Visa fullständig version : Kompressorn startar inte på Mondeo -01
Klimat anläggningen fungera inte längre -:(
Jag har fyllt den med ny kylvätska ( på verkstad)
Dom har kollat att det inte är nåt läckage.
Men skivan längst ut på kompressorn snurrar inte, det "verkar finnas ström till kompressorn. ( det är testat på kablarna till kompresorn).
Jag fick tips om att ta lös skivan längst ut och ta bort ett bricka men det hjälpte inte. Den startar inte än då.
Har nån något tips?
Snurrar skivan om komressorn har pajat?
/Sikt
Skivan längs ut är direkt kopplad till AC kompressorn och skall snurra med då dess magnetkoppling slår till som då alltså står still då kompressorn inte jobbar med motorn i gång. Vilket betyder med avslagen motor att man för hand skall kunna dra runt kompressorn med den yttre skivan medan remhjulet då löper fritt.
Är det verkligen felsökt till att magnetkopplingen får tillslagsspänning så kan det vara att magnetkopplingen kan behöva shimsas så att den kan gå i riktigt ingrepp. Men det brukar ändå kunna höras när/om magnetkopplingen slår till och från då AC är tillslagen med motorn i gång.
Ja enligt verkstan så fanns det ström. Läste nån stans att det kan vara nån Lågtrycksventil ??? som kan vara paj. Men jag vet inte var den isåfall sitter.
Jag tog bort ett av shimsen men kan det vara så känsligt att det blen för mycket så jag skulle behöva ett tunnare?
Jo dessa magnetkopplingar är rätt känsliga med avståndet som jag inte riktigt minns hur stora tolleranserna är men det brukar inte vara speciellt stort. Men är det bekräftat spänning finns fram kan det klart röra sig om endera en defekt lågtrycksventil till även en högtrycksdito. Där man kan provstarta kompressorn genom högst tillfällig byggling dess kontakt.
Lite osäker på var dessa sitter på den modellen men för MK1 sitter lågtrycksventilen på torkfiltret nere till höger i motorrummets framkant och dess högtrycksventil på dess högtrycksrörs undersida ovanför kompressorn (mitt emot dess snabbkopplingsventil).
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.