handdator

Visa fullständig version : topplockspacking sierra 4x4 cosworth & ryker från avgassystemet..

sagiz
2011-05-25, 22:20
Tjena!

Jag undrar vad för topppackning man bör ha på tex min motor..

http://www.garaget.org/?car=242761

Saken är att det va någon som sa till mig att min topplockspackning är en svag länk i min motor..

Och jag har märkt att min motor läcker olja, ser ut att komma mellan toppen och blocket, får hälla i olja väldigt ofta.. har hällt i lite över 2 liter nu på några dagar bara :Odd:

Bilen ryker från avgassystemet när man gasar lite, det gör den inte alltid men börjat bli mer nu.. det kommer och går kan man säga, det ryker ganska mycket när det väl gör.

Någon som kan hjälpa mig med lite info?

Tacksam för svar!

Mvh Agge

SK Racing
2011-05-25, 22:56
Val av toppackning låter jag andra svara på, men en svag länk vet jag ju inte om den är på en cossa direkt.

Vad som däremot är en svag länk är många sk mekaniker :Odd: som inte kollar planhet på topp och block innan montering, samt glömmer att gängrensa toppskruvarnas infästning i blocket och därigenom får ett felaktigt moment och därigenom blåser div packningar, ja att då skylla på packningarna är ju smidigt.

Drar olja kan ju bero på sliten turbo/kolvringar, ryker bilen blått vid uppstart så är det oftast ventiltätningarna som gett upp, ja sen givetvis yttre läckage, men det går ju inte o missa ;)

sagiz
2011-05-25, 23:32
Tjena!

Okej, jag kan inget om denna bilen tyvärr.. det som står på min sida på garaget.org det är det ända som jag "vet" om bilen..

Aa det ryker vid uppstart och efter det också, sen kan det försvinna och komma tillbaka igen när man gasar lite efter man kört en stund.. så det kommer och går.

Tack!

Mvh Agge

MalZon
2011-05-25, 23:40
Ryker den vitt eller blått? Vilket bränsle kör du på? Högt tryck i expansionskärlet?

Mvh Jonas

sagiz
2011-05-26, 08:30
hmm de ryker typ vit/blått, de ser mer ut som blårök.. ne har inte märkt om det är tryck i expansionkärl, ska köra med bilen idag med så ska jag kolla mer noggrant det med expansionkärlet.

Motorn den går jämt och fint, tikar lite när det inte finns tillräckligt med olja, men jag kollar den typ hela tiden när jag använder den.. tempen är normal enligt mätare.

Kan säga att den dumpventilen jag har, den dumpar inte.. den är spänd till max, man hör bara de ljudet som man får när trycket går tbx till turbon. det ska tydligen inte va så bra för turbon?

Mvh Agge

sagiz
2011-05-26, 12:51
Det blir inte tryck i expansionkärlet och de är blårök..
Mvh agge

SK Racing
2011-05-26, 17:02
Då är sotvispen eller ringarna slut, om du när motorn är igång lossar oljelocket, ventilerar den mycket då? I så fall mår dina ringar inte så bra.

Lossa intagsslangen till turbon och kolla hur mycket glapp du har i axlen för att få en uppfattning om turbons tillstånd.

Hur mycket som är normalt glapp har jag ingen koll på då turbo inte tillhör min repetoar.

farsan
2011-05-26, 18:01
En tumregel när det gäller turbo är att den aldrig får glappa in o ut, en kullagrad glappar ganska minimalt i sidled medans en glidlagrad glappar desto mer i sidled utan oljetryck.

sagiz
2011-05-26, 21:59
Tjena!

Jag testade det med öppna påfyllnings locket, det va inget sug/ventilation.. de va bara kammen som lät när den gick runt, turbon har jag inte kollat än om det glappar men ska göra det :)

Tack!

Mvh Agge

sagiz
2011-05-28, 13:33
Tack för alla svar :)

Tråden kan tas bort!

Mvh Agge

Overdrift-johan
2011-05-30, 08:42
Jag antar att det var turbon som var problemet. Men skriv gärna ut vad lösningen var istället, så hjälper du nästa person som har samma problem.

sagiz
2011-05-30, 21:28
Tjena Johan!

Jag har inte löst det än, men jag ska kolla vidare på det.. det rycker lite när man accelerar, och när man står still och gasar lite.. det är inte alltid det rycker, som sagt det kommer och går..

Men kan passa på att fråga, min dump den suger in luft, asså om man sätter handen för på dumpen så känner man hur den suger.. är det vanligt?

Mvh Agge

Johansson
2011-05-31, 06:43
Finns väl olika dumpventiler, en del står öppna på tomgång och andra är stängda. Har du bil med luftmängdmätare så måste den vara stängd om jag inte minns fel.

//Linus

Overdrift-johan
2011-05-31, 07:14
Tjena Johan!

Jag har inte löst det än, men jag ska kolla vidare på det.. det rycker lite när man accelerar, och när man står still och gasar lite.. det är inte alltid det rycker, som sagt det kommer och går..

Men kan passa på att fråga, min dump den suger in luft, asså om man sätter handen för på dumpen så känner man hur den suger.. är det vanligt?

Mvh Agge

Det spelar väll ingen roll om den suger in lite luft där :) sålänge den stänger när det blir lite tryck.

sagiz
2011-05-31, 10:22
tjena:)
Okej gött då vet jag det, tack :)

har problem med min dump att den gummi oringen hoppar av när den dumpar så läcker den.. så har dragit åt fjädern mycket så den inte öppnar alls.. jag får nog köpa ny dump tror jag..

mvh agge