handdator

Visa fullständig version : Specialverktyg vid byte av drivknutsdamasker?

SAGMAN
2003-08-24, 18:07
Jag tänkte byta drivknutsdamaskerna på bilen (sierra cosworth 4x4) snart och undrar om det behövs några särskilda verktyg? Tar det lång tid om man är normalt händig? Något man ska tänka på?

joacim77
2003-08-24, 21:34
Det jag kan säga av egen erfarenhet är att det spänner ganska bra när man ska sätta tillbaka allt... Det kan ta sin lilla stund att byta!! Men med mycket vilja så löser man det!! Inga specialverktyg eller så behövs...

Lycka till!! :cool:

SAGMAN
2003-09-04, 22:57
Satt och bläddrade lite i verkstadmanualen till Sierra Cosworth vad gäller byte av damaskerna, måste man öppna diffen för att få loss drivaxlarna fram? Bak? Eller kan man göra på nått smartare sätt när man byter damasker?
All vår början bliver svår...

ItalyCossie
2003-09-05, 10:40
Om du ska byta damasker på höger* sida så måste du öppna diffen, vänster sida är bara att dra ur drivaxeln.

*Med höger så menar jag på turbosidan.

Jag har bytt på båda sidor fram på min men ej bak. Jag var ensam när jag gjorde det och hade inte gjort det förut på någon bil.

Hör av dig om du behöver mer hjälp! :)

Robert1
2003-09-05, 10:55
Varför öppna diffen för att byta damask? Det är bara att ta av yttre knuten och skjuta på en ny damask utifrån på plats i bilen.
Robert

ItalyCossie
2003-09-05, 12:00
Ja, man kan ju öppna knuten oxå. Jag tog bort hela axeln pga att jag ville ha löst allt för att göra rent och skulle ändå byta olja i diffen (borde kanske ha skrivit varför jag gjorde så).

Men alla sätt är bra utom dom dåliga!

Hur du än gör, så lycka till SAGMAN!

SAGMAN
2003-09-05, 15:34
Ok, tack för svaren. När jag ändå ska skruva med det där så passar jag på och byter länkarmsbussningarna (till en hårdare variant). Som sagt, med vilja och muskelkraft går det mesta att fixa.