Visa fullständig version : Rostlagning
Originalet
2003-08-24, 00:54
Har tråkigt nog börjat komma några små rostprickar på bilen nu. Och jag tycker att det är bäst att fixa till innan det blir större.
Hur gör man för att bäst hålla rosten borta efter lagning?
Undrar dessutom vad det är för färg längst ner på Sierran, det mörkgråa, lite matta. Om det är någon färg som man måste köpa dyrt som original på Ford?
Bästa sättet att det att hålla är att vårda bilen lika bra som man alltid gjort och inte ge upp bara för att den visar lite ålderstecken. ;) m a o Tvätta å vaxa. Låt den inte stå insmetat i vägsalt på vintern utan hyr en timme i en uppvärmd GDS-hall på macken då och då och tvätta ordentligt, precis som på sommarn.
Den där gråa färgen har jag också undrat över. Den är lagd ovanpå den vanliga kulörfärgen och jag tror inte att det står någonstans vad den heter. Du får väl fråga på Ford helt enkelt. Då jag antar att du bara behöver väldigt lite så räcker det ju med ett litet bättringsstift. Kan väl inte vara så dyrt? Stora sprayburkar på macken är inte gratis heller.... :rolleyes:
Lycka till!
/ Magnus
Originalet
2003-08-24, 19:37
Nä självklart kommer man sköta bilen lika bra fast rosten kommer. Det är ju inte många prickar heller.
Den gråa behövs inte mycket nä, fast kanske ändå, funderar på att lacka innanför dörrarna med den nertill också.
Papillon
2003-08-24, 20:50
det bästa är väl att punktblästra bort rosten? då kan du vara säker på att du får bort all rost.
Originalet
2003-08-24, 21:05
Ingen aning hur man gör det, men det låter dyrt.
Jag brukade slipa ner helt, måla på med roststopp och sen lacka på det. Så gjorde jag med förra bilen iallafall.
Papillon
2003-08-24, 21:25
på mindre rostfläckar spelar det nog ingen större roll. är det "djup" rost eller vad man ska kalla det, så kan det vara svårt att få bort allt genom att enbart slipa. blästring innebär att man spolar sand mot rosten med högtryck eller nåt i den stilen. jag kan tyvärr inte ge dig ett bättre svar än såhär, någon mer erfaren inom rostlagning får ge sin synpunkt :)
Originalet
2003-08-24, 21:58
Ok, men då ska det nog gå bra att slipa bara. Det är enbart små prickar, högst 5mm i diameter.
Men hur gör man för att laga rosthål enkelt och bra. Har gjort det på en annan bil men det kom tillbaka igen hela tiden.
Men det är nog ingen fara på den här bilen, men det är bra att veta.
du måste få bort all rost i rosthålet alltså nästan göra ett större hål så att väggar i hålet inte fortfarande är rostiga!
sen sätta dit en platta o svetsa dit den sen slipa slipa och slipa tills det blir bra antar jag är inte helt säker men!
den färgen KAN du inte köpa som orginal hos ford...
gå till en färghandlare som sysslar med bil-lack så kan han säkert hjälpa dig!!
här i malmö-trakten t.ex så kan Colormix ordna färgen på sprayflaska!
chrille
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.