Visa fullständig version : Den största dagen i mitt "motorliv"
Maverick
2003-08-23, 23:49
Hej!
Idag var det "prova din bil på strippen" i piteå. Se annan tråd....
Jag har haft som mål att klara en hög 13s repa med min turbocapri.
den vart iofs ingen 13s repa idag, men däremot klippte jag till med en 12.79 @ 177km/h
Jag har svävat som på moln ikväll!
Gustaf "therealpinto" Ulander lyckades också putsa sitt personliga rekord till14.91 @ 146km/h
/Tomas
Mr Niceguy
2003-08-23, 23:56
låter som en lyckad kväll!:D
novajonas
2003-08-24, 00:01
grattis!:cool:
Ååå jävlar!
Det va ju en MKT bra tid! Grattis!!
Va har du för spec på bilen då? :)
Stort Grattis!
Riktigt imponerad av både bilen och dej!
keep up the good work:)
therealpinto
2003-08-24, 08:42
Hej
Tomas "Maverick" gjorde en bra körning, vi ska också tacka Robin och Jörgen Ahlgren med team som hjälpte till att skruva - i första repan för dagen sprack hardyskivan så Robin drog iväg till Kåge för att hämta en "ny", medan vi andra mekade.
Bultarna till stödlagret började dras samtidigt som vi blev kallade till lineup...
Specen på bilen, tja Tomas, vad säger man? Capri MkI med 2.8 och singelturbo, som enligt GIK har alldeles för stor turbo, fel styrsystem och aldrig kommer att funka :-D
/Gustaf
Mikael S
2003-08-24, 11:08
Grattis :D
Snabbaste Caprin i sverige nu då?
cossiehenke
2003-08-24, 11:34
Originally posted by Maverick
Hej!
Idag var det "prova din bil på strippen" i piteå. Se annan tråd....
Jag har haft som mål att klara en hög 13s repa med min turbocapri.
den vart iofs ingen 13s repa idag, men däremot klippte jag till med en 12.79 @ 177km/h
Jag har svävat som på moln ikväll!
Gustaf "therealpinto" Ulander lyckades också putsa sitt personliga rekord till14.91 @ 146km/h
/Tomas
Bara en liten fråga:
Hur kan man hoppas på en hög 13 och köra en inte så hög 12:a?
Över 1 sek skillnad är ju hur mycket som helst!
Alltså skitbra kört mao!!
/ Henke
Snuskigt bra tid!! =)
vad kördes det med för däck?
Får gratulera!!!
/Andreas
therealpinto
2003-08-24, 15:38
Hej
Såvitt jag vet är det den bästa tiden satt med en gatreggad Capri de senaste åren, men det finns ju några V8-byggen som säkert utmanar - bland annat en silverfärgad, breddad MkIII från 08-området - fast jag vet inte om den är gatreggad.
Däck, hm, det är nåt regummerat 215/60-15 eller så om jag minns rätt.
/Gustaf
Väldigt imponerande än en gång!
Regumerade däck, å en bil som inte funkar enlig GIK :D
Det va inte dåligt alls du!!
MiniJensen
2003-08-24, 15:51
Låter som om det är bra "stånk" i bilen :D
Grattis!
Papillon
2003-08-24, 16:25
grymt bra ju! grattis får man väl säga :)
Mikael S
2003-08-24, 18:42
Originally posted by therealpinto
Hej
Såvitt jag vet är det den bästa tiden satt med en gatreggad Capri de senaste åren, men det finns ju några V8-byggen som säkert utmanar - bland annat en silverfärgad, breddad MkIII från 08-området - fast jag vet inte om den är gatreggad.
Däck, hm, det är nåt regummerat 215/60-15 eller så om jag minns rätt.
/Gustaf
Men kan inte tro att en gammal Ford med en sur 2.8 liters v6 bojsänke kan gå så otroligt bra. :D
Då är det inget speciellt gjort heller om jag har fattat rätt.
Portade toppar, andra kolvar. Orginal grenrör och en jätte turbo
Vad kan det där bygget kostat? Det är väl knappt femsiffrigt?
Med hans laddtryck på 1bar borde det vara 300hk i maskinen eller hur?
Hur verkar det vara med hållbarheten?
Grattis grattis igen :)
therealpinto
2003-08-24, 20:00
Hej
Hållbarhet är svårt att sia om, jag har ju hävdat att Pinton tål massor av stryk men min egen motor började ju ta vatten för Piteå, så nu är det dags att riva den - jag satte alltså personbästa med blåst toppackning ;-)
Helt klart är att när man börjar gå nedåt Tomas tider är det transmissionen som börjar ta mycket stryk.
Jag kunde knappt koncentrera mig på min egen körning efter att ha sett Tomas tid - eller var det kanske det som fick mig att klämma en 14s-repa igen? Hehe...
Effekt förresten, det är också svårt att gissa på. Det handlar ju om att förvalta den också...
/Gustaf
Mikael S
2003-08-24, 20:08
Hej
Hållbarhet är svårt att sia om, jag har ju hävdat att Pinton tål massor av stryk men min egen motor började ju ta vatten för Piteå, så nu är det dags att riva den - jag satte alltså personbästa med blåst toppackning ;-)
Helt klart är att när man börjar gå nedåt Tomas tider är det transmissionen som börjar ta mycket stryk.
Jag kunde knappt koncentrera mig på min egen körning efter att ha sett Tomas tid - eller var det kanske det som fick mig att klämma en 14s-repa igen? Hehe...
Effekt förresten, det är också svårt att gissa på. Det handlar ju om att förvalta den också...
/Gustaf
Ska du inte passa på att satsa lite mer på motorn nu då om du ändå ska plocka isär det. 14,91 är en mycket bra tid men det borde kunna bli lite bättre eller hur ;)
Maverick
2003-08-24, 21:53
hej!
det känns riktigt kul att visa att man kan åka fort för lite pengar!
Sen tror jag att det går att putsa tiden ytterligare med en lite bättre start, 60fots tiden var 2.020, så det kanske finns nån tiondel att hämta där. Sen kan man ju prova med gatslicks också.
Motorn har inte kostat många kronor,
turbo 3000
ic 800
portade toppar av gustaf billigt
koppling typ 2500 mins inte riktigt
lite packningar och småtjafs
men iaf under 10 000, sen är det lite annat som har kostat också, men ingen förmögenhet iaf.
och sen att GIK har dömt ut motorbygget gör ju bara saken roligare.
Nu ska caprin snart få sin vintervila och lite uppdateringar!
/Tomas
Tony-Avesta
2003-08-24, 23:30
GIK är för lustiga....
De dömmer nästan alltid ut allt som de inte själva sålt. Kommer alllllllldrig att fungera har man ju hört mer än en gång om man säger så.
Det lustigaste av allt är att de faktiskt dömmer saker som helt fel och kommer inte att funka, även om de sålt det själv t o m, fast det råkar ha gått nåt år sen det såldes...... När det såldes var ju visan en helt annan liksom. Helt rätt grejor, kommer att funka kanon......
Jah har köpt ett K&N-filter hos GIK för ca 10 år sen, det fick räcka för mig.
MVH Tony
Mikael S
2003-08-25, 06:27
Originally posted by Tony-Avesta
GIK är för lustiga....
De dömmer nästan alltid ut allt som de inte själva sålt. Kommer alllllllldrig att fungera har man ju hört mer än en gång om man säger så.
Det lustigaste av allt är att de faktiskt dömmer saker som helt fel och kommer inte att funka, även om de sålt det själv t o m, fast det råkar ha gått nåt år sen det såldes...... När det såldes var ju visan en helt annan liksom. Helt rätt grejor, kommer att funka kanon......
Jah har köpt ett K&N-filter hos GIK för ca 10 år sen, det fick räcka för mig.
MVH Tony
Du skulle haft kvar v6:an i din bil du också. Du ser ju hur bra dom går :p
therealpinto
2003-08-25, 06:48
Hej
Jodå, nog ska min motor uppgraderas en aning också, men det som begränsar effekten är att det spikar hur jag än gör. 750-790 grader i avgastemp före turbon, det spikar lik förbaskat.
"Rätt" lösning är förstås riktig motorstyrning men jag vet inte om det är pengar jag vill satsa på den bilen, just nu. Den som lever får se ;-)
/Gustaf
2.020sec i 60fot är inte doligt med regumerade däck
kan nog kapa en eller två tiondelar med M/H däck
grattis
vad använder du för motorstyrning?
vad har du för komp??
och vad är det för agregat?
hur är karaktären på motorn (om jag inte minns fel var det en rätt fet agg)?????
Vressner
2003-08-25, 08:11
Hej
Jodå, nog ska min motor uppgraderas en aning också, men det som begränsar effekten är att det spikar hur jag än gör. 750-790 grader i avgastemp före turbon, det spikar lik förbaskat.
"Rätt" lösning är förstås riktig motorstyrning men jag vet inte om det är pengar jag vill satsa på den bilen, just nu. Den som lever får se ;-)
/Gustaf
Hej!
Jag sålde ju den vita turbosierran för någon vecka sedan. Den började spika över ca 0.75 bar. Den nya ägaren löste det genom en boostretarder, typ smt6 eller något sådant... Nu laddas det 1 bar... där gick topp-packningen... Tydligen fungerade den boxen utmärkt!
Grattis till tiden!
/Andreas
Tony-Avesta
2003-08-25, 08:57
Nja, nu var det ju inte jag som baxade ur original 2,9 V6:an och lät den tillbringa några år i förrådet, till förmån för en 2,3 SAAB 9000 aero-maskin, utan killen som ägde bilen före mig.
Fast jag kanske nämnde det någon gång till honom, att det var en god idé......... ;-)
Hur bra idén var kanske man får en aning om när man betänker att bilen med endast 0,9 bars laddtryck odiffat och med 185/70X14 presterar:
0-100 5,79 s
Strippen ca:
60ft 2,49s 201m 9,11/137,3. 402m 13,77/171,4.
Allt med en koppling som gärna slirar.
Jag gissar att dessa siffror kan putsas en hel del när jag strax fått ihop bilen igen med ny växellåda med vettigare utväxling för bilen, med ny 600nm koppling, diffbroms eller svetsad snikvariant, lite greppigare däck i samma diskreta dimension, och justerat upp laddtrycket att följa den laddtryckskurva som programmet faktiskt har, vilket istället för max 0,9 överallt skall vara max 1,45 bar upp till 4000 rpm och 0,96 bar vid 5500 rpm. Det bör bli lite skillnad gissar jag ;-)
MVH Tony
Vressner
2003-08-25, 09:15
Originally posted by Tony-Avesta
Nja, nu var det ju inte jag som baxade ur original 2,9 V6:an och lät den tillbringa några år i förrådet, till förmån för en 2,3 SAAB 9000 aero-maskin, utan killen som ägde bilen före mig.
Fast jag kanske nämnde det någon gång till honom, att det var en god idé......... ;-)
Hur bra idén var kanske man får en aning om när man betänker att bilen med endast 0,9 bars laddtryck odiffat och med 185/70X14 presterar:
0-100 5,79 s
Strippen ca:
60ft 2,49s 201m 9,11/137,3. 402m 13,77/171,4.
Allt med en koppling som gärna slirar.
Jag gissar att dessa siffror kan putsas en hel del när jag strax fått ihop bilen igen med ny växellåda med vettigare utväxling för bilen, med ny 600nm koppling, diffbroms eller svetsad snikvariant, lite greppigare däck i samma diskreta dimension, och justerat upp laddtrycket att följa den laddtryckskurva som programmet faktiskt har, vilket istället för max 0,9 överallt skall vara max 1,45 bar upp till 4000 rpm och 0,96 bar vid 5500 rpm. Det bör bli lite skillnad gissar jag ;-)
MVH Tony
Den bilen är inte alls tråkig!! Volvo 850 fälgar passar om du vill köra med lite bredare sulor, men fortfarande vill se diskret ut...
/Andreas
Tony-Avesta
2003-08-25, 09:59
Eller SAAB 9000 fälgar.......
Har redan sådana ståendes beredda med 195/60X15 Yokohama A008.
MVH Tony
Man får gratullera! Som sagt, snuskigt bra tid!! :)
Så då får man väll känna sig besegrad nu då... :( ;)
Mikael S
2003-08-25, 11:33
Originally posted by Benan
Man får gratullera! Som sagt, snuskigt bra tid!! :)
Så då får man väll känna sig besegrad nu då... :( ;)
Det är bara att komma igen nästa år :D
bmwpower
2003-08-25, 11:36
Vad kul:)
therealpinto
2003-08-25, 12:17
Hej
Originally posted by RST S1
vad använder du för motorstyrning?
vad har du för komp??
och vad är det för agregat?
hur är karaktären på motorn (om jag inte minns fel var det en rätt fet agg)?????
Jag kan svara lite för Tomas räkning kanske....
Motorstyrningen är vanlig 2.8 EFI, till och med med standardspridare. 4 st spridare från Opel Rekord aktiveras av två tryckvakter som tillskott.
Kompet är 8.2:1, kolvar från USA-versionen av 2.8.
Aggregatet är ett Holset HX35W.
Karaktären är väl "sådär", den är lite trött i botten så man får väl ta sig en funderare på om det går att åtgärda.
/Gustaf
Jävlar kul killen! Grattis!
Bandit_nr1
2003-08-25, 18:47
Mycket bra jobbat du hänger nog av de flesta cossies här inkl min delta:)
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.