Visa fullständig version : Rost på Mondeo mk4?
Jag lurar lite på att åter dyka in i "Ford-träsket" igen ;)
Det som skulle kunna bli aktuellt är en 2008 HGV diesel, men man undrar ju lite hur dessa klarar sig vad gäller rosten? Man har ju inte hört/läst så mkt om detta ännu, är det ett bra tecken eller är det för tidigt för att säga?
Lika illa som mk3?
vr00mfondel
2011-08-17, 06:59
Min MK4 är nog en av de första, den är tillverkad sent -07 och har nu gått drygt 13.000 mil. Hittills är där inga tecken på rost vad jag kan se, men det kan ju vara för tidigt för att avgöra också...
Tror att dom har blivit bättre gällande falsrosten:)!
Jo även otalet begbiltester hävdar med överlag att rostskyddet som detta med falsrosten kraftigt förbättrats på senare modeller som dessa det rör sig om och speciellt från januari 2008 blev det klara förbättringar av just rostskyddet för denna modell.
Jag har haft 3 års praktik via skolan på Ford i Ängelholm och där va inte många Mk4 mondeo som jag såg nån rost på:)
Finns rost problem med dem tyvärr , i kittningen bakom tröskeln under bilen kan rost bildas har sett det på ett fåtal bilar tyvärr
Jo inte ens denna modell är rostfri,,, http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-ford-mondeo-hgv-20-trend-2007-12603 och även här från samma tidning:http://www.vibilagare.se/test/langtest/begteststallet-fler-atgarder-nodvandiga-pa-ford-mondeo-30201
Finns rost problem med dem tyvärr , i kittningen bakom tröskeln under bilen kan rost bildas har sett det på ett fåtal bilar tyvärr
Bakom tröskeln? Precisera tack..
det går flera korta Kit strängar på golvplåten nära tröskeln där fukt tränger sig in inder och orsakar rost ,detta bör kontroleras på de tidigaste bilarna, fom 2011 har bilarna fått ett tjokt svart rostkydd under hela bilen.
det går flera korta Kit strängar på golvplåten nära tröskeln där fukt tränger sig in inder och orsakar rost ,detta bör kontroleras på de tidigaste bilarna, fom 2011 har bilarna fått ett tjokt svart rostkydd under hela bilen.
Okej. Men ford förstärkte ju rostskyddet 2008, är det inte bara bilar tillverkade före det som har problem?
Har med observerat detta fenomen på ett iaf 20 talet modeller och då på bilar tillverkade innan det datumet, januari 2008 (och som inte varit extra rostskyddsbehandlade). Som efter detta datom skall ha ett betydligt kraftigare rostskydd även gällande plåtpartierna bakom tröskeln som omnäms.
Men visst det är ändock aldig fel att kolla in detta närmare även på nyare bilar hur det ser ut med dess tätningar som ford allmänt råkat ut för att sådana släppt lite var stans på karossen.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.