handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp med en Ford Taunus -79

Chaoz
2012-01-30, 23:31
Hejsan!
Första posten på forumet.

Gick o köpte mig en gammal Taunus -79 med 2 liters förgasarmotor i.

Dock verkar motorn va rätt slut då de slår o knackar o har sig.

Första gången ja håller på rejält med ford så jag är inte så haj på det.
Men min fråga är iallafall , tänkte slänga ut denna motor o sen hinka i en 2.9 från scorpion eller sierran.

Vad är det o tänka på? Vad passar direkt i och vad passar inte ? Vilka modifikationer krävs? Så som motorfästen & låda osv.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

SK Racing
2012-01-31, 06:54
2,9 i en 79, ja då hamnar du lite knasigt med avg bestämmelserna, men det går o få den genom bes om du tar std sprutet och behåller kisen.

Frågan är ju bara hur mycket du vill skruva, för du lär ju få byta bromsar och bakaxel(volvo?) till nått hållbarare och när det ändå är gjort så är väl ombyggtfordon nästa anhalt.

Annars så är kanske en 2,3 liters dochmotor från Scorpio på en ca 140 hk ett alt?

Blir ju samma sak där med avgasrening osv, men det är ju en lättare motor.

Det kommer fler svar här är jag helt säker på, therealpinto som är forumets besikningsgud har skrivit en tråd om att reglerna för utbytt motor är ändrade och att det sedan några år tillbaka går o byta motor i bil efter 75, om man håller sig innom hk/vrid som tillverkaren har angett som max och behåller avgasreningen från motorn som stoppas i.

Den Taunus modellen du har finns med 2,8 motorn i många länder, Norge är tydligen ett av dom, så få dit en v-6 är ju fullt möjligt.

granadadr
2012-01-31, 07:43
jag hade hinkat ner en insprutnings pinto= en 2,0 med 5vxl å efi,, då behöver du bara en enkel omreg

men om du nu vill ha en 2,9 så MÅSTE du byta allt i bromsar å drivlina, meo motor vxl bakaxel å bromsar,, för man får ha 15kw/100kg :)

jag har en kompis som byggde om sin med volvoaxel från en 740 vi byggde 4link, samt borrade nya hål för hjulbultar så det blev ford bultmönster på den :)

en sfro bes kostar ca 4000 plus regbes hos sbp

therealpinto
2012-01-31, 08:05
Det är ju en standardmotor med katalysator som gäller om man ska kunna regga någorlunda enkelt, så turbokonverterade saker kan vi lämna därhän nu.

Enklast är som sagt en Pinto med insprutning men då måste du välja den kattade varianten. 105 hk gör att den klarar sig med en enkel regbesiktning (effektökningen är inom 20%, vridmomentsökningen inom 10%). Den motorn passar också direkt in i bilen och du kan behålla växellådan du redan har. Bilen kommer inte att bli nån räser och kat-Pinto har lite trist karaktär, men det blir en vettig bruksmaskin.

Vill du byta till en kraftigare motor kommer du att behöva bygga om bilen mer, eftersom du då kommer att gå över 20% effektökning. Som Jörgen är inne på måste hela drivlinan och hela bromssystemet bytas.

För en 2.9 på 145 hk eller 2.3 DOHC 16v på 140 hk blir de tekniska kraven rätt lika. En 740-bakaxel är ett vettigt val men om du idag har Kölnaxel (ta foto på bakaxelkåpan så ser vi vad det är) skulle du kunna leta efter en Atlasaxel till Taunus, de satt på de flesta kombi från 1980/81 i Sverige. Den är betydligt kraftigare. I bromsväg så är den enklaste modifieringen Capri 2.8i bromsskivor fram (ventilerade) med Granada 2.8i bromsok (större kolvar och belägg). Bak har du förmodligen 9" trummor idag, det betyder att du antingen måste sätta dit större trummor eller byta till skivor. Tidiga Sierra V6 fanns med 10" trummor, det är ett vettigt val speciellt eftersom det väl satt samma dimension på Granada 2.8i (hyfsat lätt att balansera bromssystemet då). Men det går också att konvertera till skivor på Atlasaxeln, smartast då är kanske Fiesta framskivor med Scorpio/Sierra bakok. Huvudcylinder och bromsservo från Granada 2.8i blir bra.

Väljer du 740-bakaxel så kan det vara idé att välja 240 framok till Capriskivorna, de oken passar med enkel modifiering och det kommer att lira rätt bra med bakaxeln. I så fall tar man enklast huvudcylinder från 240 eller 740.

Växellåda tar man enklast från samma bil som motorn. Bygger du med 2.9 kan du leta motorfästen eller helst hela framvagnsbalken från Taunus V6 - inte så vanlig idag men kan gå att hitta. Då passar allt rakt på. Annars är det inte så svårt att bygga egna motorfästen heller.

För att installera insprutningen finns det en del tips i forumet och i FAQ-sektionen.

Lycka till!

Gustaf

granadadr
2012-01-31, 08:26
du gustav visst ifasen borde en 2,0 med 115 hk gå igenom en vanlig regbes,, den är ju inom samma familj å inom 20% effektökning?? trots ej kattad,,

therealpinto
2012-01-31, 09:51
Nej, det krävs i så fall ett avgasintyg från Ford, som Ford inte kommer att skriva.

Taunus -79 kan dessutom ha den lågkompade Pinton på 88 hk vilket gör att 20% effektökning blir typ 105 hk...

Just för dessa bilar är reglerna lite snåla, å andra sidan vet jag att Bilprovare tidigare varit lite mer generösa så att exempelvis DOHC 8v på 120 hk (med kat) har godtagits.

/Gustaf

granadadr
2012-01-31, 10:15
ja just det ja,, lågkomparen hade jag inte i tankarna ;)

Chaoz
2012-01-31, 12:01
Shit bra respons på detta forum det gillas!

Ja skruva i sig är inte några problem då ja bygger saab annars men just denna har man inte så mycket kött på benen.

Bilen är nybesiktad och går väll 2 år till.
Så just det där med besiktning får bli ett framtida problem.

Just nu är det väll vad som kan vara ett bra utbytes emot den trötta 2.0 som sitter i just nu som läcker som ett såll o går illa.

Låt säga såhär.
Vi som sagt skippar allt som har med överladdning osv o göra.

V6 är ju gott dels pga av bottenvridet och ljudet mer effekt behövs väll inte då bilen väger knappa 1000kg.

Men alltså med en 2.9 så måste hela drivlinan byggas om?

therealpinto
2012-01-31, 12:55
Vill du bara sätta i en V6 för att kunna köra med den (utan tanke på besiktning) så behöver du bara byta motor och låda egentligen. Det blir en del anpassning av motorfästen, växellådsbalk och kardan men det är rätt enkelt att lösa.

Har du Kölnaxel idag kommer den rasa om du spöar den med en sexa men det går ju att byta senare. Originalbromsarna är inte direkt överdimensionerade men leker man inte på bana hela dagarna så är det inte helt hopplöst.

Å andra sidan, har du idag en sliten lågkompad Pinto (88 hk) så kommer byte till en frisk insprutningsmotor på 105-115 hk vara ett stort lyft. Det bytet är ju oändligt mycket enklare eftersom allt passar rakt på...

/Gustaf

SK Racing
2012-01-31, 14:53
En insprutad Pinto med kise har ca 8,5:1 i förhållande o det suger, jag tog min brors 87á motor utan kise o då är det std runt 9:1, lite planing på det så hamnade jag på runt 10:1 o sen en matchportning som lök på laxen så blev det en vettig motor i bruksbilen.

Annars så kan du ju om du ändå är inne på o åka med Pinto, se över motorn som jag skrivit ovan men skit i insprutet, åk med din 32/36 DGAV som du har nu, min bror hade en Sierra från 84 med dito Weber o efter att det satt en insprutningsmotor från 87 i den med förgasaren på så gick den inte illa alls.

Släggmek
2012-02-01, 10:41
Slänger in några lösa tankar innan lunch :)...

2,8 original i norsksåld Taunus? Låter märkligt, det brukar ju snarare vara så att bilar för Norge har minsta motorerna av skatteskäl. Enligt alla skrivna källor jag stött på så var den största motorn i EG/EU-byggda Taunus Cologne 2.3 V6 på 115 hk/DIN. De fanns hela vägen i tysksålda men bara några enstaka av pre-74 såldes i Sverige som det syns, verkar ha varit på enskild beställning via generalagenten. 74-upp var det enbart 2.0 Pinto på högst 99 hk/DIN i svensksålda p g a våra avgaskrav (har haft en, den stack som fasen medan den var pigg, trots att den var vanskött nåt ruskigt). När jag ringde besiktningens support svarade de att ca 160 hk/DIN är det mesta de godkänt i Taunus inom originalramen (kräver reg som ombyggt fordon), men det var förstås -74 jag frågade om, så det är nog lägre för en -79. Gamla Pinto-baserade DOHC-motorn ur Sierra som Gustaf U. nämnde ger renare hästar än ur en vanlig SOHC, grundorsaken till att den togs fram (...okay, lite portning av en sen SOHC + kambyte ger samma effekt men mer utsläpp), så den borde väl bilprovarna gilla. Jag minns att ett 80-tals (1986?) nybiltest i Vi Bilägare visade nära samma acctid mellan en Scorpio med 2.0 DOHC:n i nåt sportutförande (140 hk?) och en 2.9i V6; de tyckte mest det skiljde i att DOHC-bilen behövde växlas oftare p g a lägre vridmoment och den hade något lägre toppfart, annars föredrog de den för att den gick billigare. När det gäller Atlas-bakaxeln har den nackdelen av en lägre utrullning då de suttit i Taunus Kombi (maxar segdragningen men det blir surrigt och toppar ca 145-150 km/h). Den har Granadans trummor, så bromsverkan är rätt tillräcklig, men jag skulle nog hellre klura dit en Volvo-axel enligt Mats A.:s och Gustaf U.:s rekommendationer vid ett seriöst ombygge. Btw, insprutningstopparna på SOHC är omarbetade för bättre flöde, så man får en del gratis där även med förgasare på en sån :).

SK Racing
2012-02-01, 19:38
Ja enligt mina kompisar som med eller mindre kan plocka ut en doktorsexamen i fordläran har till mig sagt att i Norge så såldes dom med 2.8, kanske inte den vanligaste modellen, men det fanns som val att göra tydligen.

I-topparna till Pinto ska ju ha bättre kanaler på insugssidan, och det var ju en 87 i-motor som min bror hade med förgasare på o den gick ju för sina ca 100HK bra faktiskt.

Samma motor i min bil nu men med bättre matchade kanaler o för sina 100-115??? std pållar så går holken bra.

therealpinto
2012-02-02, 06:42
Jag har då aldrig sett uppgifter om Taunus med 2.8, varken i Norge eller något annat land. Granada fanns ju med 2.8 förgasare men i Taunus var det 2.3 V6 som var störst i Europa (Australien är en annan sak).

Jag har hjälpt någon byggare att ta fram tekniska uppgifter på V6-modellerna för att kunna använda dem som stöd för att regga med mer effekt utan att gå som ombyggt fordon men jag vet inte om Bilprovningen accepterade det. I övrigt har årsmodellen ingen direkt koppling till vilka effekter som godkänns, det är bara avgaskraven som påverkas.

Prestandaskillnaden mellan DOHC (som i 8v-utförande bara haft 120 hk (med kat) eller 125 hk (utan kat)) och 2.9 kanske inte är så stor men sexans ljud (speciellt om man kör öppna filter utan luftburk) är ju grymt läckert. Om man dessutom har en låda med V6-stegning (typ 9) och runt 3.62:1 i bakaxeln med 175/70R14 (typ) så är det härligt flyt mellan 2-3-4:ans växel... Som ren bruksmotor är förstås DOHC ett mer ekonomiskt val.

/Gustaf

SK Racing
2012-02-02, 07:42
Då får jag böja mig för fakta denna gången, jag har nog missförstått dom i detta ärendet då dom brukar veta vad dom talar om.

Jag ska dock lägga denna infon till handlingarna så jag inte far med osanning framöver.

Släggmek
2012-02-17, 22:19
Ah, det är sånt som händer, Mats :) - det är nog ingen av oss som har absolut stenkoll på alla detaljer om ens nån enda Ford-modell, men tillsammans bygger vi ju upp en ganska rejäl kunskapsbank :grouphug:;).

Just Taunus-Cortina-serien är ju lite speciell när det kommer till svårigheter att hålla reda på allt. Ett myller av syskonmodeller, byggda under tvåochetthalvt decennium kors och tvärs över klotet i tre generationer i otaliga varianter inklusive flera eftermarknadsspecialare. Från lågt till högt är väl den "lägsta" nivån de ursprungliga Taunus 1300 och 1600 (och motsvarande Cortina mk III med Kent-motor) kontra 80-talets sydafrikanska P100-pickuper på separat ram (hytten är Taunus TC3/Cortina mk IV) i värsta utförandet med Essex 3.0 och fyrhjulsdrift, snacka om spännvidd. Av vanliga Taunus var nog de argentinska SP2:orna från sista åren på 80-talet vassast tror jag, de har Lima 2.3 rakfyran som förekom med extra trim i nån lågserieversion mot slutet.

Austral-Cortinorna är som sagt en egen story. Den som är närmast vanliga Taunus är väl -76-82 med 2.0 Pinto som i stort motsvarar UK-byggda Cortina mk IV (-79--81 kallas ibland mk V men officiellt är alla fr o m -76 mk IV utom sent byggda Crayford-cabbar, de enda Cortina med typning som mk V). Cortina Six hade aldrig någon V6, eftersom något snille :rolleyes: på ekonomiavdelningen tyckte det var billigare att använda den USA-ättade raka Falcon-sexan som redan tillverkades sen 60-talet i Australien, hellre än att importera V6:orna som fanns tillgängliga. Den beryktat framtunga Cortina Six förbättrades bit för bit och sista omgången Cortina TF (Taunus TC3) herrgårdsvagnar i Cortina Six-version lär vara ganska häftiga bilar med relativt bra uppförande och gott om effekt :villha:. Få hann byggas dock, ganska kultiga idag.

...Ah, det där kan man skriva en bok om (har hittills inte hittat nån heltäckande, tsss... :p). Kanske det blir en egen;), jag har typ 20 halvredigerade A4 text sammanställt om TC-serien vid det här laget (...och trillar ännu på fler uddaversioner :Odd:) att pyssla vidare med, alternativt blir det en rekorddrapa till forumets FAQ :D.

Btw, fick förresten syn på att man kan tydligen köpa rostfria racing-avgassystem anpassade till Taunus TC2/TC3:orna (listat 76-82) från nån amerikansk firma - kultbil, eller hur? :D

Chaoz
2012-02-20, 10:42
Sådär!
Tog motorfästen ifrån granadan 2.8 o dom passa rakt på min framvagn o motorn va bara o hinka i , lite knöligt med växellådsfästet men fick smida till ett lite custom så gick det med :)

Dessa 2.9or fasen va fint ljud det är i dom :)

Måste också passa på o tacka för all info och hjälp!

granadadr
2012-02-20, 11:31
härligt att motorfästena passade,, det trodde inte jag

Chaoz
2012-02-20, 23:10
En snabb fråga till.
Hur ser det ut att bygga styrservo på dessa? Någon som vet rakt av nått som passar eller är det muskelservo & lite mer gymmande för min del som gäller ? :)

therealpinto
2012-02-21, 06:32
Det har diskuterats förut utan riktigt klara besked. Enklast mekaniskt sett är att hitta styrväxel från en Taunus med servo men de var ju inte så vanliga.

Annars kan man använda någon annan styrväxel men den måste då ha samma mått mellan ledpunkterna som Taunus (+/- kanske 5 mm), annars får man problem med bump steer. Dessutom bör pinjongen komma ut i hyfsat rätt ställe i bredd, och vinkeln ska stämma.

Såvitt jag vet har ingen återkommit med mått men för den som har en Taunus är det ju enkelt att mäta avståndet mellan kuggstångens ledpunkter.

/Gustaf