Visa fullständig version : Sidolister Sierra...
Tjo!
Är sidolisterna på Sierrorna limmade?
För jag skulle vilja ha bort mina... är det isf bara å slita bort dom och sen gnugga lim eller finns det risk för att det kan bli skador på lacken? Nån som vet?
//MVH Fredrik :cool:
novajonas
2003-08-23, 17:56
sitter med någon slags nit...
Listerna är limmade. men vissa sierra moddeler (tror det har med års moddel att göra) har hål bakom listerna men de är ändå bara limmade. jag är nästan helt säker på det.
Hmm, okej... min är en sen -89'a om det har något med saken att göra? Vore som bra att få reda på innan man börjar riva och slita... :)
Är det bara att försiktigt bryta bort dom eller ska man "såga" sig igenom limmet med t ex. en fiskelina eller något för att skona lacken?
Alla förslag är välkomna. :D
//MVH Fredrik
Funkar o slita bort dom om du inte ska använda dem någon mer.. men om du bara ska kolla om det är hål bakom så kan du ju köra me fiskelina teorin o kolla sen sen om det är hål så limmar du tillbax.
SierraV6
2003-08-23, 18:45
Hej!
Min 90:a 2,9 Ghia hade skruvade lister. Jag har bytt dörrar på min och satte på dörrar från en 89:a (tror det var en GL). Listerna från 89:an gick lätt att ta bort med en fiskelina, men med 90:ans lister var det värre.
Om du har en Ghia med de breda listerna (ca 55mm hög) som har en lös insats (förutom den kromade listen), i listen så är de skruvade. Om du tar bort dörrsidan och lyser med en ficklampa kan du se var skruvarna sitter, om du har några.
Jag blev tvungen att köpa nya lister hos Ford, och det var inte billigt. Eventuellt kanske du kan ta bort insatslisten i listen och ta bort skruvarna. Listen och insatsen fanns att köpa separat, men de var tvungna att beställa hem den från tyskland. Dessutom var insatsen på ena sidan slut, så jag fick köpa två st. lister till samma sida och sen ändra lite på den ena, men det gick.
Om du ska ta bort listerna helt och inte sätta dit nya så vågar du nog slita bort de gamla, så gjorde jag och det blev inga skador. fast säkrast är nog att ta med fiskelina och "såga" bort dem. Sedan gnugga bort limmet och putsa upp med polish. I och för sig är min Sierra vit, och jag kan nog tänka mig att om man har en mörk lack så finns det nog risk för att det syns tydligare var listerna suttit.
/Anders
novajonas
2003-08-23, 23:21
på min 89: a satt de iaf. med nitar och lite lim bara att bända loss!:D
Jag tog bort mina lister o min e en 88:a o där var dom bara limmade men jag hade hål bakom mina men dom var lätta att ta bort tyckte jag..
på min 89:a vart det limmat/skruvat
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.