Visa fullständig version : Hjullager Focus
Jag bytte skivor och belägg bak igår och upptäckte då att ena hjullagret är dåligt....hade tänkt att själv byta hjullager på min Focus -99 HGV, men har inte en aning om hur man gör....jag har väl kanske inte tummen mitt i handen, men detta har jag aldrig gjort. Kollade lite snabbt..fick inte ens bort smörjkoppen utan att ev. förstöra den. Behöver man paja den och köpa ny för att komma åt lagret ? Ngn vänlig själ som har ngt tips/skiss om hur man gör så blir jag evigt tacksam ! Mvh // Peter :confused:
bmwpower
2004-03-19, 11:50
Jag förmoda att det ser ut som på alla andra bilar.
Ta en stor polygrip och kläm runt smörjkoppen och sedan vickar du på tången så lossnar koppen
Sen är det bara till att ta bort sprinten som håller muttern på plast.
Det görs lättast genom att räta ut den med en tång sedan dra loss den med en polygrip
Smörjkoppen är rund, så det finns inte en chans i världen att få tag med ngn polygrip eller liknande..testat att snedslå lite med en hammare utan resultat...
Man brukar köpa ny kopp kostnad ca 10-20 kr...
Kan ev höra med dom här www.ffcs.nu
bmwpower
2004-03-19, 13:04
annars så är det bara att ta en lite skruvmejsel i kanten.
Jag men att du ska ta polygripen med näbben om du förstår hur jag menar:rolleyes:
Försänk en biljardboll så att 1/3 sticker fram, greppa sen den delen med en polygrip så får du se hur lätt det är ;) Jag hajjar vad du menar men det funkar/funkade inte + alla mejslar testades. Iofs gjordes allt detta under en kort stressig period så ett nytt försök ska göras när mer tid finnes......
bmwpower
2004-03-19, 13:49
ja då förstår jag:D
Då tar man en hugmejsel och sätter på kulans topp och klipper till med kluban inte så att man slå hål
Få av smörjkoppen e väl det lilla problemet.
Få ut dom gamla lagerbanorna och pressa dit nya eju betydligt mycket jobbigare om man inte har lämpliga verktyg.
Har du inte gjort innan så vette fan om du ska på skiten, ska ju spännas 350nm på en cossie, så det e väl ngt liknande på din bil.
bmwpower
2004-03-20, 12:04
Lagerbanorna knacka man ned med ett dorn
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.