handdator

Visa fullständig version : Ny(are) Mondeo - vilken motor?

puffball
2012-01-13, 14:56
Funderar på att byta trotjänaren, en Mondeo -02 med 2-liters bensinmotor. Den går kanonfint och är i stort sett problemfri (spökar i centrallåset) så det skär lite i hjärtat..
Tittar på nya/lätt beg. Mondeo 2007-2011. 5-dörrars kombisedan i första hand.

Frågan är vilket motoralternativ man ska satsa på. Jag kör inte mer än ca 1500/år så bränsleförbrukning är inte en stor sak.

Flexifuel 2.0 verkar billig i inköp. Känns den "lagom" eller är den klen? Kan nämna jag är rätt nöjd med min nuvarande som jag antar motsvarar flexin.
Antar den måste servas var 1000:e mil även om man bara kör på bensin (så man får stämplarna i serviceboken).

Har aldrig haft en diesel så det kunde vara kul att testa.
Har dock hört/läst nånstans för länge sen att Fords dieselmotorer kan krångla. Var det förr i tiden eller är det fortfarande så? Alltså skulle bensin/etanol vara ett "säkrare" alternativ?

Nya EcoBoost kanske är vettig?

I slutänden måste jag givetvis ut och prova själv men om nån har synpunkter så är jag tacksam :)

therealpinto
2012-01-13, 17:58
Jag upplever att flexifuel 2.0 motsvarar gamla bensin-2.0, är du nöjd med den så är det inget dåligt val. Dieslarna har mer vrid vilket är trevligt speciellt om man ska dra släp, helst då förstås den större dieseln. Men karaktären är roligare på bensin/etanolmotorn.

Ecoboost har jag bara kört nån kilometer i Focus, men det vore kul att testa i Mondeo också.

Gustaf

Bruno
2012-01-13, 23:16
Håller med föregående talare.. e du nöjd med den du har nu så kör på Flexifuel, men dedär med 1000-mils servicar e bara nödvändigt om du kör på etanol, inte om du kör på BARA bensin.. anledningen till detta e att etanolen e tunnare o kommer ut i motoroljan o spär ut den o till slut blir där för mycket olja vilket kan bli RIKTIGT tokigt om man inte tar hand om det i tid

sen dedär med "krånglande" dieselmotorer.. de enda kunderna som har problem med sina dieslar e de som kör alldeles för lite med dom, o kör du 1500 mil per år så hade iaf inte jag köpt en diesel.. problemet är att partikelfiltret stoppar igen om man kör för korta sträckor för "regenereringen" inte får slutföras ordentligt (bilen blåser i princip ur partikelfiltret för att det inte ska bli stopp i det).. i de flesta fallen kan man med hjälp av Fords testinstrument tvinga på bilen en regenerering, men i vissa fall blir det ju självklart som så att kunden kommer in för sent vilket resulterar i att man får byta filtret.. priset varierar ju nåt litet beroende på vilken motor man har men räkna runt 20 000 för ett partikelfilter

till EcoBoost dådå.. har kört en Mondeo med 2 liters EcoBoost, o måste säga att den gick helt okej faktiskt.. klart lite mer tryck i den än va där e i FlexiFuel o e jag inte heeeeeelt ute o cyklar så bör denna nästan liga lite lägre i bränsleförbrukning om man kör den som en vettig ;)

FlexiFuel - kamkedja
Diesel - Kamrem
EcoBoost - Vet tyvärr ej

puffball
2012-01-15, 21:37
Tack för svaren!

Visste inte Flexifuel har kamkedja. Låter som det bästa valet för mig.

JohanD75
2012-01-16, 13:45
2.5T alla dagar i veckan. Om du inte berörs av något högre bränsleförbrukningen förstås.

Kollad själv på diesel, främst då 2.2 tdci innan jag handlade. Dieseln var då betydligt dyrare i inköp, sedan är jag ingen dieseldiggare.

2.5T börjar komma ner i ok prisnivå nu också.

Bruno
2012-01-16, 19:44
2.5T alla dagar i veckan. Om du inte berörs av något högre bränsleförbrukningen förstås.

Kollad själv på diesel, främst då 2.2 tdci innan jag handlade. Dieseln var då betydligt dyrare i inköp, sedan är jag ingen dieseldiggare.

2.5T börjar komma ner i ok prisnivå nu också.

problemet med 2.5T e väl egentligen som du säger högre bensinförbrukning.. inte jättemycket för att den har naturligt högre förbrukning utan mer för att man inte kan låta bli o trycka lite extra för att få den där knuffen o höra det äckligt fantastiska motorljudet

JohanD75
2012-01-17, 07:22
problemet med 2.5T e väl egentligen som du säger högre bensinförbrukning.. inte jättemycket för att den har naturligt högre förbrukning utan mer för att man inte kan låta bli o trycka lite extra för att få den där knuffen o höra det äckligt fantastiska motorljudet

@Bruno: Exakt! :) Att det dessutom sitter ett BSR Optiflow kit försämrar ju knappast ljudet

Det går att hålla den runt ca 0.75-0.8 på landsvägen, om du kör lugnt och håller hastigheten. I stan vill det gärna slurpa i sig mer. Men den dra lika mycket som min tidigare bil (BMW 320i -03, 2.2 lit 6-cyl 170 hk) och med tanke på att Mondeon är mycket större, samt har 220+ hk så tycker jag det är okej faktiskt.

puffball
2012-01-21, 23:15
Kan utesluta 2.5T tyvärr. Lite ekonomiskt sinnad är jag och tror inte en relativt törstig bensinare lär behålla värdet särskilt bra i dessa tider.
Fast det finns ett par fina beg. exemplar i närområdet och nog har man varit frestad att åka och titta på dem :)

Däremot har jag provkört en Mondeo FFV och upplevelsen var.. sådär. Min gamla bensinare känns faktiskt piggare åtminstone på de låga varven.
Fick inte möjlighet att ta ut den på landsväg utan snurrade mest omkring i några rondeller men undrar om den inte är rätt surrig i motorvägsfart. Ska ge den en chans till.

Scorpan2.9
2012-01-24, 05:33
Det finns ett till alternativ och det är 2,3 liters bensinaren som man oftas glömmer bort. En nackdel med dessa (som en del ser det) är att den bara finns som automat. Men jag föredrar "invalidlåda"!

Jag valde den istället för 2,0 och 2,5 i min Mondeo. Eftersom jag kör för lite så blev det inte en diesel.

rostjocke
2012-04-16, 19:53
Hur mycket drar en flexi 2,0/mil med etanol och med bensin? Är intresserad av en sån nämligen så det är intressant att veta om jag ska köpa. Kör ca 2000-2500 mil/år, kanske diesel är ett bättre alternativ för mig..

ilduce
2012-04-17, 22:45
Jag har en 2.2 tdci..

1. Jag undrar hur långt man ska köra för att partikelfiltret ska börja regenerera, eller vad det hette?

2. Hur ofta ska man köra längre sträckor för att filtret ska må bra?

3. Mellan vilka intervaller ska man annars åka till en ford-verkstad, så de kan tvinga igång regenereringen som Bruno skrev?

Min mondeo har rullat 4700 mil..

rostjocke
2012-04-19, 15:42
Hur mkt drar din 2,2 vid normal körning?

ilduce
2012-04-19, 21:40
Hur mkt drar din 2,2 vid normal körning?

Bränsleförbrukningen pendlar en del.

70 km/h på landsväg - 0.59
125 km/h på motorväg - 0.65
Stadstrafik - 0.85
Väldigt korta sträckor i stan, ca 2km - 1.0

Använder man bilen mycket, som bilburen säljare tex, och kör mycket landsväg och sen in i städer och hitta adresser, så ligger den på 0.70..

Nu har jag 18 tums fälgar på den. Jag vet dock inte om det gör så mycket skillnad. Jag har inte någon dieselvärmare som drar extra..

Bruno
2012-04-20, 20:46
Hur mycket drar en flexi 2,0/mil med etanol och med bensin? Är intresserad av en sån nämligen så det är intressant att veta om jag ska köpa. Kör ca 2000-2500 mil/år, kanske diesel är ett bättre alternativ för mig..

Har tyvärr ingen koll på 2-liters maskinen men 1.8 som sitter i Focus drar väl ca 0.9 på bensin blandad körning o runt 1.1 på etanol.. detta är siffror från en arbetskollega som kör en Focus -06 1.8FFV

Jag har en 2.2 tdci..

1. Jag undrar hur långt man ska köra för att partikelfiltret ska börja regenerera, eller vad det hette?

2. Hur ofta ska man köra längre sträckor för att filtret ska må bra?

3. Mellan vilka intervaller ska man annars åka till en ford-verkstad, så de kan tvinga igång regenereringen som Bruno skrev?

Min mondeo har rullat 4700 mil..

regenereringen börjar när motorn nått arbetstemperatur, alltså mitten på tempmätaren.. olika på olika bilar men den tar ca 20-30 minuter.. alltså, en sträcka på ca 10-15 mil iaf en gång var tredje vecka skadar verkligen inte

sen finns där väl ingen direkt intervall för att blåsa rent partikelfiltret, har dock för mig att där finns en intervall för byte av filter o jag vet tyvärr inte sådär utantill vad den är.. sen e där vissa bilmärken som säger att man ska köra tills det inte går mer o då byter man