handdator

Visa fullständig version : Ryckig gång Focus -00 1,6

Myråsen
2012-02-04, 09:19
Nu har Focusen börjat gå dåligt..

Hade rätt lite bränsle i ( lampan lyste) och tankade till halv tank.

Körda ca 1,5 mil och bilen ryckte till någon gång..

Tog bilen dagen efter och den var -10-15 grader på natten/dagen och bilen "missade" Känns inte som det kankse blivit vatten i bränslet eller något.. har kört bilen ca 3 mil men ingen skillnad.

Spelar ingenroll vilket vartal man har.. Har hällt i K-sprit och kört någon mil men ingen bättring..

Ska byta terostaten på bilen eftersom den inte går upp i temp, men det kan nog inte ha med detta beteendet att göra?

Någon som har tips på vad det kan vara?

Tacksam för hjälp

Peter H
2012-02-04, 09:53
Till viss del skulle detta fenomen kunna bero på att motorn går för kall med defekt termostat. Men ingen gul motorfels lampa lyser under färd?

Normalt skall inte detta ha någon inverkan att tanklampan lyser då det i regel med finns minst 5 liter kvar i tanken. Men uppkom nu dessa symtom efter detta låter detta högst troligt att det följt med smuts och om fenomenet är relaitvt konsekvent.

Detta borde i så fall lösas med ett byte av bränslefiltret som annars har en bytes intervall på runt 9000 mil. Vidare är i regel med som K-sprit osv rätt meningslöst då den mesta handelsbensinen redan har runt 5% etanol som har den rengörande funktionen.

Myråsen
2012-02-05, 06:49
Nu har jag bytt termostaten iallafall men ingen bättring.
Med k-spriten tänkte jag mest om det blivit kondens i tanken? Men etanolbil kanske förhindrar det?
Ingen motorlampa lyser och har inte gjort de.. Känns ev som felet kom när det blev kallare.
Hur är det med tänddelar känsliga?. Kan det vara överslag?

Peter H
2012-02-05, 07:28
Det jag menade med att K-spriten är en numer tämligen onödig produkt då etanolen med ju är en sprit som fyller precis denna funktion. Som om man vill gardera sig än mer mot eventuell fukt kan tanka 5-10 liter E85 som då garanterat tar bort eventuell fukt.

Kan annars vara slumpen att dessa fenomen kom just då tanklampan gjorde sig påmind och en klassiker med just dessa motorer är att dom är väldigt känsliga gällande tändstift som tändkablar är fräscha. Inte heller helt ovanligt att detta brukar visa sig i kyla som fukt.

Så där skulle jag börjat med att kolla upp när stiften byttes sist och var det minst 3-4000 mil sedan skulle dessa bytas och då med till fords egna Motorcraft tändstift som dessa bevisligen trivs bäst med.

Blir det inte bättre där kan man speciellt om tändkablarna känns torra kan byte av dessa med göra underverk (vet av egna flertalet erfarenheter).

Tändspole är med en rätt känslig detalj på dessa som jag med vet bytt på några sådana bilar men fel på denna brukar ge lite större driftproblem samt att även den gula motorfelslampan gör sig påmind under färd.

Myråsen
2012-02-08, 18:32
Då så, Spruken tändspole var felet dock aldrig någon motorlampa som lyst men det beror väll på vad som händer med dem...

Nu spinner hon som en katt igen:)

Tack för alla svar!

Hälsningar...