Visa fullständig version : Hur kolla utrustningsnivå Mondeo 05
Ska kolla på en Mondeo som tillverkades 2004-12 och togs i trafik 2005-02, denna säljs av ett dödsbo vilket troligtvis gör det svårt att få reda på utrustningsnivå på bilen från dom. Några tips hur jag kan kolla detta?
Vad är enklaste sättet att kontrollera att AC:n fungerar nu när det är vinter och man knappast känner att den kyler?
Har en drös broschyrer liggandes som i bland kommer till pass och skulle kunna bistå med lite info om den tilltänkta modellen,, så bra vore att iaf få reda på modellnamnet som tex "Abiente" "Steel" osv. Detta borde med gå att få fram via regnummret på bilen.
För koll av AC funktionen är det bra om utetemperaturen är över 4-5 plusgrader då dessa system annars automatiskt slår i från.
Alternativ att testa denna i varmgarage då man bör kunna höra hur AC- kompressorn slår till och från med ungefär 20 sekunders mellan rum.
Med motorhuven öppen kan man också känna att AC systememets smalare rör blir väldigt kallt.
Jag har registreringsnummer men vart kan man baserat på detta hitta modellnamnet på bilen?
Stämmer det går troligt inte via regnummer få fram modellvarianten, men bör iaf vara möjligt via en fordhandlare få fram vilken utrustningsnivå/namn bilen i fråga har.
Men jag förstår precis din fundering att det vore ju bra om det är en enkel Ambiente eller en betydligt lyxigare Ghia osv.
Pratade med Bilbolaget i Östersund som servar Ford och dom kunde inte se något.
therealpinto
2011-12-30, 16:09
Googla fram Ford ETIS, där brukar det gå att få fram. Ibland på regnr, oftast på chassinr (vin).
Gustaf
Ja får du bara fram modell/utrustnings namnet som sagt kan jag nämna vad som är standard osv på just den modellen.
Så se om du kan få fram något ur denna info..
Hittade följande info, blir dock inte klokare.
Huvudfunktioner
Tillverkningsdatum: 14.12.2004
Modell: Mondeo 2001-2007
Karosstyp: Herrgårdsvagn
Version: Serie 40
Motor: 2.0L Duratec HE SEFI (145PS)
Växellåda: 5-växlad manuell - MTX75
Drivning: LHD FWD
Axelutväxling: 4.06
Avgasrening: Avgasnorm Steg IV
Luftkonditionering: Automatisk Temperaturreglering
Region: (+)"S"
Lackering: Tonic (met)
Klädsel: Tria
Hittade följande information från denna bil som finns på Blocket och den är en Trend.
http://www.blocket.se/halland/Ford_Mondeo_2_0_Trend_HGV__145hk__37664429.htm?ca= 3&w=3
Huvudfunktioner
Tillverkningsdatum: 24.03.2005
Modell: Mondeo 2001-2007
Karosstyp: Herrgårdsvagn
Version: Serie 40
Motor: 2.0L Duratec HE SEFI (145PS)
Växellåda: 5-växlad manuell - MTX75
Drivning: LHD FWD
Axelutväxling: 4.06
Avgasrening: Avgasnorm Steg IV
Luftkonditionering: Automatisk Temperaturreglering
Region: (+)"S"
Lackering: Machine Silver (met)
Klädsel: Tria
När jag söker på de som heter Ghia så går det in som serie 50. Så vad har Trend för utrustning? I min nuvarande Ghia har jag både antispinn och antisladd.
Okey det gav iaf lite resultat med lite detektivarbete,, och iaf enligt 2005 års broschyr över Mondeo finns följande modeller. Från den enklaste "Ambiente", "Steel", Ghia/GhiaX, "Titanium", "Titanium", "Titanium" och så "ST220".
Så troligt är "Trend" (som dock inte finns med i denna broschyr -05 densamma som "Steel" som ligger mellan "Ambiente" och "Ghia". Som med verkar stämma utrustningsmässigt och enligt denna har samtliga Mondeo både TCS (antispinn) som ESP (antisladd) av 2005 års modell.
Men i stort det som skiljer från motsvarande Ghia är att denna _inte_ har är "träpaneler" invändigt, myslampor i fotutrymmena, regnsensor och aut avbländning nackspegel, belysta sminkspeglar och tydligen inte aut nivåreglering.
Sedan ska man vet att det finns/fanns olika paketlösningar så respektive bil kan ha mer än standardutrustning osv.
Och det betyder med andra ord att om jag byter från min Ghia årsmodell -02 till denna Trend -05 så tappar jag i princip enbart myslampor i fotutrymmena, aaut avbländning av backspegel samt belysta sminkspeglar. Resten har jag ändå inte idag. Kan bli ett bra köp detta eftersom bilen enbart gått 1600 mil.
vr00mfondel
2011-12-31, 16:14
Så troligt är "Trend" (som dock inte finns med i denna broschyr -05 densamma som "Steel" som ligger mellan "Ambiente" och "Ghia". Som med verkar stämma utrustningsmässigt och enligt denna har samtliga Mondeo både TCS (antispinn) som ESP (antisladd) av 2005 års modell.
Är det som det var på Fiestan jag hade innan (den var en Steel), så är det samma utrustning som Trend, fast vissa inredningsdetaljer är i silver istället för svart.
Kan nog stämma för det är precis densamma med Mondeo och fallet "Steel" med lite mer silvriga detaljer. Men som "Trend" inte verkar ha, densamma säger motsvarande katalog gällande Focus.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.