Visa fullständig version : Ford Focus, hur smala däck?
Hej
Hur smala däck kan man ha? Jag har nyss köpte en Ford Focus kombi 2009 med 205-däck på. Det ser väldigt brett ut får en så liten bil med relativt lite hästkrafter. Kan man inte lägga på 185'or på vintern ? Vad är fördelen med 205 på en bil som går rakt fram på motorväg?
Annars verkar det vara en mycket prisvärd bil, trevlig på alla sätt. Motorvarvet verkar onödigt högt, hade gärna kuggat om och fått ner det 500 varv vid 110 fast det är väl inte möjligt?
Hälsningar
Lennart
Det beror på vilken motor Du har, och vad helbilsgodkännandet säger om Din bil. 205-däck är ju dock stabilare än 185ór, vilket är en stor skillnad när Du måste svänga.
Jag har den lilla 1800 cc flexifuel. Med dagens restriktioner på hur kul man får ha på vägarna, där varje antydan till kurva orsakar begränsning till 70 med fartkamera undrar jag om man behöver mer än 135 diagonaldäck. Bilen är ju rätt vettigt byggd med relativt låg tyngdpungt känns det som.
Jag förstår jag tappar prestanda, men allt är ju relativt. Hur mycket prestanda för undanmanöver har en liten bil med rejält släp som dundrar fram i 110+ på motorvägen? Hur mycket marginal har man med sina 245 lågprofildäck på sin Audi A8 i vänsterfilen i slagregn när det går i 160 ?
Riktigt breda däck vinner ju alltid på torr asfalt, men i nysnö och modd har mina bilar med "cykeldäck" kört 8or kring vingliga SUV. Eller hur mycket grepp ger nya dubbdäck på blöt asfalt med 10 plusgrader här på "wet-kusten".
Jag ska fundera vidare på smala däck :-) tack för kommentar!
Är med av den skolan och egna rätt omfattande erfarenheter att iaf med just vinterdäcken gå ned lite i däcksbredd och vinner efter iaf egna körförhållanden osv mycket med lite smalare vinterdäck som du med nämner exempel på. Som ändå medger en hel del "svängande".
Visst skall man hårddra det hela brukar det framgå i bilens registreringspapper vilka dimmensioner man har att välja på med helbilsgodkända fordon. Men värt att kolla upp i vilket fall att inte hjulens rullomkrets helst inte över/understiger 5% som regelverket där föreskriver. En sida tex man kan kolla upp passande dimmensioner:http://dack.tk/
Polisen, som vill ha säkra däck, har gjort en lös undersöknig på vad för olika vinterväglag vi har i hela Sthlms län. 90% av dagarna 2007-2009 var torr packad snö, nästan barmark och blöt barmark. Därför kör de så brett som de har tillåtelse till. De andra 10% då det är snömodd, snöslask och liknande får man köra lite försiktigare på så man inte får planing.
Jag tycker det är en vettig inställning så jag har 235/35 19" hakka7 och har aldrig varit mer nöjd. Så varför inte köra de 205 du ska ha på bilen och ta det lite lugnare på 10% av dagarna å köra säkrare på 90% av dagarna? ;)
Mvh C
Det är allltid kul att bolla lite ideer. Här i Göteborgstrakten tror jag att det är blöt asfalt 90% av tiden, resten snömodd :-) Folk kör in i baken på varandra dagligen oberoende av bredd på däcken, för stor avstånd gör ju att man kommer senare till jobbet. Jag rullar nog vidare med mina 205, jag tycker bara det känns onödigt på en bil som inte trivs över 120 km/h.
Att polisen vill ha prestanda kan man ju förstå, men vanliga barnvagnstransportörer med max 30% uppmärksamhet på trafiken runt omkring tror jag inte däck-bredden räddar liv. Man måste ju upptäcka ttt något är på väg att gå snett för att ens börja bromsa/väja!!
Det finns förmodligen lika många "utredningar/forskningar" som tyder åt båda hållen i ämnet och sedan gällande tron får det väl i så fall bli upp till var och en att avgöra då ;-)
Nu är det så att mot moddplaning så är det bättre med smalare däck, annars så är moderna däck konstruerade att man eftersträvar att ha så mycket gummi som möjligt mot backen, det är där friktionen sitter. Men Har Du en FFV Focus så tror jag nog att Du får 195 65 15 på din, men då krävs det nya hjul/fälgar så kör vidare på dina 205:or och fundera när det är dags att byta ut dom.
Jo där för man ju naturligtis vis med väga till vad det är fråga om för bil osv där det knappast som exempel inte är tillrådligt att slänga på en uppsättning 185:or på en 300 hk bil.
Så till trådskaparen är det så likabäst att iaf köra slut på dom han har och sedan överväga fortsatt däckval till FFV bilen. Ekonomiskt har man iaf sällan något att hämta in på smalare däck mer än att möjligen är dessa något billigare i inköp.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.