, du vill väl inte ha traktorljud hoppas jag :)
Jag har dubbla 2.5" under min capri, och den ska inte låta som en traktor hoppas jag:D Iofs så har jag ju två turbosar också!
/Tomas
Benan, allright. Jag har lagt till dig nu. Notera dock att du måste blockera mig om jag blir dryg (varit vaken sen 16.00 igår, men måste vända dygnet nu när mormor kommer med stålar ;)) så jag börjar "lite" trött :rolleyes:
Mikael S, om jag var ute efter ett skulle jag ju inte stoppa på ett 2.5" då jag har ett komplett 3" system med simons och racekatt :)
Vill ju ha 2 för att det är "tufft"..
Maverick, jag vill också ha 2 turbo.. Undra om man kan bygga om insprutet så att en turbo funkar där också :rolleyes:
Mikael S
2004-03-18, 11:36
Originally posted by Maverick
Jag har dubbla 2.5" under min capri, och den ska inte låta som en traktor hoppas jag:D Iofs så har jag ju två turbosar också!
/Tomas
Hehe nu har du en riktig motor också :)
Mikael S
2004-03-18, 11:39
Originally posted by Fordie
Mikael S, om jag var ute efter ett skulle jag ju inte stoppa på ett 2.5" då jag har ett komplett 3" system med simons och racekatt :)
Vill ju ha 2 för att det är "tufft"..
Maverick, jag vill också ha 2 turbo.. Undra om man kan bygga om insprutet så att en turbo funkar där också :rolleyes:
Nu surrar du lite tror jag :D
Nöj dig med det du har isfåfall. Motorn är så pass liten så det blir lite löjeväckande med dubbla 2.5". Dessutom kommer den att låta förjävligt.
therealpinto
2004-03-18, 11:42
Hej
Hur jobbigt det är att flytta tanken beror ju på hur duktig du är. Men det handlar om att kapa ur golvet och reservhjulsbaljan, bocka till plåtar som blir nytt golv och svetsa i, samt hitta en passande tank och bygga fästen till den.
Jag skulle bara rekommendera det om man verkligen vet vad man vill, och om man samtidigt gör andra ändringar.
/Gustaf
Mikael S, nä, men jag vill ju ha 2 rör. :D
Pinto, okej. Jag har bara svetsat typ på plåt som ska slängas, aldrig gjort något jobb, men svetsa i sig borde väl inte vara så svårt? Jag är rätt finurlig osv, så det kanske inte är något problem? :)
Viktigaste är att du har downpipen i 3 tum.Resten kan du ha i 2,5.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.