handdator

Visa fullständig version : Företag för ombyggnad av RS

Perrko
2011-09-18, 19:20
Sitter i tankar att göra en stor ombyggnad av min RS. Det handlar främst om motor och drivlina. Då jag inte har kunskaper för att göra det själv så hade det varit bra om det fanns ett företag som antingen har kunskapen, möjligheten och materialet eller också kontakterna till nåt annat företag som skulle vilja pröva på att göra något förhoppningsvis unikt i sverige.

Finns det någon här som skulle vilja tipsa om någon inom ett företag eller bara ett företag som skulle vara intresserade av att plocka ner en RS eller iaf diskutera möjligheterna eller är det endast att söka sig till de färdiga lösningar som redan finns?

C
2011-09-18, 22:12
Vad vill du ha gjort? Trim? 4x4?

Colding
2011-09-19, 09:08
Det låter nästan som om det är 4x4 på gång? Mkt intressant i sådant fall!

Perrko
2011-09-19, 17:49
Tanken är iaf att höra med något företag om dom skulle vara intresserade att försöka göra ett svenskt 4x4 bygge. Wolf har ju redan gjort det i tyskland och verkar nästan redo att börja installera i ett begränsat antal bilar om jag förstått det rätt. Hade varit roligt att iaf ha diskussionen och komma fram till om det vore möjligt eller inte med t ex. ett haldexsystem utan alltför stora förändringar. Eller om det är en imgjord evodrivlina som gäller.

Iaf så är tanken på att få ett företag som hjälper till med planering, byggnation och annat som jag inte tänkt på väldigt lockande. Sen så vore trim en självklarhet om man lyckas få till detta.

C
2011-09-20, 21:02
Det finns ett företag som satt haldex på en Focus ST förut och det är BSR. Dock har jag aldrig sett bilen fungera. Dock hade jag valt ett mekaniskt system istället om man ska använda bilen på tex bana. Lamdelldiffbroms, Viskodiffbroms eller Torsen. Så det blir förutsägbart.

Var det inte ytterligare ett tyskt företag som gjorde 4x4 för 10,000 Euro monterat och klart? Tror det var med lamelldiffbroms.

Peter 75
2011-09-21, 21:33
Hej.

Wolf har gjort ett 4x4 system till RS. Riktigt bra att köra faktisk, den hoppande framvagnen var helt borta så starterna blev helt klart bättre.
vikten har jag för mig var ca 100kg extra.
Det dom hade gort var att tagit delarna från Ford Kuga och skruvat dit.
Inga varningslampor lös. Det påstods vara 400hp i den men det köper jag
inte, kalibreringen var inte så bra gjord då den gick väldigt ryckigt, men sådant är ju inga problem att förbättra, största felet som jag såg
förutom "extra vikten", "dålig mjukvara", var att hjulbasen hade blivit längre
sa bakre hjulet satt ca 2 cm längre bak så hjulet centrerade inte i
hjul huset vilket jag tyckte såg bedrövlight ut.

Jag har funderat på samma banor med min, men det största problemet jag ser är hållbarheten skall man han en 4wd drivlina som håller ordentligt så kostar det jä......... mass, och håller det inte så kvittar det.

Mvh
Peter

dannemare
2011-09-22, 07:05
största felet som jag såg förutom "extra vikten", "dålig mjukvara", var att hjulbasen hade blivit längre sa bakre hjulet satt ca 2 cm längre bak så hjulet centrerade inte i hjul huset vilket jag tyckte såg bedrövlight ut.

http://sentinel.dk/images/smiley/yep.gif

http://sentinel.dk/images/wolfrs.jpg

Colding
2011-09-22, 08:00
Trist att det ser ut på det där viset.. Går inte drivlinor att kapa ned?

C
2011-09-22, 09:08
Frågan är vad som skiljer på bakvagnarna på en kuga och en s40 T5 awd?

marsch
2011-09-22, 11:02
vet inte hur det är med RSen, men bakvagnen från Volvo sitter fint på en ST iaf.

Perrko
2011-09-22, 16:57
Kul att det blev lite diskussioner här :-). Peter, skulle du och ditt företag ha dom kunskaper och kontakter som skulle krävas för att göra ett sånt här bygge? Vad skulle du ha satsat på, en ren kopia av wolf system eller något helt annat? Och bara för sakens skull, vad tror du att det skulle kosta ungefär att få till ett 4x4 system?

Vore ju lite roligt om man kunde få fram något nytt som kanske kan funka minst lika bra som det wolf har tagit fram.

Peter 75
2011-09-23, 18:00
Hej.

Det projektet skulle vi nog lösa, jag skulle inte gjort som Wolf pga bak hjulens centrering. Haldexens funktion fullt ut har jag funderat en del på och det borde gå att, annars kan man ganska enkelt köra 4 wd av eller på.

Jag skall fundera lite på det om du vill, tyvärr finns det en risk att det kostar en hel del i bara mtrl.

Mvh
Peter

therealpinto
2011-09-23, 18:20
Att centrera hjulen måste vara en bagatell om man bara inte är för rädd att kapa i prylarna.

Värt att tänka på är att om bilen ska reggae, så är det smartare att utgå från en vanlig Focus, och använda RS framvagn och motor, samt den drivlina man vill ha. Då blir det garanterat ombyggt fordon och möjligt att regga. Bygger man på en RS kan det bli diskussion om att för lite är ändrat om man behåller original motor, frambromsar etc.

Gustaf

Perrko
2011-09-24, 06:28
Hej.

Det projektet skulle vi nog lösa, jag skulle inte gjort som Wolf pga bak hjulens centrering. Haldexens funktion fullt ut har jag funderat en del på och det borde gå att, annars kan man ganska enkelt köra 4 wd av eller på.

Jag skall fundera lite på det om du vill, tyvärr finns det en risk att det kostar en hel del i bara mtrl.

Mvh
Peter

Du får gärna fundera på det och komma med förslag på hur det skulle genomföras och vad det skulle bli för delar och vad kostnaden eventuellt skulle bli. Kan inte garantera att det blir av inom den närmaste framtiden beroende på kostnad osv men det vore iaf kul at veta hur systemet skulle se ut ungefär.
vad tror du om registreringen på bilen efter en sån modifiering på bilen, blir det klassat som ett hemmabygge eller skulle det bli något annat? Kul att du vill ta dig tid och kolla upp lite, ska bli spännande att se vad du kommer fram till.

nextuz
2011-09-24, 14:26
vad tror du om registreringen på bilen efter en sån modifiering på bilen, blir det klassat som ett hemmabygge eller skulle det bli något annat?

I det fallet bör du lyssna på Gustaf therealpinto som skriver här i tråden...

Perrko
2011-09-25, 07:02
Att centrera hjulen måste vara en bagatell om man bara inte är för rädd att kapa i prylarna.

Värt att tänka på är att om bilen ska reggae, så är det smartare att utgå från en vanlig Focus, och använda RS framvagn och motor, samt den drivlina man vill ha. Då blir det garanterat ombyggt fordon och möjligt att regga. Bygger man på en RS kan det bli diskussion om att för lite är ändrat om man behåller original motor, frambromsar etc.

Gustaf

Låter trist att dom kanske inte godkänner det hela om man inte bygger om mer... Det var ju just för att det är en RS som jag skulle vilja bygga om den, inte använda en annan bil och sen flytta över saker till den.

Men om det är som du säger så får det antingen bli att lägga planerna på hyllan eller gå med wolfs alternativ om det finns några kvar att boka när det väl blir dags.

therealpinto
2011-09-25, 08:29
Jo, det är trist.

Men om man är ute efter en Focus med RS-prestanda och fyrhjulsdrift, så gäller det att planera rätt. En snikig 3-dörrars Focus med rasad motor till exempel, borde man kunna hitta billigt i Tyskland. Sedan kan man kanske hitta en baksmälld RS att plocka motor, framvagn osv från. Då kan man ändå bygga en RS-klon som förmodligen inte blir dyrare än att bygga om en ny RS.

Det är ju inte heller säkert att en Wolf-byggd 4x4 går att regga i Sverige, det beror lite på hur de väljer att göra med sin pappershantering.

/Gustaf

Perrko
2011-09-26, 17:28
Jo, det är trist.

Men om man är ute efter en Focus med RS-prestanda och fyrhjulsdrift, så gäller det att planera rätt. En snikig 3-dörrars Focus med rasad motor till exempel, borde man kunna hitta billigt i Tyskland. Sedan kan man kanske hitta en baksmälld RS att plocka motor, framvagn osv från. Då kan man ändå bygga en RS-klon som förmodligen inte blir dyrare än att bygga om en ny RS.

Det är ju inte heller säkert att en Wolf-byggd 4x4 går att regga i Sverige, det beror lite på hur de väljer att göra med sin pappershantering.

/Gustaf

Okej, då får man se vad som händer i framtiden. Väntar på att Peter svarar då han kanske har någon kontakt som vet exakt huruvida det går att regga med den riktiga RS:en eller om man måste göra som du säger och bygga på en helt annan modell.

Annars får man se om det går att fixa billiga delar från utlandet om man fortfarande vill gå vidare med detta bygge.

Peter 75
2011-09-26, 19:02
Hej.

Det kräver lite mer modifieringar än bara 4wd för att den skall gå att regga, och pga regelverket kommer vi inte ta på oss ett komplett jobb inkl regbesiktning. däremot kan jag kolla på 4wd konvertering i mån av tid, då det är ett ganska omfattande kontrollerande om funktionaliteten samt delarna och modifieringen av karrossen för att kunna räkna på priset inom viss marginal. Mycket kan uppkomma under själva bygget med. Har sett priser på Wolfs uppgradering mellan 120 000kr och 150 000kr

Mvh
Peter

Perrko
2011-09-27, 18:39
Hej.

Det kräver lite mer modifieringar än bara 4wd för att den skall gå att regga, och pga regelverket kommer vi inte ta på oss ett komplett jobb inkl regbesiktning. däremot kan jag kolla på 4wd konvertering i mån av tid, då det är ett ganska omfattande kontrollerande om funktionaliteten samt delarna och modifieringen av karrossen för att kunna räkna på priset inom viss marginal. Mycket kan uppkomma under själva bygget med. Har sett priser på Wolfs uppgradering mellan 120 000kr och 150 000kr

Mvh
Peter

Trist att det inte går med den "lilla" modifieringen.
Vill du så får du gärna kolla och räkna på det och se vad det skulle bli för grejer som skulle användas, men är väldigt tveksam nu till att det kommer bli av om man inte kan få bilen reggad utan att göra ännu mer.
Det får väl bli till att skaffa sig en billig leksak istället med fyrkrafs och kanske bara besöka er med RS:en och uppgradera programvaran.

nextuz
2011-09-30, 14:18
Jo, det är trist.

/Gustaf

En S40 T5 AWD: 84 900:- 15 000 mil
http://www.blocket.se/halland/Volvo_S40_T5_AWD_NAVI_34931134.htm?ca=6&w=3

En focus: 52 000:- 14 000 mil
http://www.blocket.se/uppsala/Ford_focus_35724069.htm?ca=6&w=3

Bara hem o mecka ;)

ELLER

Focus Herrgårdsvagn
http://www.blocket.se/vasterbotten/Ford_focus_ffv_125hk_36074016.htm?ca=6&w=3

Volvo v50
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V50_T5_AWD_36300932.htm?ca=6&w=3

De är ju än tuffare.. ;)